Vad köpa?
Vad köpa?
Hej, mitt första inlägg...
Jag är på gång att köpa en vespa & funderar på om jag kommer att tycka att en 125:a är slö jämfört med en 150 eller 160? Har testat en 160:a & vet ungefär hur det är...
Vad tror ni? Har tänkt mig att köra lite längre sträckor & funderar på hur snabbt man kan marscha en 125:a utan att man plågar den, hur mycket skiljer det om man jämför med en 150?
Jag kanske har en Piaggio Prima Vera 125 cc. Årsmodell 1971 på gång & funderar därför på detta.
Mvh/Larsa
.Z.
Jag är på gång att köpa en vespa & funderar på om jag kommer att tycka att en 125:a är slö jämfört med en 150 eller 160? Har testat en 160:a & vet ungefär hur det är...
Vad tror ni? Har tänkt mig att köra lite längre sträckor & funderar på hur snabbt man kan marscha en 125:a utan att man plågar den, hur mycket skiljer det om man jämför med en 150?
Jag kanske har en Piaggio Prima Vera 125 cc. Årsmodell 1971 på gång & funderar därför på detta.
Mvh/Larsa
.Z.
Har nu studerat lite på egen hand & förstått att kubiken inte är allt... De alternativ jag funderar på är en primavera 125 från -71 och en GL 150 -63. Primaveran är i toppskick medan GL:en är i bruksskick.
GL:en känns som en roligare modell medan Primaverans extremt fina skick lockar.
Vad tror ni? jag vill kunna köra långa sträckor med packning, kanske en semestertripp. Vilken av dessa båda passar bäst till det prestandamässigt & för övrigt. Ska tillägga att priset på de båda är samma...
//Larsa
.Z.
GL:en känns som en roligare modell medan Primaverans extremt fina skick lockar.
Vad tror ni? jag vill kunna köra långa sträckor med packning, kanske en semestertripp. Vilken av dessa båda passar bäst till det prestandamässigt & för övrigt. Ska tillägga att priset på de båda är samma...
//Larsa
.Z.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Vad tror ni? jag vill kunna köra långa sträckor med packning, kanske en semestertripp. Vilken av dessa båda passar bäst till det prestandamässigt & för övrigt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ingen av dem är någon höjdare för längre resor, men det bör inte vara någon större prestandaskillnad mellan dem. Räkna med en marschfart på 70, om du inte vill köra på fullgas hela tiden.
/Jörgen
<br />Vad tror ni? jag vill kunna köra långa sträckor med packning, kanske en semestertripp. Vilken av dessa båda passar bäst till det prestandamässigt & för övrigt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ingen av dem är någon höjdare för längre resor, men det bör inte vara någon större prestandaskillnad mellan dem. Räkna med en marschfart på 70, om du inte vill köra på fullgas hela tiden.
/Jörgen
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janc</i>
<br />Det betyder då alltså att man ständigt blir omkörd även om man håller sig till 70-vägar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, min erfarenhet (med en Touring -62) är att man precis håller undan för lastbilarna på 70-vägar om man kör så fort Vespan går. Men i uppförsbackarna riskerar man att bli omkörd ändå.
Med andra ord: man vill helst undvika längre turer på vägar med mycket trafik, om man kör vintage-Vespa. Ofta kan man dock välja mindre vägar, med mindre trafik, men då tar resan förstås längre tid.
/Jörgen
<br />Det betyder då alltså att man ständigt blir omkörd även om man håller sig till 70-vägar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, min erfarenhet (med en Touring -62) är att man precis håller undan för lastbilarna på 70-vägar om man kör så fort Vespan går. Men i uppförsbackarna riskerar man att bli omkörd ändå.
Med andra ord: man vill helst undvika längre turer på vägar med mycket trafik, om man kör vintage-Vespa. Ofta kan man dock välja mindre vägar, med mindre trafik, men då tar resan förstås längre tid.
/Jörgen
Nu var väl detta kanske lite utanför den ursprungliga tråden som gällde valet mellan en primavera 125 från -71 och en GL 150 -63 men det jag är ute efter är att man ska ta hänsyn till hur den verkliga trafikrytmen ser ut och vad man har tänkt sig använda scootern till innan man väljer.
Jag pendlar ofta till jobbet (drygt fyra mil enkel resa) på 70 & 90 väg - skulle jag inte kunna följa trafiktrytmen tror jag inte det skulle vara hållbart i längden...
Jag pendlar ofta till jobbet (drygt fyra mil enkel resa) på 70 & 90 väg - skulle jag inte kunna följa trafiktrytmen tror jag inte det skulle vara hållbart i längden...
Tackar!
Har fått ganska så klart för mig hur det hänger ihop nu och funderar på om jag ska släppa Vintagedrömmen? Lite synd i och för sig då det verkar kul...
Nu är tanken dock att vespan mestadels ska användas till fototurer på 5-15 mil, endagstrippar alltså.
kan även tänka mig att göra nån längre tripp med tält och packning emellanåt och har därför kikat på ett par PX 200:or som , för mig, inte känns lika roliga som en vintage men förmodligen skulle passa bättre för mitt bruk.
//Larsa
.Z.
Har fått ganska så klart för mig hur det hänger ihop nu och funderar på om jag ska släppa Vintagedrömmen? Lite synd i och för sig då det verkar kul...
Nu är tanken dock att vespan mestadels ska användas till fototurer på 5-15 mil, endagstrippar alltså.
kan även tänka mig att göra nån längre tripp med tält och packning emellanåt och har därför kikat på ett par PX 200:or som , för mig, inte känns lika roliga som en vintage men förmodligen skulle passa bättre för mitt bruk.
