Vad är skillnaden?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vespa T5, en vassare 125-kubikare som aldrig såldes som ny i Sverige. Går ungefär som en PX200. De finns några privatimporterade maskiner här.

Den ursprungliga Vespa T5 hade en speciell kaross, ser ut så här
Image
Lite rakare linjer, annan framskärm, speciellt styre med rektangulär strålkastare och varvräknare.

Senare satte man istället T5-motorn i den vanliga PX-karossen och kallade maskinen T5 Classic. Såldes bl a i England.

Rent allmänt kör Piaggio ofta bygglådesystem, blandar och ger bland karosser och motorer. I Spanien har jag t ex sett Vespa TX200, den ursprungliga T5-karosssen med PX200-motor.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Men i England behöver dom väl inte snabba scootrar...jag menar dom kör ju på fel sida på vägen!. :grin: :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

k650 wrote:Men i England behöver dom väl inte snabba scootrar...jag menar dom kör ju på fel sida på vägen!. :grin: :grin:
Ja så är det ju.
Right side of road, betyder ju rätt/höger sida...

T5 är f.ö. en underbar maskin, jag har T5-motorer i två av mina scoots och har haft en komplett T5. senare varianten med analog varvräknare..
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Ennan fråga som kanske är ett litet sidospår....Bajaj, hur är dom? :?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

När vi ändå är inne på skillnader och med K650's tillåtelse så ställer jag frågan.

Vilka är skillnaderna mellan PX's gamla 200cc motor mot den nya 125cc.
Rent topfartsmässigt verkar de ju extremt lika.
Last edited by kejj on Mon 01 Oct 2007, 13:40, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

calle wrote:[Right side of road, betyder ju rätt/höger sida...
o "left" det som blev över...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

k650 wrote:Ennan fråga som kanske är ett litet sidospår....Bajaj, hur är dom? :?
Ganska bra. Lite sämre material än från Piaggio.
I Sverige väldigt prisvärda.

De flesta delar från Vespa passar men inte alla. De har annan slaglängd men man kan byta vev för att få på vespagrejor.
Tändningen är egen. Här är det bara bajajgrejor som gäller.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

kejj wrote:När vi ändå är inne på skillnader och med K650's tillåtelse så ställer jag frågan.

Vilka är skillnaderna mellan PX's gamla 200cc motor mot den nya 125cc.
Rent topfartsmässigt verkar de ju extremt lika.
gamla och nya har ingen direkt skillnad, både 125 och 200 har varit i princip oförändrade sedan dom kom.
nu vet jag inte vad en px125 eller 200 toppar på pappret men säg att det skiljer 10km/h, typ 95 vs 105km/h.
skillnaden har du ju att en 200 är lägre växlad (varvar mindre vid samma fart som en 125) den är ju en bra bit starkare än 125, alltså bättre segdragningsförmåga, klarar motvindar och uppförsbackar lite bättre, klarar att ta passagerare lite bättre.. typ nåt i den stilen.
---------------------------------------------------------
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är mer än en 'fabrikstrimmad' PX, det är, enligt mig, den bästa motordesignen som Piaggio har släppt till largeframe.

Alumiumcylinder med Nicasilfoder, fem duktiga överströmningskanaler (travaso 5 = T5), bra kolv med tunna ringar, stora blockportar, väl utformad topp, bra blås, ordentliga ramlager på bägge sidor, fet vev, stora kopplingen och en vassare variant av SI24-förgasaren (tror den går under benämningen SI/24G).

Allt detta sammantaget ger en 125cc bränsesnål, separatsmord 12 hp-motor som verkar kunna ta hur mycket stryk som helst, och den älskar att varva.

Jag har själv haft nöjet att både köra, och bli skjutsad 35 mil på Calle L's T5 Classic (ser ut som en std PX, förutom ett fåtal plastdetaljer). Ner till Gränna med två 100 kilos herrar på, i princip full gas hela vägen utan ens en antydan till gnäll från motorn.

Att det sedan finns ett mycket trevligt 172 kit från Malossi som man kan hänga i, och ett mycket bra blås från PM gör det inte sämre. Det enda som står i vägen är att T5-motorer börjar bli svåra att få tag i.

O Piaggio, varför släppte ni inte en T5-200?

Mvh

Guran

Bergfors wrote:
k650 wrote:T5?... :?
T5 är en "fabrikstrimmad" 125-kubiksmodell av PX som är framtagen speciellt för den engelska marknaden. Prestanda är ungefär som en PX200. Den har också vissa kosmetiska skillnader mot vanliga PX, speciellt den första serien.

/Jörgen
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Jag har köpt Malossis 172 cc kit till både min Aprilia SR125 och till min Gilera 180cc, men jag måste säga att man ska vara väldigt försiktig med dessa cylindrarna, dom nyper för ingenting. Vill nog hellre rekommendera Polinis kit istället. :grin:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

I Vespa-världen är förhållandena litegranna det motsatta, Malossi litar man på, Polini nyper jämt. Så det verkar vara lite skillnad på kvaliteteten beroende på vem som är köparen då.

Mvh

Guran
k650 wrote:Jag har köpt Malossis 172 cc kit till både min Aprilia SR125 och till min Gilera 180cc, men jag måste säga att man ska vara väldigt försiktig med dessa cylindrarna, dom nyper för ingenting. Vill nog hellre rekommendera Polinis kit istället. :grin:
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply