Montering av vev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
primmy73
Entusiast
Entusiast

Montering av vev

Post by primmy73 »

Tjenare,

Håller på med totalrenovering på Primavera motorn.
Allt har gått väl, blockena är toma på lager osv. Ska börja ikväll med montering av nya lager och packboxar.
Har klarat mig bra med hjälp av Scooterhelp och smallframes.com.

Nu när ihopsättning av motor närmar sig är jag lite fundersam över arbetsordningen angående veven. Vart lägger jag lagren? (i blocket eller på axeln), jag har ett "tvådelat" lager på svänghjulssidan, hur monterar jag det utan att söndra det?

Om någon skulle kunna berätta mig hur man skall gå till väga med lagren, packboxarna och montering av veven före jag drar ihop blocken.

För övrigt har jag portat block för polinin, veven är mazz-racing, kopplingen är modell 4 lameller, som fugge dell24 och avgas har jag en polini alternativt zirri d&f.
tacksam för replys

Nicke
freddarok
Entusiast
Entusiast

Re: Montering av vev

Post by freddarok »

primmy73 wrote:Nu när ihopsättning av motor närmar sig är jag lite fundersam över arbetsordningen angående veven. Vart lägger jag lagren? (i blocket eller på axeln), jag har ett "tvådelat" lager på svänghjulssidan, hur monterar jag det utan att söndra det?
Hallå,
med tvådelat lager är det ju inga problem: innerbanan på veven, ytterbanan in i värmd blockhalva. I med primärsidans lager i den andra blockhalvan (följd av låsring å packbox), sen i med veven där (jag brukar försöka dra igenom veven med hjälp av primärdrevsmuttern och olika distanser istället för att banka på motsatt sida). Så vänster halva med veven i, höger halva med ytterbanan i, bara att tjonga ihop.
/Fredrik
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Morjens,
Fin framgång i garaget ikväll, nästa steg blir att slå ihop halvorna.
Fint att ha en liten gasbrännare och kallspray som hjälp vid lagermontering.
När jag fick in veven i blocket snurrar den styvt, detta beror väl på nya packboxen som inte än har "slitit in sig"?

Nicke
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hade du fett på packboxen...eller olja?
primmy73
Entusiast
Entusiast

lagerfett

Post by primmy73 »

Tjena,

Jag tryckte pacboxen in för hand, den blev inte plan med blocket utan skönk ner ytterligare ett par mm. , tyckte det såg bra ut.
Sen smetade jag Biltemas lagerfett på boxen.
Veven gick i relativt enkelt, först med handkraft och sista 5mm med träkloss och hammare sakta knackande tills ljudet ändrade. Veven ser ut att ligga helt rätt.
Den rör nog på sig då jag tar i vevstaken med handen och trycker ner den, inte bara så lätt som den gamla veven.
Det är första gången jag renoverar motor så det jag tycker ser bra ut behöver ju inte vara så, men har försökt tänka logiskt och använda bondförnuft.

Nicke
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Calle hann före där ser jag! Men hur som helst, marginellt trögare är väl ok, förutsatt att packboxläpp eller axel var insmord. Du kan ju också försöka kolla så inte läppen har råkat vrängt sig när du tryckte i veven, det brukar underlätta att rotera axeln i fråga under monteringen (borde kanske ha sagt det förut!?). Går det att dra runt veven genom att bara vrida på axeln? Eller är det så trögt att du måste dra i vevstaken för att få runt veven?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Hei,
Jo veven rör på sig om jag vrider på axeln, resonera att om läppen skulle ha vridit sig "inåt" skulle det vara mycket trögare om alls möjligt att röra på veven.
Nu har jag slagit ihop blocken och plockat in koppling.
Kan trots det snurra på veven+koppling+bakaxel då jag tar i svänghjulskonan.
Tror ni att jag kan lita på att allt söker sin plats eller ska jag riva ekipaget och börja från början..
Tackar för hjälpen så långt

Nicke
-som hoppas nån guru säger att det är bara att slänga i motorn och ge järnet..
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Jo men det låter ju rätt ok, du menar alltså att du kan dra runt hela transmissionen genom att vrida på svänghjulskonan, då borde det ju ha gått runt rätt så lätt innan du satte på primärdrevet på veven? Låter lugnt tycker jag!
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Hei,

Det blev inte så mycket trögare efter att jag slog ihop och la dit koppling, vilket betyder väl att allt annat löper som det ska..

På skalan 0-10 där, 0=löper jättebra och 10=rör inte på sig, skulle jag säga att min vev ligger på 3.5.
Veven är ny såsom packboxen.
Provar lägga upp ett par bilder på packbox och installerad vev
Image

Image
Nicke
primmy73
Entusiast
Entusiast

peace of mind

Post by primmy73 »

Tjena,
För säkerhets skull tog jag blocken i skild och tog ut veven.
Knacka in packboxen lite till(är inte säker om den rörde på sig).
La dit skapligt med fett och drog in veven som Fredrik rekommenderade med distanser.
Efter att plockat ihop paketet löper den kanske en aning bättre men nu vet jag säkert att det är rätt, och får sova i lugn och ro..
Imorgon blir det tändning, cylle, förgasare, avgas och möjligen provstart.
Tack för hjälpen.
Nicke
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Ja, better safe than sorry! Lycka till med fortsättningen!
/F
primmy73
Entusiast
Entusiast

Deprimerande..

Post by primmy73 »

Tjena,
Nu har jag haft motorn i ramen och kört omkring ca. 10 km, och försökt ställa in den.

Starka vibrationer uppkom i mellanregistret.
Märkte att svänhjulet + vevaxel har ett glapp på ca.1mm upp och ner riktning, efter en massa svordomar har nu demonterat motor från chassi och ska börja om.

Funderar nu vad jag skall kolla/göra annorlunda så detta inte händer igen.
Svänghjulsvevlager +packbox måste åtminståne bytas-nåt annat?

Varför gick lagret?

Kan jag ha slagit veven sned då jag knackade in den iblocket?Använde träkloss och liten hammare med minimal kraft. Hur känsliga är de?För övrigt har jag förstått att mazzucelli är av god kvalitet.

Jag drog inte primärdrevet i moment, kan det vara att veven inte var tillräckligt djupt i blocket och rört på sig i sidled och förstört lagret?

Kör ni med tvådelat eller vanligt lager, läste på nåt forum att med trimmat borde man köra med "vanligt" lager.

Hade hla tiden haft problem med tändningen, den har börjat missa så fort man kommer i det övre registret. Kör brytare, 16grader, 0.35mm. Jag har provat med annan spole, flera stift, annan statorplatta...-inget ändrar.
Har inte bytit spetsar, men de ser fräscha ut som sitter där. Kan man göra nåt åt det eller är enda alternativet brytarlöst?

Nicke
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Mycket tråkigt att höra! Till att börja med kan du ju ta med veven till någon lokal verkstad och få den uppmätt, borde ju inte ha slagit sig men kan ju också ha varit sne från början. Detta borde iofs synas på lagret när demonterar, blånerat etc., om det nu är slut efter 1 mils körning. Om lagret "ser" ok ut kanske du får ta en ordentlig funderare på hur allt är monterat, sitter allt där det ska? Vet inte om kullagret är att rekomendera framför rullagret, någon annan får nog komma in där, det är väl mindre radiellt spel från början iofs, och så är det väl ordentligt mycket billigare (men samtidigt lite jobbigare att montera). Lycka till!
/F
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

vevar kan vara känsliga att knacka på, prova att dra in veven med hjälp av distanser och en mutter på änden.
---------------------------------------------------------
Post Reply