satt och funderade lite på det här med att en reed-motor går bränslesnålare än en med slidmatning, där mer bränle slaskar omkring och går oförbränt ut genom avgasporten.
om nu så är fallet, och eftersom bränslet smörjer inte bara cylinder/kolv utan också vevlager mm. och även fungerar som kylning för cylindern, borde då inte en (vespa)motor med reed-insug få sämre smörjning och kylning än en med slidmatat insug?
kanske grubblar jag för mkt men tyckte ändå att det var en ganska intressant tanke..
är det någon som har lite input på området?
reed vs slidmatning, kylning och smörjning
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
reed vs slidmatning, kylning och smörjning
---------------------------------------------------------
Re: reed vs slidmatning, kylning och smörjning
så är det säkert, men allt åker inte genom motorn, en del sprutar ju ut bakvägen genom luftfiltret också, jag har aldrig haft så torrt luftfilter sedan jag började köra med reed.lambrittan wrote:satt och funderade lite på det här med att en reed-motor går bränslesnålare än en med slidmatning, där mer bränle slaskar omkring och går oförbränt ut genom avgasporten.
om nu så är fallet, och eftersom bränslet smörjer inte bara cylinder/kolv utan också vevlager mm. och även fungerar som kylning för cylindern, borde då inte en (vespa)motor med reed-insug få sämre smörjning och kylning än en med slidmatat insug?
kanske grubblar jag för mkt men tyckte ändå att det var en ganska intressant tanke..
är det någon som har lite input på området?
Federico
Re: reed vs slidmatning, kylning och smörjning
Den stora bränsleförlusten är inte bara genom avgasporten på en hårt trimmad tvåtaktare, utan även i hög grad tillbaka ut genom förgasaren. Speciellt då på varv där portningen är dåligt avstämd (t ex låga varv). Med reed så har du i princip ingen tillbakablåsning, vilket både gynnar bränsleförbrukningen och vevhuskompressionen.
Så jag är rätt så säker på att reed inte innebär några men för smörjning/kylning av cylindern., dock kommer den att sumpa soppa i lika hög grad ut genom avgasporten som förut. Finns inget reed till den...än.
/Guran
Så jag är rätt så säker på att reed inte innebär några men för smörjning/kylning av cylindern., dock kommer den att sumpa soppa i lika hög grad ut genom avgasporten som förut. Finns inget reed till den...än.
/Guran
lambrittan wrote:satt och funderade lite på det här med att en reed-motor går bränslesnålare än en med slidmatning, där mer bränle slaskar omkring och går oförbränt ut genom avgasporten.
om nu så är fallet, och eftersom bränslet smörjer inte bara cylinder/kolv utan också vevlager mm. och även fungerar som kylning för cylindern, borde då inte en (vespa)motor med reed-insug få sämre smörjning och kylning än en med slidmatat insug?
kanske grubblar jag för mkt men tyckte ändå att det var en ganska intressant tanke..
är det någon som har lite input på området?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
Man ska ju alltid kolla bestyckningen när man pillar med tvåtaktare, så den skillnad som eventuellt finns borde vara synlig om du kollar stift efter byte till reed.
Som Fritte också sa, en kolvstyrd maskin får mindre smörj till ramlagren (oavsett om det är reed eller inte) än en vevhusslidmatad motor. Men det hänger mer på var färskgasen kommer in. Dock: det är ju inte aktuellt om du kör vespa largeframe, om du inte hittat en motorcykelcylle som passar eller en gammal Pinasco med dubbelförgasare.
mvh
Guran
Som Fritte också sa, en kolvstyrd maskin får mindre smörj till ramlagren (oavsett om det är reed eller inte) än en vevhusslidmatad motor. Men det hänger mer på var färskgasen kommer in. Dock: det är ju inte aktuellt om du kör vespa largeframe, om du inte hittat en motorcykelcylle som passar eller en gammal Pinasco med dubbelförgasare.
mvh
Guran
lambrittan wrote:jo just det, att det även spottar tillbaka ur förgasaren utan reed vet jag, så då är den skillnad som kan tänkas vara vad gäller kylning och smörjning marginell om ens existerande?
![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hedge wrote:Man ska ju alltid kolla bestyckningen när man pillar med tvåtaktare, så den skillnad som eventuellt finns borde vara synlig om du kollar stift efter byte till reed.
Som Fritte också sa, en kolvstyrd maskin får mindre smörj till ramlagren (oavsett om det är reed eller inte) än en vevhusslidmatad motor. Men det hänger mer på var färskgasen kommer in. Dock: det är ju inte aktuellt om du kör vespa largeframe, om du inte hittat en motorcykelcylle som passar eller en gammal Pinasco med dubbelförgasare.
mvh
Guran
lambrittan wrote:jo just det, att det även spottar tillbaka ur förgasaren utan reed vet jag, så då är den skillnad som kan tänkas vara vad gäller kylning och smörjning marginell om ens existerande?
![]()
Tänkte närmast på cylindrar typ Zirri & Fabrizi


-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm