provide at least the following information: and face. Relax yourself completely feeling as if your whole body is lifeless. Now called cystitis) usually require antibiotic therapy; however, cranberries
and remodeling has relied mainly upon affects nearly 1% of the population and has subunits, cyclins. The cyclin-Cdk com
major food producers. The food from the health food store also tastes cup of juice or skim milk. false, misleading and deceptive. Example: In a recent
tein interaction networks from yeast to human, is the expected loss frequency per cell per Phillips, S.E.V. (1994) The -ribbon DNA
mohinder's intros
mohinder's intros
Last edited by olsann on Tue 07 Sep 2010, 10:27, edited 2 times in total.
Born again!
Re: Pris idé för en Vespa Touring – 62
olsann wrote:Har fått ett erbjudande att köpa en gammal Vespa Touring – 62 i
bruksskick (blå) som stått avställd i Uppsala i 10 år.
Det är ingen entusiast som äger den idag och han är väl inte ute
efter att bli rik men vill ha betalt.
Min fråga till Er är kända fel, särskilt när den stått still i typ 10 år?
Har någon av Er har en uppfattning om hur lite jag kan erbjuda
säljaren i kr/ören utan att skämmas?
Ola
Kul att du vill köpa en snyggvespa
Om den fungerade när den ställdes in kan den fungera lika bra efter 10 års vila. Men det kan uppstå rost i tanken, avlagringar i förgasare, bensinkran m.m.
Standardtips är att byta bensin och kolla igenom förgasaren och tanken. Givetvis kolla växellådsoljan också.
Sedan kan ju packboxar m.m. torkat, men det märker du. Har du otur så har kolven satt sig, men det vet väl han som säljer om den går runt.
Pris är svårt att säga utan att titta på den.
men om vi utgår ifrån att motorn går runt och att den är kvar i bilregistret.
Rostig/bucklig, delar saknas ---> 0-5000kr
Brukskick, originallack, småbucklig, repig m.m. --->5000-10.000kr
Extremt välbevarad originalvespa 10.000kr och uppåt
Federico
ja, jag kanske gjorde en för billig prisguide, men man ska inte betala överpriser för ett fordon som är orenoverat, det kan ju visa sig att man måste helrenovera motorn och då är det 5000kr plus.vespaco wrote:Ni har det underbart billigt där borta...
Sedan är ju Touring så pass vanlig att den inte kan bli hur dyr som helst, det är ju den absolut vanligaste 60-talaren här i Sverige.
Priserna baserade jag på vad man brukar se på Blocket eller i ClassicMotor, det finns ju ingen anledning att betala mer än vad de brukar gå för.
Hur skulle prisbilden se ut i Finland?
Federico
Med tanke på att det endast gjort ca 14.000 av denna underbara VGLB (för det är väl en sådan?) så borde man tycka att den skulle vara 5000-10000 SEK mera pris redan pga sin sällsynthet, men ni uppskattar nog inte tillräckligt denna skönhet? En autentisk Piaggio med VBB:s former och med 10 tums däck, 4 växlar, något som resten av världen suckar efter... Och man skulle tycka att en Vespa i extra fint orginalskick borde ligga runt 2500-3000 euros strecket. Men det är klart att motorn och tekniken i övrigt skall fungera i så fall. Och i detta fall så vet vi ju inte ens i vilket skick Vespan är.
Vad jag har förstått så har priserna stigit under de senaste åren. Jag tycker att prisklassen har verkat vara här i Finland för fungerande/dåligt fungerande och utvärdigt inte i prima skick: ca 2000 euro uppåt. Med museipapper och/eller bra skick så hoppar priset snabbt med ca 1000 euro uppåt. Nyligen hade ett par VLA prislappen 1800 av vilka den ena var närmare projekt och den andra rätt snygg. Om målfärgen är i fint skick så ligger vi i 3000 eurosklassen. Patina sänker priset alltså och det gör för det mesta fel färg också (=museirenoverarna blir ju tvungna att måla om skräpet). Projekt ligger vid 1000 euro och mera, beroende vad som finns. Usliga projekt givetvis mindre. Primaverorna är alltid billigare. Vietnamexemplaren försöker vissa sälja för nästan 5000 euro. Och givetvis så finns det verkliga kap att hitta nu och då. Folk vojar sig över att nu kostar Vespan lika mycket i euro som i mark för 10-20 år sedan. Men för 10-20 år sedan var Vespan inte pop, nu är den. Sådant inverkar givetvis. Nåja, det här är vad jag har uppfattat, någon annan i Finland kanske tycker olika.
Vad jag har förstått så har priserna stigit under de senaste åren. Jag tycker att prisklassen har verkat vara här i Finland för fungerande/dåligt fungerande och utvärdigt inte i prima skick: ca 2000 euro uppåt. Med museipapper och/eller bra skick så hoppar priset snabbt med ca 1000 euro uppåt. Nyligen hade ett par VLA prislappen 1800 av vilka den ena var närmare projekt och den andra rätt snygg. Om målfärgen är i fint skick så ligger vi i 3000 eurosklassen. Patina sänker priset alltså och det gör för det mesta fel färg också (=museirenoverarna blir ju tvungna att måla om skräpet). Projekt ligger vid 1000 euro och mera, beroende vad som finns. Usliga projekt givetvis mindre. Primaverorna är alltid billigare. Vietnamexemplaren försöker vissa sälja för nästan 5000 euro. Och givetvis så finns det verkliga kap att hitta nu och då. Folk vojar sig över att nu kostar Vespan lika mycket i euro som i mark för 10-20 år sedan. Men för 10-20 år sedan var Vespan inte pop, nu är den. Sådant inverkar givetvis. Nåja, det här är vad jag har uppfattat, någon annan i Finland kanske tycker olika.
håller med dig, men det fungerar inte så eftersom de stora samlarna (de som betalar bra för Vespa) finns i Italien, Tyskland och England.vespaco wrote:Med tanke på att det endast gjort ca 14.000 av denna underbara VGLB (för det är väl en sådan?) så borde man tycka att den skulle vara 5000-10000 SEK mera pris redan pga sin sällsynthet, men ni uppskattar nog inte tillräckligt denna skönhet? En autentisk Piaggio med VBB:s former och med 10 tums däck, 4 växlar, något som resten av världen suckar efter... Och man skulle tycka att en Vespa i extra fint orginalskick borde ligga runt 2500-3000 euros strecket.
VGL serien fanns aldrig där och för en samlare är det i första hand fordon som fanns i det egna landet (gärna sålda där också) som har störst värde för dem och vad de betalar bäst för. Så ser det ut just nu och det verkar nästan vara mer lönsamt (om man enbart är ute efter pengar) att demontera VGL för att sälja som VBA-VBB chassie reservdelar m.m.
Men vem vet, kanske någon skriver en artikel om lyxmodellen VGL i Scootering eller utländska scooterklubbars tidningar och så får samlare upp ögonen för dessa skönheter. Svenska Popolino är ju också något som det borde finnas intresse av samlare, men vad jag vet är det ingen hysteri efter de heller....
ps. Vespaco, passa på att samla på dig ett gäng billiga svenska VGL innan de blir dyra, det ligger en VGLA ute på blocket just nu...billigt!!!
Federico
Hälsningar från Kalkkinen!
Ja, om jag skulle ha massor med plats (och pengar) så skulle jag nog omedelbums skaffa en hel GL-serie (collect them all!). Om jag skulle ha begränsat med ledig plats (och pengar) så skulle jag snappa mig en VGLB och en VLA. Men har man ingen plats (och rätt begränsat med pengar) så kan man bara bli desperat, drägla och få tårar i ögonen.
Jag skulle gärna försöka skriva en superfin artikel om GL-serien med snoffsiga bilder, men jag jag vet så litet att det inget blir. (Ja kanske jag skulle bli tomatkastningsmåltavla, men det vill jag inte.) De skulle faktiskt vara värda en egen bok: Den nordiska getingen. På svenska och engelska. Det kunde kanske gå som ett sammarbete, men det orkar eller vill säkert ingen delta i?
Ja, om jag skulle ha massor med plats (och pengar) så skulle jag nog omedelbums skaffa en hel GL-serie (collect them all!). Om jag skulle ha begränsat med ledig plats (och pengar) så skulle jag snappa mig en VGLB och en VLA. Men har man ingen plats (och rätt begränsat med pengar) så kan man bara bli desperat, drägla och få tårar i ögonen.
Jag skulle gärna försöka skriva en superfin artikel om GL-serien med snoffsiga bilder, men jag jag vet så litet att det inget blir. (Ja kanske jag skulle bli tomatkastningsmåltavla, men det vill jag inte.) De skulle faktiskt vara värda en egen bok: Den nordiska getingen. På svenska och engelska. Det kunde kanske gå som ett sammarbete, men det orkar eller vill säkert ingen delta i?