Min ET4 125 är besatt

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
J@nas
Drömmare
Drömmare

Min ET4 125 är besatt

Post by J@nas »

Hej jag köpte en ET4 125 1998 som rullat 40 mil av en bekant i somras.
Jag var medveten om att låga mil ofttast inte är en fördel men slog till ändå.

Mitt första problem var att den inte starta så det blev en ny cdi box och nytt startrelä så nu startar den.

När det sedan var dax att börja köra så lever den sitt eget lilla liv.

Den går väldigt bra på tomgång men när jag börjar köra så känns den trög(seg) och vill inte komma upp i fart., och helt plötsligt så går den bra som f... oftast när man har lyckats pressa upp den i 40kmh så känns det som det lossnar.När det väl har lossnat och man kör med jämn gas så börjar den strula igen den tappar fart och helt plötsligt så ökar den igen.

Jag har läst en del här på forumet för att försöka finna en lösning men det känns som mitt problem är lite udda.

Har haft förhoppningar om att den bara behöver rulla så att det kanske lossnar.

Luftfiltret är rengjort tändstiftet är nytt och en verkstad i staden (Malmö säger att dom har gjort rent förgasaren.

Har ni några bra tips att ge, eller rekommendera en bra verkstad i Malmö???

Tacksam för svar! :roll:
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Får den bränsle som den ska, kolla ev bränslefilter. :?
Piaggio Skipper 172 -1994
J@nas
Drömmare
Drömmare

Post by J@nas »

Filtret som sitter under tanken är nytt, jag funderar på om det är choken som strular har ni några bra tips på hur man kontrollerar denna?
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Om du har den vanliga sortens elektiska choke så kollar du på följande sätt. Ta loss choken från förgasaren och notera läget på nålen som sitter i chokelementet, slå på tändningen (ibland måste motorn startas) och känn om "huset" på choken blir varmt. Choken funkar så att när värmeslingan blir varm så sträcks bimetallen och läget på nålen blir alltså annorlunda(ingen choke alltså när varm). Många tror att elchoken är en magnetventil eller annat trams men som sagt är det inget annat än ett värmeelement med bimetall. Simpelt och oftast välfungerande.
J@nas
Drömmare
Drömmare

Post by J@nas »

Efter jobb imorgon, blir det vespa meck!
Tack för hjälpen K650, jag återkommer med svar när jag har testat. :grin:
J@nas
Drömmare
Drömmare

Post by J@nas »

Jag har nu tittat på choken och den fungerar som den skall.
Skall beställa en ny packningssats till förgasaren, har ni koll på någon butik som har sådant på lager?
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Om den står på centralstödet en stund på tomgång och du varvar upp den utan problem efter ett antal minuter så tror jag inte det är förgasar problem, jag börjar misstänka variatorn. För att om den inte fungerar som den ska då upplevs det på det vis som din gör nu, har råkat ut för det på en scooter jag hadde tidigare.
J@nas
Drömmare
Drömmare

Post by J@nas »

Ok tack igen för ett snabbt svar jag skall undersöka variatorn under helgen.
Post Reply