Spåret i vevaxeln där "halvmånen" sitter är deform

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Samot
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 14
Joined: Wed 18 Oct 2006, 18:22
Location: Sweden

Spåret i vevaxeln där "halvmånen" sitter är deform

Post by Samot »

Har en Touring -61 där tändningen ändrar sig. Troligtvis är det för att spåret för "halvmånen" är deformerat, spåret har blivit för brett för halvmånen,

Nu till min fråga, kan man på något vis återställa spåret eller måste man köpa en ny axel.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Spåret i vevaxeln där "halvmånen" sitter är de

Post by Hedge »

Ny vev låter det som. Tror inte du kan köpa bara axeln. Man kan också svetsa och fräsa om hålet, men jag tror det bli både billigare och smidigare att införskaffa en ny vev.

Mvh

Guran
Samot wrote:Har en Touring -61 där tändningen ändrar sig. Troligtvis är det för att spåret för "halvmånen" är deformerat, spåret har blivit för brett för halvmånen,

Nu till min fråga, kan man på något vis återställa spåret eller måste man köpa en ny axel.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Hej,
nej att fixa spåret är väl knappast ekonomiskt, men å andra sidan är det ju inte kilen som håller svänghjulet på plats utan själva passningen på konan. Så om du ids se till att du alltid monterar svänghjulet i samma läge, typ vridet åt höger för att ta upp glappet i krysskilspassningen, så kan du ju försöka slipa in konan med fin ventilslippasta. Se Jensas utläggning (en bit ner på sidan): http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=105
Körde själv med ordentligt glappande kilspår i säkert ett halvår på en Lammy när jag var för snål för att byta. Till slut gick dock storändslagret!
/Fredrik
vtwin
Entusiast
Entusiast
Posts: 102
Joined: Thu 12 Jul 2007, 21:12
Location: Växjö Sweden

Post by vtwin »

Det går att använda en bredare kil som presspassas i det uppglappade spåret i axeln.

Sedan filas den överblivna delen liksidigt på kilen så att den passar i kilspåret på svänghjulet.

Är man noga med passningen (tålamod) så blir det hållbart.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Post Reply