Kolvringar Vespa GS VS5

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Kolvringar Vespa GS VS5

Post by jings »

Hej!
Har lite kolvringsfunderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.

När ska man byta ringar d.v.s hur stort kan spelet mellan ringändarna max vara?

Är det skillnad på övre och undre ring? på min GS så ser den övre ut att var " förkromad" medan den undre är mer matt.

Någon som vet vilka kolvdiametrarna är för respektive överdimension?

Läste någonstans att alla Vespa 150cc har samma ringar, stämmer det?

Tack på förhand!

/Janne
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Max 2 mm.
Det finns två varianter. Antingen två olika (80021 övre, 26578 nedre), men bägge kan ersättas av 22217.
Likadana kolvringar på Super, Touring och GS150.

Image
/P
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Hej!
Hoppas att det är ok att jag hoppar på tråden. Jag skall också byta kolvringar på min VS5 i vinter i samband med att jag plockar ner motorn för en renovering. I boken How to Restore and Maintain Your VESPA Motorscooter rekommenderas det att man honar cylindern vid kolvringsbyte. Måste man det? Är det något speciellt att tänka på i så fall när man gör det? Funkar det med honingsverktyget dom säljer på Biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82435

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Ja - om du inte honar har du slitaget kvar från den gamla kolvringen och får inte att de nya sliter till sig. Kryssmönstret behövs även för att hålla oljefilmen på cylinderväggarna. Hona så att du kommer åt hela loppet och se till att det bildas ett kryssmönster. avsluta med att pressa samman brynena innan du tar ut dem.
Biltemahonaren funkar fint utom på V50 där cylinderloppet är för tajt.

Kolla första så att du inte behöver borra om cylindern, min fick gå upp till 2:a öd på grund av slitage och efter omborrning försvann allt skrammel.

mvh/HB
hark wrote:Hej!
Hoppas att det är ok att jag hoppar på tråden. Jag skall också byta kolvringar på min VS5 i vinter i samband med att jag plockar ner motorn för en renovering. I boken How to Restore and Maintain Your VESPA Motorscooter rekommenderas det att man honar cylindern vid kolvringsbyte. Måste man det? Är det något speciellt att tänka på i så fall när man gör det? Funkar det med honingsverktyget dom säljer på Biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82435

/Hans
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Hej!
Omborrning behövdes. Lämnade in cylindern till EM och det blev 4:e öd, 57,8 mm. Vad gör jag vid nästa tillfälle? Om en cylinder dyker upp, skall jag lägga vantarna på den då för att spara för framtiden eller kan man borra mer och skaffa en annan kolv?

/Hans
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Piaggio hade bara upp till 57,8, men bl.a. Asso och Borgo gjorde ännu större.
Ricambi i Danmark hade en 58,4-kolv till salu på eBay för ett tag sedan (7:e överdimensionen!)
(Om man har sån tur att det dyker upp en cylinder ska man naturligtvis köpa den.)
/P
Post Reply