Monteringsriktning bakaxellager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Monteringsriktning bakaxellager

Post by Johnny L »

Hej forumdwellers!

Har en fundering jag inte blir klok på.
Det gäller vilken ordning/riktning man ska montera det högra bakaxellagret på en Touring/GL -59.
På sida 14 i reservdelskatalogen på meshmen.com/touring så ser det ut som att brickan ska in först, sen nålarna, sen själva lagerbanan, men jag kan inte för mitt liv förstå hur man skulle lyckas med denna operation?
Alltså: är det viktigt i vilken ordning de sätts dit, eller kan man knacka in lagerbanan först (vilket är avsevärt mycket lättare)?
Vi pratar om delarna 47160, 47161 mfl uppe i vänstra hörnet av denna bild:

EDIT: Märkligt, bilden visade nyss ju?
Nåja, denna menar jag ivf:
http://www.meshmen.com/touring/sp14.html
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ok, om vi förenklar frågan:

Hur gör ni andra?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Tog loss det gamla lagret idag och det såg inge vackert ut.
Samtal från Erik på EM gjorde inte situationen muntrare; detta lager har de inte lyckats få tag i nånstans sen runt ett år tillbaka...
Nån som har köpt nyligen och vet en shop som kan tänkas ha hemma?

Erik hade för övrigt inte monterat ett sådant lager på kanske tjugo år, men ville minnas att det skulle sitta så som på sprängskissen. Han nämnde även att under de år när detta lager inte tillverkades alls, så var det vanligt att man i stället svarvade ner axeln, och/eller fräste ur blocket för att få dit ett kullager av vanlig standarddimension.

Kanske får bli den vägen trots allt.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Re: Monteringsriktning bakaxellager

Post by Johnny L »

hiblopp wrote:Alltså: är det viktigt i vilken ordning de sätts dit, eller kan man knacka in lagerbanan först (vilket är avsevärt mycket lättare)?
Jag kan efter en kvälls analyserande av vad som egentligen hänt med mitt bakhjulslager svara på min egen fråga: JA, det spelar roll vilken ordning man monterar.

När man monterar bakvänt som jag gjorde så händer troligen följande:
Eftersom bakaxeln inte vilar ända in emot brickan jag monterade ytterst, så lossnar brickan ganska omgående, vilket medför att alla femton rullarna i lagret vobblar ganska fritt i ett mycket större utrymme = inte bra för varken rullarna eller lagerbanan...

Sedär, nu är forumets samlade erfarenhet ännu en aningens aning större.

PS. Hur man faktiskt monterar hela paketet med lösa rullar och en flyende bricka är mig fortfarande en gåta, men den hoppas jag kunna lösa kommande vinter.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag hittade till slut rätt kapitel i vespa manualen. Det ska sitta så som du sa, dvs med brickan ytterst och lagerbanan innerst.

När du monterar detta lager ska du ha en speciell dorn som går igenom lagerbanan och sedan pressar banan och brickan in i blocket. På så sätt hålls allt centrerat och lagret kan inte ramla ut.

Det stod även att man skulle smörja i lagernbanan med fett och sedan montera de 14 rullarna

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tror att gamle ole i KBH har detta lager!

/C
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ja, jag skulle precis till att fråga Ole faktiskt.

Mailade för övrigt Scooterworks och de hade tydligen också hemma för leverans. Danmark är förstås aningen närmre än Chicago...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

henrikborjeson wrote:Jag hittade till slut rätt kapitel i vespa manualen. Det ska sitta så som du sa, dvs med brickan ytterst och lagerbanan innerst.

När du monterar detta lager ska du ha en speciell dorn som går igenom lagerbanan och sedan pressar banan och brickan in i blocket. På så sätt hålls allt centrerat och lagret kan inte ramla ut.
mvh/HB
Tack för sökandet och bekräftelsen Henrik! Känns tryggt att veta säkert hur det ska sitta när jag väl ska montera ihop det igen.

En idé har för övrigt tagit form. Ser framför mig nu att man faktiskt borde kunna få dit lagret med hjälp av den kasserade bakaxeln och lagerbanan från det gamla lagret...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

hiblopp wrote:Mailade för övrigt Scooterworks och de hade tydligen också hemma för leverans. Danmark är förstås aningen närmre än Chicago...
Fått svar från Vespaparts (Ole) nu. Han har hemma, men eftersom de är lite kluriga även för honom att få tag i så är de dyra.
455DKK styck...

Scooterworks har som sagt på lager och på deras websida står 12 dollar st, men jag har inte lyckats få dem att bekräfta måtten, eller uppge ungefärlig fraktkostnad till Sverige.
Jag får ligga på dom lite till mailledes helt enkelt.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hiblopp wrote:
hiblopp wrote:Mailade för övrigt Scooterworks och de hade tydligen också hemma för leverans. Danmark är förstås aningen närmre än Chicago...
Fått svar från Vespaparts (Ole) nu. Han har hemma, men eftersom de är lite kluriga även för honom att få tag i så är de dyra.
455DKK styck...

