Demontera framskärmen från styrstången Touring -59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Demontera framskärmen från styrstången Touring -59

Post by k_stad »

Hur i h*e får jag bort framskärmen från styrstången???
Det gäller en Touring -59.[/img]
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Lossa gaffeln med en handduk under scootern, annars rinner alla kulorna iväg in under svarven. Demontera hjulet. Ta med den lösa gaffeln och gå in i ett vadderat rum, då hörs det inte när du svär. Knacka bort nedre lagerskål och sedan flänsbrickan, det är denna som är boven. Lossa alla skruvar som håller skärmen på gaffeln. Vrid upp skärmen så att du får ena styrstoppet in först, lirka sedan in det andra, drag sedan skärmen av gaffeln, uppåt.

Får du inte loss nedre lagerbanan så prova att värma den med tex värmepistol så den vidgar sig innan du börjar bonka.

Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Post by k_stad »

Tackar tackar.
Det var nedre lagerskål och sedan flänsbrickan som var problemet. Bara att knacka bort de då.
Pontus

Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

fasen va snabbt du svarade, sitter du oppe med lördagsdrinek och väntar på interaktiva mektips!?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

Ola Lång wrote:Lossa gaffeln med en handduk under scootern, annars rinner alla kulorna iväg in under svarven. Demontera hjulet. Ta med den lösa gaffeln och gå in i ett vadderat rum, då hörs det inte när du svär. Knacka bort nedre lagerskål och sedan flänsbrickan, det är denna som är boven. Lossa alla skruvar som håller skärmen på gaffeln. Vrid upp skärmen så att du får ena styrstoppet in först, lirka sedan in det andra, drag sedan skärmen av gaffeln, uppåt.

Får du inte loss nedre lagerbanan så prova att värma den med tex värmepistol så den vidgar sig innan du börjar bonka.

Lycka till!
F**n Ola du är ju en Gud, jag förmäntar mig att min framgaffel på 59:an som jag för övrigt köpte av dig ligger isärplockad när jag kommer ner till "garret" på tisdag.
Jag tackar och bockar på förhand 8) .
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Post by k_stad »

Ola Lång wrote:fasen va snabbt du svarade, sitter du oppe med lördagsdrinek och väntar på interaktiva mektips!?
Ja, så är det när man ska upp o jobba kl 7 på söndagsmorgonen...ingen fest då inte...
Pontus

Post Reply