Vespafabrik byggs i Vietnam
Vespafabrik byggs i Vietnam
Piaggio kommer att bygga en fabrik i Vietnam och starta tillverkning av Vespor där om cirka två år. Upp till 100 000 Vespor om året ska man klara men dessa ska säljas lokalt och inte importeras till Europa. Det är i alla fall vad man säger nu. Lustigt nog pratas det bara om Vespa och inte om några av Piaggios övriga modeller.
Fabriken är en del i Piaggios treårsplan att växa på nya marknader.
/Jörgen
Fabriken är en del i Piaggios treårsplan att växa på nya marknader.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Det finns faktiskt en piaggiofabrik på Taiwan, som sedan 60-talet tillverkat vespor där.
i juni 2003 så slutade de att tillverka vespa men den står nyckelklar och allt finns kvar...
Var igår och idag i Taiwan och undersökte vespa och lambrettahistorik där, mycket mycket intressant, en artikel kommer i er favorittidning snart.
kommer snart bilder,,,
i juni 2003 så slutade de att tillverka vespa men den står nyckelklar och allt finns kvar...
Var igår och idag i Taiwan och undersökte vespa och lambrettahistorik där, mycket mycket intressant, en artikel kommer i er favorittidning snart.
kommer snart bilder,,,
här är litta bilder
http://soulscooter.com/bilder/07_10_12_taipei/
http://soulscooter.com/bilder/07_10_12_taipei/
Härliga bilder Calle!
Det här var ju kul.
Blev länkad vidare och hittade ett forum i Taiwan.
http://vespa.userclub.net/viewtopic.php?t=6932
台北摩德風 - Mod Style Of Taipei
Kanske diskuterar dom min Sprint?
Det här var ju kul.
Blev länkad vidare och hittade ett forum i Taiwan.
http://vespa.userclub.net/viewtopic.php?t=6932
台北摩德風 - Mod Style Of Taipei
Kanske diskuterar dom min Sprint?
Last edited by Klingen on Fri 12 Oct 2007, 21:18, edited 1 time in total.
Vad gäller Piaggio fabriken i Taiwan så vill jag minnas att det var Kymco tror jag som tillverkade Piaggio, men dom hette något annat än Piaggio och Kymco. Scooter tillverkaren TGB har ju länge tillverkat variatorer och är bland dom ledande på området med bla Piaggio, Peugeot och Suzuki som kunder. Gileras nya 800cc har en variator made by TGB.
Piaggio Skipper 172 -1994
TGB står för Taiwan Golden Bee. Bin och getingar är ju också produkter från Piaggio. Om jag inte minns fel startade TGB med att licenstillverka Vespor. Eller var det kanske ett rent plagiat?k650 wrote: TGB har ju länge tillverkat variatorer och är bland dom ledande på området
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
den fabrik som tillverkade vespa har avtal med piaggo, fabriken heter TVF tror jag, Taiwan Vespa FActoryBergfors wrote:TGB står för Taiwan Golden Bee. Bin och getingar är ju också produkter från Piaggio. Om jag inte minns fel startade TGB med att licenstillverka Vespor. Eller var det kanske ett rent plagiat?k650 wrote: TGB har ju länge tillverkat variatorer och är bland dom ledande på området
/Jörgen
Tack!jencla wrote:Coolt Calle, vilka häftiga bilder!
Var det en äkta Vespa 90SS, way back from the 60-s, eller en modern fusk-klon? Troligen det senare väl?
Och vilken cool HD-scooter! Jag minns en maskin som hette Harley Davidsson Topper, var det en sådan?
/jens
Det var riktiga ss90...importerades en hel del sådana dit.
Topper finns det också en del, amerikanska soldater lämnade lite sådana tydligen
Det stämmer att TGB har tillverkat vespa på lincens. Enligt deras hemsida så bildades 1965 Taiwan Vespa Co och tillverkade på licens vespa för asien marknanden, dock så bildades TGB som företag först 1978 och då först som underleverantör av delar till Piaggio i Italien. Deras variator tillverkning har inget med Piaggio att göra utan är egen utvecklig och tillverkning från början och idag så är deras scootrar egen tillverkning och egen utvecklade frånsett att dom precis som de flesta andra använder den pålitliga GY6 motorn från Honda.

HD ägde inte Aermacchi, det var ett samarbete. Aremacchi concernen är enormt stor med helikopter och flyg som huvudprodukt. Men eftersom HD inte klarade av att göra mindre motorer på ett lika fint sätt italienarna så blev det ett samarbete mellan dom när AMC köpte HD på 60-talet och det tog slut när AMC insåg att dom inte skulle syssla med motorcyklar.