Scooterworks har som sagt på lager och på deras websida står 12 dollar st, men jag har inte lyckats få dem att bekräfta måtten, eller uppge ungefärlig fraktkostnad till Sverige.
Jag får ligga på dom lite till mailledes helt enkelt.
skulle bli förvånad om det kostade mer än 50kr i frakt från USA, borde utan problem få plats i ett vanligt utlandskuvert.

500kr för ett lager låter ju dyrt, men är det inte värt det för att få fart på maskinen. hade du haft en äldre vespa så skulle det vara normalt pris för en reservdel, vi som kör "nya" motorn är ju lyckligt lottade med extremt billiga reservedelar.
Federico
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Federico wrote: 500kr för ett lager låter ju dyrt, men är det inte värt det för att få fart på maskinen. hade du haft en äldre vespa så skulle det vara normalt pris för en reservdel, vi som kör "nya" motorn är ju lyckligt lottade med extremt billiga reservedelar.
Helt sant, man blir lätt lite "fartblind" (prisblind, dumsnål?) med vespan som hobby! Minns med fasa diverse reparationer på min tidigare BMW R1100S -99...

Är dock fortfarande lite osäker på lagret på scooterworks. På webshopen skriver de bara "Bearing Kit, Rear Axle For 60s", och om man kollar på soulscooter.com/tech/kullager.pdf så finns där minst två olika dimensioner på detta lager för 60-talsvespor vad jag förstår (27-37-7 och 27-42-10), om nu touring såldes mest i sverige så är det kanske troligare att det är det lilla lagret de saluför i amerikat?
Har förstås mailat dem igen och frågat.

Vad gäller att köpa i Köpenhamn så blir DKK455 = SEK571, plus antingen en brofärd över, alternativt porto och utlandsöverföringsavgift till banken.

Har jag nämnt att jag är smålänning ursprungligen förresten? :P
// Johnny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hiblopp wrote:
455DKK styck...
Hej hej!

Det finns nytillverkade lager som bara är skräp och billiga. Vet att de som Ole har är bra och dyra.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hiblopp wrote:och om man kollar på soulscooter.com/tech/kullager.pdf så finns där minst två olika dimensioner på detta lager för 60-talsvespor vad jag förstår (27-37-7 och 27-42-10),
Hej!

De blå siffrorna anger packboxstorlek ej lager storlek.

Anger inte rullagret/nållagret till bakaxeln i listan, man kanske skulle göra det?
Får bli en sak till pensionen.

/C
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

calle wrote:
hiblopp wrote:och om man kollar på soulscooter.com/tech/kullager.pdf så finns där minst två olika dimensioner på detta lager för 60-talsvespor vad jag förstår (27-37-7 och 27-42-10),
Hej!

De blå siffrorna anger packboxstorlek ej lager storlek.
/C
Ah, såklart. Mittåt!

// Johnny
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

hiblopp wrote:Är dock fortfarande lite osäker på lagret på scooterworks. På webshopen skriver de bara "Bearing Kit, Rear Axle For 60s"
Ingen respons från Scooterworks angående dimensionerna på lagret.

Om man nu (dumsnålt) chansar på att beställa deras lager ändå, hur stor är risken att jag får ett lager som inte passar min touring -59 (med VGLA1M)?
Fanns där fler än en dimension på detta speciallager på 60-tals largeframe (jag räknar då in min som en 60-talare, eftersom det är den första i den generationen, eller det är också ett felaktigt antagande?)?

För motsvarande DKK455 plus frakt och banktransferkostnad så får man ett par lager hem från Amerikat...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hallå igen,

Tänkte bara försöka avrunda tråden med att meddela att det blev ett besök hos Ole igår. Otroligt mysig verkstad han har i en källare hyfsat centralt i Köpenhamn! Blev ju en del monteringssnack också, fick med mig en hel del goda råd på vägen. Helt klart värt besväret att ta en utrikeseftermiddag!

Ole hade köpt de aktuella lagerna från Mauro Pascoli, därav priset såklart.
Han hade för övrigt tidigare beställt dessa lager från SIP, men dessa var inte härdade och höll bara ett par hundra km, så han returnerade och SIP har slutat sälja dem.

En annan intressant reflektion. Henrik B skriver tidigare i tråden
henrikborjeson wrote:Det stod även att man skulle smörja i lagernbanan med fett och sedan montera de 14 rullarna
Jag blev då fundersam eftersom lagret jag köpte från EM förra hösten hade femton rullar.
Känns klart bättre om antalet stämmer med originalet, så jag antar att Pascoli har riktigt grejer.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply