Toppfart

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare

Toppfart

Post by Jörgen »

Hur fort går Lx125 resp fly125?
För och nackdeöar med varje modell.
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Båda gör ca 90 km/h och det räcker. Är inte gjorda för mer.
Piaggio Skipper 172 -1994
Bergfors
Lärling
Lärling

Re: Toppfart

Post by Bergfors »

Jörgen wrote:Hur fort går Lx125 resp fly125?
För och nackdeöar med varje modell.
Fördelen med LX125 är ju förstås att det är en Vespa.
Jag menar, kan du tänka dig själv att säga:
–Älskling jag tar Flyn och åker till ned Konsum.
eller
–Vi åker väl Fly till stranden idag?

Nej, det är ju uppenbart att det enda ord som passar i de meningarna är VESPA!

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Va e de för skitsnack?!
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha.... detta eviga! Barn, BARN.... Sluta nu!!!! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

Fördelar med Fly: Större hjul, mer avslappnad körställning, "yngre" design, lite mer högfartsstabil. Detta med den yngre designen är ju disktutabelt, men jag känner att den kan tilltala en 18-åring mer än en 40-åring.

I övrigt så vinner LX125:an på de flesta punkterna och är att föredra. Hårdare fjädring, stålchassi, bättre andrahandsvärde (ett varumärke är ett varumärke), italienbyggd, jämfört med kinabyggd mm.

Hoppas detta ger dig en ungefärlig bild av situationen. Jag hyrde en Fly125:a på min hemö i Grekland i somras och tyckte om den, blev glatt överaskad. Men, skulle inte byta mot en lx125:a, eller min ET4 (som kan ses som en "gammal" lx125:a) här i Sverige.

k650: jag och några flera på forumet skulle verkligen uppskatta om du kunde hålla en lite lägre profil på dina inlägg. Det är inte roligt att gång på gång hitta den ena bittra kommentaren efter den andra. Vi gör detta för att lära oss mer om ämnet och ha kul under tiden, inget annat.
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Det är ett frittland och jag skiver precis vad jag vill utan att ett dugg bry mej för vad du tycker.

Om du är läskunning så läs inläggen före mina och se varför jag skrev som jag gjorde. Det enda riktigt tråkiga med hela scooterforumet är att det hela tiden ska hävdas att vespa är det enda riktiga och korrekta. Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Vad är Fly?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

k650 wrote:Det är ett frittland och jag skiver precis vad jag vill utan att ett dugg bry mej för vad du tycker.

Om du är läskunning så läs inläggen före mina och se varför jag skrev som jag gjorde. Det enda riktigt tråkiga med hela scooterforumet är att det hela tiden ska hävdas att vespa är det enda riktiga och korrekta. Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Jävligt mycket, och då menar jag JÄVLIGT mycket på detta forum är ironi. Samma sak skojas(?) det om mellan smallframe-åkare och de med störra maskiner, precis som mellan Lambretta och Vespa. Jag är ledsen att behöva vara den som säger detta, men det kommer nog alltid vara så.

Ha en fin scootervecka!

/Ray Grey
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

k650 wrote:Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Det har inte någon gång fallit dig in att kommentarer på inlägg är menade som humor och inte ska tas bokstavligt?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Då e de mycket humor då här inne.
Såg att någon undrar hur en Fly ser ut, se länk.

http://www.blocket.se/vi/9624617.htm?ca=23_9_s
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

k650 wrote:Då e de mycket humor då här inne.
Såg att någon undrar hur en Fly ser ut, se länk.

http://www.blocket.se/vi/9624617.htm?ca=23_9_s
Ser snabb ut!
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Ja Jörgen...då var det ju ganska lätt.
Anonym sportmoppe vs designikon.
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Hehehe....ja går inte i fällan denna gången.... :grin:

En bra länk med info om de flesta modeller.

http://www.whatscooter.com/
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Vespa LX
If you’re looking for a retro styled, full metal 125 then this may be the one for you. With more than a passing resemblance to the bigger GT range this should prove a success both for commuting and longer hauls. The larger 11” front end and adjustable rear shock should help to beef up the handling of this Italian classic.

