Hej
Har plockat isär en separatsmord px-mortor med skuren kolv och en förgasarburk som dryper av olja. Pumpen verkar funka men det är tvärstopp i oljehålet upp i förgasaren när jag blåser eller kör med tryckluft. Enligt Haynes ska det komma ut olja strax ovanför trotteln/spjället men jag ser inget spår av något oljehål. Finns det förgasare som är speciella för oljepump där kanalen är öppen och andra där den är pluggad? Någon kan ju ha bytt och fått på fel förgasare.
mvh/Henrik B
Utlopp för oljan i en SI24 förgasare
-
- Mästare
-
- Mästare
Då var den tjuven hängd..
Någon fiffig person hade monterat en förgasare för oljemix i bensinen på en PX200E med oljepump. Dett såg bra ut med ett hål i botten på förgasaren men tyvärr ledde det inte någonstans. En riktig automixförgasare känns igen på två saker
1. det finns ett hål strax ovanför sliden där oljan kommer in i venturin precis där cut-outen börjar.

2. På baksidan av förgasaren sitter en plugg mitt framför hålet där oljekanalen viker av 90 grader. Tydligen borrar man ut en massa kanaler och tätar sedan ingångshålet med en plugg. På denna förgasaren som är avsedd för oljeblandad bensin finns ingen sådan plugg

mvh/HB
Någon fiffig person hade monterat en förgasare för oljemix i bensinen på en PX200E med oljepump. Dett såg bra ut med ett hål i botten på förgasaren men tyvärr ledde det inte någonstans. En riktig automixförgasare känns igen på två saker
1. det finns ett hål strax ovanför sliden där oljan kommer in i venturin precis där cut-outen börjar.

2. På baksidan av förgasaren sitter en plugg mitt framför hålet där oljekanalen viker av 90 grader. Tydligen borrar man ut en massa kanaler och tätar sedan ingångshålet med en plugg. På denna förgasaren som är avsedd för oljeblandad bensin finns ingen sådan plugg

mvh/HB
vilka ligister! Hur kommer det sig att "de lärde från lund" (Fil.Bunk.Dr.Borjesson) Alltid ramlar på sådana konstiga manicker? den däringa vietkongskrothögen var ju i samma klass!
Jag har ev en sepsmord gasare att byta med utifall att..
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Mästare
Jag vet inte, men det är väl kul med utmaningar
Det som stör mig är att hade man bara hittat detta tidigare kunde man kanske räddat kolven, men vissa saker är för långsökta för att man ens ska fundera på det. Ägaren sa att den gått som ett spjut hela sommaren.
Tackar för erbjudandet men jag ska ändå skicka efter grejor och ägaren var iväg en vecka i alla fall.
Vietnamvespan var MYCKET värre men det blir nog en scooteristartikel om jag bara får för ägaren
Fast nu är den faktiskt riktigt trevli och blänker gör den också.
mvh/HB

Tackar för erbjudandet men jag ska ändå skicka efter grejor och ägaren var iväg en vecka i alla fall.
Vietnamvespan var MYCKET värre men det blir nog en scooteristartikel om jag bara får för ägaren

mvh/HB
Ola Lång wrote:vilka ligister! Hur kommer det sig att "de lärde från lund" (Fil.Bunk.Dr.Borjesson) Alltid ramlar på sådana konstiga manicker? den däringa vietkongskrothögen var ju i samma klass!
-
- Mästare