//Larsa
.Z.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />...Nu är tanken dock att vespan mestadels ska användas till fototurer på 5-15 mil, endagstrippar alltså.
..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett tips då är att om möjligt prova hur det funkar att ha med stativet på Vespan innan ett beslut.
<br />...Nu är tanken dock att vespan mestadels ska användas till fototurer på 5-15 mil, endagstrippar alltså.
..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett tips då är att om möjligt prova hur det funkar att ha med stativet på Vespan innan ett beslut.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />...Kamera och optik tar jag dock i fotorygga ..
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra att om möjligt testa även det först. Jag har märkt att ryggsäcken tar en hel del plats (i alla fall Lowepro Computrekker) och det kan bli trång om man har något som tar emot därbak, i mitt fall en box.
<br />...Kamera och optik tar jag dock i fotorygga ..
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra att om möjligt testa även det först. Jag har märkt att ryggsäcken tar en hel del plats (i alla fall Lowepro Computrekker) och det kan bli trång om man har något som tar emot därbak, i mitt fall en box.
Nu ser jag att .Z. = Larsa Zingmark så det stämmer 
Jag har en Granturismo 200. Köpte den med orginal topbox och märkte att med en fotoryggsäck blir rörelsefriheten aningen för liten p.g.a. att boxen har ett passagerarryggstöd. Vet inte hur det är för andra men jag har ett behov av att då och då variera sittställningen.
Min lösning är att lägga ett mjukt underlag i boxen och ha prylarna i en väska. För stativet har jag provat lite olika varianter som att ha det i väskkroken eller fastspänt mot boxen. Det fungerar men ingen variant är riktigt optimal. Funderar på att skaffa en pakethållare fram och ha det där.
Det ska ju gå att få med alla prylarna i ösregn utan att något blir blött så jag övergav snabbt varianter på packning som innbär att någon utrustning flyttas från en plats till en annan mellan fotografering och åkande.

Jag har en Granturismo 200. Köpte den med orginal topbox och märkte att med en fotoryggsäck blir rörelsefriheten aningen för liten p.g.a. att boxen har ett passagerarryggstöd. Vet inte hur det är för andra men jag har ett behov av att då och då variera sittställningen.
Min lösning är att lägga ett mjukt underlag i boxen och ha prylarna i en väska. För stativet har jag provat lite olika varianter som att ha det i väskkroken eller fastspänt mot boxen. Det fungerar men ingen variant är riktigt optimal. Funderar på att skaffa en pakethållare fram och ha det där.
Det ska ju gå att få med alla prylarna i ösregn utan att något blir blött så jag övergav snabbt varianter på packning som innbär att någon utrustning flyttas från en plats till en annan mellan fotografering och åkande.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by .Z.</i>
<br />Nu är jag mkt nära en Px 200 -86, förhandlingar pågår...
Passar nog mig, som inte är nån mekare, bäst och är nog bättre lämpad för lite längre turer med hyfsad maschhastighet..
Packningsfrågan av fotoprylarna får jag lösa sen..
Tack för er hjälp!
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till! Kommer du på bra packningslösningar är jag tacksam för tips...
<br />Nu är jag mkt nära en Px 200 -86, förhandlingar pågår...
Passar nog mig, som inte är nån mekare, bäst och är nog bättre lämpad för lite längre turer med hyfsad maschhastighet..
Packningsfrågan av fotoprylarna får jag lösa sen..
Tack för er hjälp!
//Larsa
.Z.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till! Kommer du på bra packningslösningar är jag tacksam för tips...

Vad tror du (ni) om denna...
"Vit PX i bra bruksskick med original visir, pakethållare och toppbox säljes. Årsmodell 1986 men inregistrerad först 1990, alltså inte brukad innan 1990. Cirka 2600 mil, få ägare."
9000 får jag den för. Har sett bilder på den men väntar på att säljaren ska skicka fler detaljbilder, kan inte åka & kika då det är en bit mellan oss.
Enligt honom så finns det lite rost samt att framskärmen är fult omlackad.
Jag förstår att det är svårt för er att säga nåt utan att ha sett den men jag vill bara ha lite feedback om vad ni tror & vad jag ska titta & fråga efter?
Mitt mål är att använda den som bruksfordon men jag funderar på om priset är ok?
//Larsa
.Z.
"Vit PX i bra bruksskick med original visir, pakethållare och toppbox säljes. Årsmodell 1986 men inregistrerad först 1990, alltså inte brukad innan 1990. Cirka 2600 mil, få ägare."
9000 får jag den för. Har sett bilder på den men väntar på att säljaren ska skicka fler detaljbilder, kan inte åka & kika då det är en bit mellan oss.
Enligt honom så finns det lite rost samt att framskärmen är fult omlackad.
Jag förstår att det är svårt för er att säga nåt utan att ha sett den men jag vill bara ha lite feedback om vad ni tror & vad jag ska titta & fråga efter?
Mitt mål är att använda den som bruksfordon men jag funderar på om priset är ok?
//Larsa
.Z.
Velar hit & dit & var igår i Göteborg & kikade på en PX200 -84 samt en PX150 -97 (trodde jag innan jag kom dit). Den senare var indientillverkad, dock på licens av Piaggio med deras märke på...
Nästa vecka så ska jag åka & kika på en PX 125 -92...
Som du säger så finns det bara man tar tid på sig...
//Larsa
.Z.
Nästa vecka så ska jag åka & kika på en PX 125 -92...
Som du säger så finns det bara man tar tid på sig...
//Larsa
.Z.