På lördag bär det av till ModsVsRockers och då vill jag ju såklart hellre ha med mig Touringen än min P200. Nu är det visserligen bara drygt 12 mil att köra dit, men eftersom jag har originalmotorn och min flickvän skall sitta bakpå kan det nog bli lite segt...har ingen lust att dra iväg sex på morgonen för att vara säker på att hinna i tid!
Nu har jag fått låna en Renault Megane Touring (den större varianten) med dragkrok av en kompis och tänkte därför hyra släp...men sedan kom jag på att det ju faktiskt borde gå alldeles utmärkt att bara fälla sätena och klämma in den i skuffen! Med lite tur går den in stående, men om inte får jag väl ta av sidokåporna och lägga den på sidan.
Eftersom jag inte kört med scooter i bakluckan tidigare undar jag nu bara vad jag bör tänka på för att undvika otrevliga överaskningar? Att tömma ur bensinen och lägga den med motorn nedåt för att inte olja skall läcka in i bormstrumman vet jag, men är det något mer (förutom att spänna fast den )
var försiktig, se till att inte låta den vila på kicken eller kickaxeln, lägg ett scooterdäck mellan motor och bilens golv så blir det mjukt och vespan ligger still
Henke: Hmmm...ja, det vore ju ett alternativ. Är din PX godkänd för start, då? Fast samtidigt vill jag väldigt gärna köra min Touring (den har ju inte fått följa med på något run hittills). Skall fundera lite och hör av mig senast imorgon kväll om jag vill låna! Hör du inget tar jag med mig min egen...
Jag är inte så taskig att jag pressar in en scooter i en väns bil bara sådär. Jag har såklart frågat om det är ok! Och det var det, så länge jag är försiktigt och lägger något som skyddar under...
En tät presenning eller plastsäck eller något liknande under scootern är att rekommendera. Även en liten mängd olja eller bensin som läcker ut kan ställa till stor skada.
Ha det riktigt kul, säger jag som har lite för långt att åka
/jens
Var förbi och kollade närmare på bilen i fråga idag och kan lugnt konstatera att det inte kommer att vara några som helst problem att få in Vespan där bak om jag vill det. Lastutrymmet var gigantiskt för att vara en personbil! Så nära en pickup man kan komma...
Den skulle till och med att få plats stående om jag ville det, men det känns som om det kanske blir att krångla till det i onödan...
Åk ut på soptippen och plocka några avlagda soffkuddar och pallra upp så kan du lägga hojen fint. Jag brukar lägga min på högersidan eftersom man inte vet hur bra bakaxelns packbox tätar. Börja med tät presenning och lägg sedan i kuddarna.
Alternativ, lägg en plywoodskiva på botten och ställ vespan med stödet på den. Surra med spännband i 4 riktningar så den inte ger sig av. Så transporterade vi våra PX till Ljungskile (35 mil?) och det gick utmärkt. Tror inte ens vi tömde tanken på bensin.
Men som sagt, glöm inte presenningen underst, bensin i golvmattan är för djävligt (been there..)
Förmodar att plywoodskivan skall ge extra stabilitet, men är det verkligen nödvändigt? Kan inte golvet i bakluckan vara hårt nog, i synnerhet om man drar spännband i fyra riktningar?
Jovisst, men man vill gärna spänna ner vespan lite också och vissa bilar med nedfällbarar stolar och så är inte så hårda i golvet. Plywoddskivan gjorde att det stod stadigare eftersom stödet inte sjönk med i mattan. Men vist funkar det utan om bara gummifötterna är i bra skick.
mvh/HB
Ronnie wrote:Förmodar att plywoodskivan skall ge extra stabilitet, men är det verkligen nödvändigt? Kan inte golvet i bakluckan vara hårt nog, i synnerhet om man drar spännband i fyra riktningar?
En tjock skiva (t.ex. plywood) fungerar också som bra skydd. När man sliter och drar (försiktigt, men ändock) Vespan inne i bagageutrymmet kan man dra hål i skyddsplasten och du kan räkna med att fast bara en enda oljedroppe ramlar ut så kommer den att ramla rakt ner genom det hål som finns i skyddsplasten och sugas blixtsnabbt upp i bilens inredning. Jag lägger alltid en skiva under bildäck och annat smutsigt.
Det blev släp ändå...lyckades få ett för en så pass billig peng att det kändes onödigt att strula med och pressa in scootern därbak!
Nu blev det iofs lite problem med det ändå (dåliga spännband) med resultatet att vi fick stanna och spänna om den ett par gånger då den började luta på ett obehagligt sätt. Därför missade vi lite av kortegen. Fast det gör inte så mycket...scootern klarade sig fint och vi anslöt till de andra emot slutet!
Tack för alla tips i alla fall! Nu har jag lite kött på benen ifall jag behöver ta bilen en anna gång.
att det kan vara så roligt med VESPA.................................(det va en innehållsrik resa ) Passar samtidigt på att tacka garagefolket i Linköping för en trevlig afton.
Ikke for å være gledesdreper, men hvordan ville det gått om du måtte bråbremse??
växjö wrote:
att det kan vara så roligt med VESPA.................................(det va en innehållsrik resa ) Passar samtidigt på att tacka garagefolket i Linköping för en trevlig afton.
växjö wrote:
att det kan vara så roligt med VESPA.................................(det va en innehållsrik resa ) Passar samtidigt på att tacka garagefolket i Linköping för en trevlig afton.
Tack Själv, och resan gick bra ser jag.
Hittade ni några pubbar efter att jag hade skjutsat er till hotellet, eller blev det sängläge?.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Jepp den var komplett, i orginalskick och ihopskruvad, men ni vet ju att Jaggatakräcken får ta lite mera än vanliga svennetakräcken
Svint och Vespaco, det är denna Touring vi pratat om i kraftigt folkölsrus i div Bastu & Barmiljöer!
Nu har den fått ett gott hem hos resandemontör P.Växjö!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr