När kolven ser ut som en sjögräs-tapet

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

När kolven ser ut som en sjögräs-tapet

Post by henrikborjeson »

Hej
I samband med att man snodde min P200 har man förmodligen kört den utan olja i bensinen. Motorn har därför havererat med stora repor i både kolv och cylinder. Bägge är utbytta men frågan är om man måste renovera vev och ramlager samtidigt? Även dessa smörjs ju av bensinen. Grejorna låter OK, inga speciella glapp eller slitage och jag längtar inte ihjäl mig efter att dela motorn :-)
Kort sagt - kan vev och ramlager klara sig även om kolven gett upp?

mvh/HB
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: När kolven ser ut som en sjögräs-tapet

Post by Federico »

henrikborjeson wrote:Hej
I samband med att man snodde min P200 har man förmodligen kört den utan olja i bensinen. Motorn har därför havererat med stora repor i både kolv och cylinder. Bägge är utbytta men frågan är om man måste renovera vev och ramlager samtidigt? Även dessa smörjs ju av bensinen. Grejorna låter OK, inga speciella glapp eller slitage och jag längtar inte ihjäl mig efter att dela motorn :-)
Kort sagt - kan vev och ramlager klara sig även om kolven gett upp?

mvh/HB
det är ju omöjligt att säga om de bitarna har klarat sig, kolven är ju alltid det som går först.

jag skulle nog byta allt, vev, svänghjulsnållagret och kolvbultslagret, det stora ramlagret däremot sitter ju innanför och smörjs av växellådsoljan.

har man bytt allt så vet man, annars åker man ju bara runt och lyssnar efter missljud m.m.
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Sjögrästapet var det...men saknar tapeten bitar?
Om inte borde du kunna köra kortsträckor ett tag och se hur det klarar sig.

VH/C
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Alla bitarna är där men kolvringarna satt fast och kolvbulten satt hårt i kolven men rullade fint i sitt lager.
Det är inte heller några metallspånor i vevhuset men man vill ju inte ha ett skuret vevlager i 110 km/h

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Cha, om man skall vara någorlunda säker är det väl bara att byta allt.

Men du som kört en del trimmat, har du inte alltid kopplingshanden färdig att snabbt koppla ur? :grin:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jo jag, men inte den som körde cross med hojen i ett grustag :(

Provar att hänga på cyllen och låter det för hemskt i ramlagren får man riva hela motorn.

mvh/HB
calle wrote:Cha, om man skall vara någorlunda säker är det väl bara att byta allt.

Men du som kört en del trimmat, har du inte alltid kopplingshanden färdig att snabbt koppla ur? :grin:
Post Reply