Piaggio Fly
Certainly well worth looking at if you need a new way of getting to work.

Omdömena säger allt.
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Piaggio FLY

Powered by the same leader engine that is in the Et4 (LX4) this should prove as reliable as ever. The rear shocker has 4 position adjustment. There is a 36L top box fitted as standard as well as a usable bag hook. Certainly well worth looking at if you need a new way of getting to work. Previewed T&G 35.

In a move to increase sales in the world's large market for two-wheeled motor vehicles, Vespa's Italian maker Piaggio unveiled plans to produce as many as ten scooter models at a restructured joint venture in China. Troubled Piaggio aims to crank out 300,000 scooters per year within three years--some two-thirds as much as its global shipments last year
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Precis...då återstår bara..."Italian classic" vs "way to get to work" dvs snygg vs mindre snygg.

Case closed!

PS
Du glömde nämna att LX125 utnämdes till "Great value".
DS
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Helt klart är Vespan snyggast, inget snack om den saken. Men du kan väl talesättet "krom tar dej ingenstans".... :grin: :grin:
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Hellre krom än plast...;-)

Och om vi ska återgå till toppfartsfrågan så uppges Piaggio Fly göra 60 mph och Vespa LX 62+!!! :-)
Last edited by Bill Hicks on Tue 25 Sep 2007, 13:28, edited 1 time in total.
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Kromad plast!..Hehehe... :D :D
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Trots att jag är ett stort vespafan måste jag säga att LX inte imponerar med sin design. Ska man ha en ny vespa så ska det givetvis vara en LXS, det snyggaste piaggio skapat sedan 60-talet. Äntligen slipper vi feta och fula handskfack som förstör formen.

http://www.gilera.nu/vespa/index.html

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Ja LXS är mycket fin, men Vespas hela utbud är alla väldigt snygga tycker jag... :smile:
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

Det är ett frittland och jag skiver precis vad jag vill utan att ett dugg bry mej för vad du tycker.

Jepp, jag är läskunnig, och dessutom kan jag uppfatta ironi, en egenskap som du dock verkar sakna, vid sidan av din stavningsförmåga.... (obs, ironi här ...)

Skämt åsido, FLY 125:an kändes väldigt bra i förhållande till sina pengar. Det är väldigt mycket "uthyrningsstandard" i Grekland, där man köper in dem för 1700-1800 euro /st istället för LX som kostar 2600 euro. Det finns redan 2 st. varianter av LX:n, en kinesisk och en italiensk med endast 150 euro i inköpspriset, vill jag minnas.
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
davsen
Nybörjare
Nybörjare

Vesp LX-Fly

Post by davsen »

För mig är att köra scooter i första hand funktion och andra utseende. Men måste ju säga att man får en helt annan känsla för fordonet om man diggar utseendet. körde chines-moppe innan. Funkade ok, men ruskigt plastig. Min nya LX-125: är otroligt stabil att köra även i höga hastigheter. Min plastchines började kännas jäkligt vinglig vid ca 50km/h. Är väldigt nöjd med LX. Uppfyller alla mina krav. Snygg, väldigt funktionell, tillräckligt snabb, hyfsat bensinsnål, miljöval, stabil. Ska tillägga att jag är lite rädd för rost då jag har den utomhus för jämnan.
davsen
Nybörjare
Nybörjare

lx

Post by davsen »

anders2011 wrote:Trots att jag är ett stort vespafan måste jag säga att LX inte imponerar med sin design. Ska man ha en ny vespa så ska det givetvis vara en LXS, det snyggaste piaggio skapat sedan 60-talet. Äntligen slipper vi feta och fula handskfack som förstör formen.

http://www.gilera.nu/vespa/index.html

//Anders
Har också spanat in Lxs, finns den i sverige än. Själv har jag en LX som jag tycker är väldigt vacker. Förutom sadeln. Den finaste nya vespan tycker jag är LXV. Tyvärr importerar dom inte in 125:an till Sverige. Håller med om att lxs är snygg men igen, sadeln är ett minus.
Locked