Dör utan choken på.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

crispin wrote:Kl 11 ungefär. Ska till Jana Motors om du känner till det.

C
Tror mina svär-päron är på jobbet då. Får se om jag kan smyga förbi imorgon kväll.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Kom bakom svänghjulet och rengjorde en rätt smutsig tändning idag. Nu skiner den rent och fint.

Lite körning och upplevd erfarenhet:
Start och stillastående ett tag. Efter en stund en plötslig död medans jag fortfarande var stillastående. Kickade lite, inget hände, petade på lite tändkabel bl.a. hit och dit. Den startade på andra kicken.
Den betedde sig fint en bra bit fram till liljeholmen.

Efter spurten mot liljeholmsbron och själva bron samt Hornsgatan så kom ’döden’ tillbaks. Efter höga varv och skitsnabba hastigheter så försöker den dö vid koppling eller motorbromsning eller vanlig inbromsning. Lite som om den vill vara på skyhöga varv. Man får gasa på den för att den ska hålla sig igång men vid sådana höga varv så känns det läskigt!
Kan vara tändningen som inte vill varva ner. Den vill gå ner till tomgång men verkar ist. Försöka dö, jag gasar upp den hela tiden och den svarar genom att snabbt nå höga varv. Även på en långsammare raksträcka innan hemkomst så försöker den dö om man inte upprätthåller gasen på högre varv.

Bestyckningen av munstycken känns ok, möjligen att jag stegar upp ett steg I huvud och möjligen till 40 på Idle Jet. Samtidigt så tänker jag byta tändhatt då jag inte riktigt gillar den jag har nu. (Den sitter nästan lite löst). Och så är det dags att införskaffa gummit till svänghjulet som nu saknas för att skydda tändningen ännu mer. Krysskilen var helt intakt och perfekt.


Mancino: om du hinner innan helgen så bra annars låt det vara, jag får meka ihop lite mer på söndagen. Ska kika efter storlekarna på mina munstycken imorgon. Titta gärna förbi, ta med en kopp takeawaylatte :)
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

byt tändkabeln också, när du ändå håller på.. :smile: :grin: :smile: :grin:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jo, det är tanken, jobbigt att bara ta hatten när man ändå håller på.
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Tändkabel och tändhatt bytt till sådant som sitter perfa på tändstiftet.
Munstyckena är 45(korta), 50(långa) och 62 (huvud, den kortkorta tjocka)
Låter det lagom? möjligen att stiftet ser lite magert ut men det är inte mycket det.

Börjar misstänka nån tändningsfel som yttrar sig när vespan blivit varm.

Lagom irriterande i så fall.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

kejj wrote: Börjar misstänka nån tändningsfel som yttrar sig när vespan blivit varm.
Tror de me.... :smile:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Det är väl bara att gräva sig ner i tändnings träsket då. Ren är den och krysskilen är hel. kanske lika bra att köpa ny tändning.

Kanske rentav bara är kablarna och lödningarna som felar när scootern blir varm? Så många alternativ, så lite tid :)
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Ny kondensator installerad och kablage lödda. Nu får man hålla tummarna att felet är avverkat.
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

kejj wrote:Ny kondensator installerad och kablage lödda. Nu får man hålla tummarna att felet är avverkat.
funkar det som det ska nu då?
---------------------------------------------------------
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

På hela modsvsrockers kortegen så funkade det jättebra. Annars skulle den verkligen ha uppkommit där.

Så döden är borta. Dock lyckas jag inte ställa in förgasaren rätt nu och sen står ganska högt på tomgång. ska försöka få hem ett par fräscha munstycken då den även går lite aningen på gränsen för mager.

Meddelar mina resultat senare!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Kejj - vespan : 0 - 1
Idag valde den berömda döden att återkomma.
Nu börjar det bli slut på ideér.

Förgasaren är renare än en klorbehandlad simbasäng.
Kondensator ditlött och det har funkat bra.
Alla packningar är täta, bensin flyter och tändstiftet ger bra gnista.

Efter att de påtalande 'döden' inträffar blir hojjen svårstartad. förmodligen pga surhet.
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

kejj, jag vet inte riktigt om jag tror på ett förgasarproblem, men om du är inne på det så får du låna en likadan fugge av mig och puttra runt med och se om det blir nån skillnad.
trist att det kom tillbaka.. sånna där smygfel som kan få en att bli tokig :P
---------------------------------------------------------
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

jag tror inte heller på förgasarproblem.
men nu vetja fan vad det kan vara. Pröva ny tänding helt kanske? Får kolla vad det kostar.
Bara det är gjord av plåt så....
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

kejj wrote:Pröva ny tänding helt kanske?
Apropå det, har du utanpåliggande sekundärtändspole eller den med tändkabeln direkt från tändplattan? Den inre varianten är ju känd för att kunna krångla rätt ordentligt. Om inte annat så borde du ju kunna låna en komplett tändning av nån för att kolla om det är det.
/Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

nej på kejjs 50 är det "vanlig" utanpåliggande spole, ny tändplatta kostar väl 900:- typ hos sip.
---------------------------------------------------------
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Utanpå som lambrittan påpekat.
Bara det är gjord av plåt så....
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

min dör oxå utan chok.......tror det e skit i förgasarn...
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

blizzy, denna tråd har tyvär eskalerat förbi förgasarproblemet, det löstes ganska enkelt och fort, har tändningsproblem med att den får för sig att plötsligt dö utan någon klar anledning under åkande. Samtidigt då tappar den helt sin tioiomgång och mer går på vill dö läge. Orkade bara inte starta ny tråd om det. Ny tändning ska införskaffas och hjälper inte det så är det bara att riva elkablarna i sökande efter glapp eller brott.
Bara det är gjord av plåt så....
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

kejj wrote:blizzy, denna tråd har tyvär eskalerat förbi förgasarproblemet, det löstes ganska enkelt och fort, har tändningsproblem med att den får för sig att plötsligt dö utan någon klar anledning under åkande. Samtidigt då tappar den helt sin tioiomgång och mer går på vill dö läge. Orkade bara inte starta ny tråd om det. Ny tändning ska införskaffas och hjälper inte det så är det bara att riva elkablarna i sökande efter glapp eller brott.
har läst hela denna tråd,vad jag fatta så funka den ju efter du gjorde rent förgasarn,men sen kom problemet tillbaka,va d så?Har du soppafilter på soppaslangen?kan va skit i tanken annars som kommer tillbaka efter rengöring.....bara en tanke,men d har du väl tänkt på?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

De elet har inte kommit tillbaka. Jag har däremot ett nyare och svårare att förså sig på (läs el/tändning).
DEn går jättebra ett tag, men ibland självdör den. inget med choke att göra längre (behöver bara chocken för att starta upp). Synd att jag förtsatte på samma tråd. får skapa ny nästa gng!
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

kejj in da house:
Men ikväll så ska jag faktisk ta en titt på finaste vespan som nu stått i 2 månader sen problemet uppenbarade sig


Förhoppningsvis så har du redan löst ditt problem och din lilla Vespa surrar som aldrig förr men jag skulle vilja ge ett råd eller 2 här....

Har jobbat med hojar & moppar i ett antal år och har sett det mesta men efter att besinbolgaen började tillsätta Etanol till 95 oktanigt så såg vi mängder med mopeder & MC som inte ville starta eller gå rent, Aprilia fick problem med soppatankar (som är gjorda i plast) som flagade ut plastmaterial som satte igen filter, pumpar & injectorer, båtmotorer som inte ville starta på våren, ja jag kan göra listan hur lång som helst. Pratade med många i branchen och även en hel del "renoverare" och alla var eniga om att det måste vara Etanolen som i sig själv är aggresiv mot allt som är av plast & gummi, Etanolblandad besin har också en tendens att "dela" på sig, alkoholen flyter upp till ytan och har man även 2-taktsolja i så kan det se ganska fint ut, som en drink i 3 lager, ytterligare ett problem med Etanol är att vanliga syntet & semisyntet 2-taktsoljor INTE kan blanda sig och risken för nyp & skurna cylindrar ökar. I vissa fall med hojar som stått ett par månader oanvända kan man hitta vitt "ludd", ser ut som spindelbon i flotörhusen, det bildas när alkoholen reagerar på mässingen i munstycken (på speedway hojar som går på metanol har man nylon munstycken så att detta inte händer) och detta kryper in i alla skrymslen och munstycken i förgasare & bensinkranar, I can go on and on about it....

LÖSNINGEN!!! Kör alltid på 98 ocktan då det ej är Etanol tillsatt (ännu), vi rekommenderar detta till alla våra kunder och 99% av problemen med svårstartade mopeder & hojar är borta, har hört från många kollegor som även dom börjat rekommendera detta att även dom ser näst intill inga problem. Har man då åkt på 95 oktan dom senaste åren så är en sanering på plats, prefekt nu under den kalla tiden av året. Ta bort och byt alla bensinslangar, byt soppafilter (både separata och dom i förgasarna), plocka isär bensinkranar (viktigt på dessa äldre fordon) och se till att o-ringar & tätningar är OK, om du ser minsta tecken på att dom är anfrätta BYT! Plocka ner förgasaren i molekyler, köp en flaska brake cleaner (starkt & luktar f*n) spruta hej vilt på allt du ser, byt packingar & tätningar om det behövs, kolla även insusgummin (om ni har sådana) dom brukar vara anfrätta & ha torrsprickor sen är det bara att klappa ihop allt skaffa en 20liters dunk och fylla den med 98 oktanigt men blanda inte olja förrän du ska slå i tanken, ha ALLTID 98 oktan om du ska soppa i dunk till scoot, gräsklippare, motorsågar etc.....

DP says: Så lite, så enkelt om man bara vet om det.....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Säkert men nu har jag gått över till elfel, tack ändå.

Kan ni låta denna tråd självdö nu? :)
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

kejj wrote:
Kan ni låta denna tråd självdö nu? :)
eeh.. nej :P
---------------------------------------------------------
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

damn :)
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply