Framhulslager Vespa GS
Framhulslager Vespa GS
Hej!
Någon som vet vad det sitter för framhjulslager på en Vespa GS VS5 -61?
Hittar inte dessa hos någon scooterfirma på nätet och vill gärna veta det innan jag river isär.
Tack på förhand!
/Janne
Hittar inte dessa hos någon scooterfirma på nätet och vill gärna veta det innan jag river isär.
Tack på förhand!
/Janne
Re: Framhulslager Vespa GS
en gissning är att det är samma som på Touring VGLA-Bjings wrote:Hej!
Tack på förhand!
/Janne
isåfall ska det stora vara 6201 och det lilla 6203,
Köp 2RS lager (dubbelkapslade, livstidssmorda)
Federico
Hej!
Tror som Federico, men det är i allafall standardlager så när du river isär är de lätta att hitta.
Om kullagrena är original så kanske märkning saknas, men då är det bara att mäta eller gå till närmsta kullagerbutik.
Du hittar storlekar t.ex. här:
http://www.cross-center.com/Katalog/10.%20Koyo.pdf
Men de kullager som jula har duger nog om du inte avser att köra flera tusen mil med din vespa d.v.s.
/Calle
Tror som Federico, men det är i allafall standardlager så när du river isär är de lätta att hitta.
Om kullagrena är original så kanske märkning saknas, men då är det bara att mäta eller gå till närmsta kullagerbutik.
Du hittar storlekar t.ex. här:
http://www.cross-center.com/Katalog/10.%20Koyo.pdf
Men de kullager som jula har duger nog om du inte avser att köra flera tusen mil med din vespa d.v.s.
/Calle
-
- Mästare
Yepp, Nu är lagrerna demonterade, 6201 och 6203.
Köper nya hos min lokala kulleverantör . Passar nog på att köpa styrlagerkulor också, ska enligt uppgift vara 18 st 5/16 och 28 st 5/32.
Blev lite fundersam på styrlåset, enligt reservdelskatalgen ska det vara av typ "gångjärn" men mitt ser mer ut som de på Touring? med en ring runt framgaffel. Eftersom min är en väldigt sen 150 GS kanske det ska vara så?/Janne
Köper nya hos min lokala kulleverantör . Passar nog på att köpa styrlagerkulor också, ska enligt uppgift vara 18 st 5/16 och 28 st 5/32.
Blev lite fundersam på styrlåset, enligt reservdelskatalgen ska det vara av typ "gångjärn" men mitt ser mer ut som de på Touring? med en ring runt framgaffel. Eftersom min är en väldigt sen 150 GS kanske det ska vara så?/Janne
De lagren, 2800 och 2802, har hängt med ända sedan Vespa 98.
/P
/P
henrikborjeson wrote:Det är samma piaggio-artikelnummer i Vespa Super och Vespa GS150 VS5, så Federicos gissning på samma som i Touring var klockren!
Även om lagren är livstidssmorda så glöm inte fett i gaffeln för drivningen av hastighetsmätaren.
mvh/HB
-
- Mästare
På GS150 ska styrlåset vara den breda varianten med en urfasning mitt i. De monteras med en gängad ring från utsidan. Touring har så vitt jag vet ett par plåtbitar på insidan kring styrlåshålet och måste ha den smalare låsvarianten, fortfarande med samma ring. man kan nog sätta ett Touringlås i en GS men tvärtom är kört.
mvh/HB
mvh/HB
jings wrote:Yepp, Nu är lagrerna demonterade, 6201 och 6203.