Det är mer än en 'fabrikstrimmad' PX, det är, enligt mig, den bästa motordesignen som Piaggio har släppt till largeframe.
Alumiumcylinder med Nicasilfoder, fem duktiga överströmningskanaler (travaso 5 = T5), bra kolv med tunna ringar, stora blockportar, väl utformad topp, bra blås, ordentliga ramlager på bägge sidor, fet vev, stora kopplingen och en vassare variant av SI24-förgasaren (tror den går under benämningen SI/24G).
Allt detta sammantaget ger en 125cc bränsesnål, separatsmord 12 hp-motor som verkar kunna ta hur mycket stryk som helst, och den älskar att varva.
Jag har själv haft nöjet att både köra, och bli skjutsad 35 mil på Calle L's T5 Classic (ser ut som en std PX, förutom ett fåtal plastdetaljer). Ner till Gränna med två 100 kilos herrar på, i princip full gas hela vägen utan ens en antydan till gnäll från motorn.
Att det sedan finns ett mycket trevligt 172 kit från Malossi som man kan hänga i, och ett mycket bra blås från PM gör det inte sämre. Det enda som står i vägen är att T5-motorer börjar bli svåra att få tag i.
O Piaggio, varför släppte ni inte en T5-200?
Mvh
Guran
Bergfors wrote:k650 wrote:T5?...

T5 är en "fabrikstrimmad" 125-kubiksmodell av PX som är framtagen speciellt för den engelska marknaden. Prestanda är ungefär som en PX200. Den har också vissa kosmetiska skillnader mot vanliga PX, speciellt den första serien.
/Jörgen