växellåda på vespa touring 1959

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mactun
Drömmare
Drömmare

växellåda på vespa touring 1959

Post by Mactun »

Jag håller på o fixa till min Vespa touring 59:a men har ingen original 150cc motor. Jag fick till 2 stycken 125cc motorer så jag har köpt polini 177 och fixat till en tredje spolport mm. Men startade motorn häromdagen o den är väldigt slö på ettan men det är väl för det ska vara 8 tums hjul på dessa motorer original(har inte motornummer i huvudet).
Men nu till min fråga motorerna jag har är väl identiska men bromsbacksinfästningen är olika och den ena är 4 växlad istället för 3. Men det ska väl bara vara att plocka över v-lådan om jag nu vill köra 4 växlat istället eller måste man ändra nåt annat förutom kopplingen som har tjockare drev mot v-lådan?
Mactun
Drömmare
Drömmare

Post by Mactun »

har kollat motornummeren nu och på den 3-växlade är det vnb2m och den 4-växlade är det vnb5m funkar det att byta rakt av ?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är svårt att säga utan att testa. Till 3-växlade Touring heter huvudaxeln 82065 och till VNA/VNB 77752. Växelkorset är detsamma men även dreven har olika nummer så om det skulle passa är det nog mest tur.

mvh/HB
Post Reply