El och inte el....

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

El och inte el....

Post by Thomas »

Hej är det någon som kan tala om vilket el schema som är det man ska koppla efter.? har letat här på forumet och hittat bra trådar men dom bifogade bilder jag hittat går inte att se/öppna .
Jag har kopierat ett el schema från scooperhelp är den helt ok...?
För i trådarna pratas det om den serie koppling som ska vara mellan lampa bak och fram inte stämmer...stämmer det.!
Last edited by Thomas on Sun 07 Oct 2007, 12:23, edited 1 time in total.
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Till vad ska du ha detta el-schema? Det kan vara bra att säga, annars kanske ingen svarar.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

till V50:
Image
eller klicka här

C
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Ledsen jag glömde ja det är till enV50...
Tack för el schemat Crispin.
Jag har hållt på med elen ett tag och kan inte bli riktigt klok på
hur... jag har 6V/18w backljus och 6V/-3/15w framljus.
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Jag följde det elschema som du fått av crispin funkade utmärkt, på min "svenska" vespa dvs. har endast en lampa som framljus ingen spollampa.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

hej!

på svenska vespa 50 är bak, framljus och tuta då du tutar alla kopplade i serie, d.v.s. att allt måste funka hela vägen för att det skall lysa och tuta,
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Thomas wrote:Ledsen jag glömde ja det är till enV50...
Tack för el schemat Crispin.
Jag har hållt på med elen ett tag och kan inte bli riktigt klok på
hur... jag har 6V/18w backljus och 6V/-3/15w framljus.

Har för mig att det ska vara 6V 15/15W fram och 6V 18W (6V 15W) bak

el suger. :x

C
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

calle wrote:hej!

på svenska vespa 50 är bak, framljus och tuta då du tutar alla kopplade i serie, d.v.s. att allt måste funka hela vägen för att det skall lysa och tuta,
Fast tutan behöver ej vara ikopplad för att ljuset skall fungera, det är min V50 ett levande bevis på.

Har dock inte testat att trycka på "tut" knappen då jag misstänker att en kortslutning då sker.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Fast tutan behöver ej vara ikopplad för att ljuset skall fungera, det är min V50 ett levande bevis på.
-> Nä visst är det så, fast tutströmbrytaren måste vara korrekt för att det skall lysa då.

Har dock inte testat att trycka på "tut" knappen då jag misstänker att en kortslutning då sker.
-> Ja, tutströmbryttaren är brytande och då man inte trycker på knappen så går ingen ström genom tutan. Alltså normalt är tutan kortsluten.
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

calle wrote:Fast tutan behöver ej vara ikopplad för att ljuset skall fungera, det är min V50 ett levande bevis på.
-> Nä visst är det så, fast tutströmbrytaren måste vara korrekt för att det skall lysa då.

Har dock inte testat att trycka på "tut" knappen då jag misstänker att en kortslutning då sker.
-> Ja, tutströmbryttaren är brytande och då man inte trycker på knappen så går ingen ström genom tutan. Alltså normalt är tutan kortsluten.
Lite skumt hos mig då, all övrlig el fungerar förutom signalhornet då jag saknar ett, hade istället sätta dit ett extraljus hittat på micro idag för 25 spänn både billigt och snyggt, problemet där är att när jag trycker ner tut knappen händer inget med det nyistallerade ljuset utan, bak o framlampan slocknar tilllfälligt (bara sålänge jag håller ner tut knappen) så ingen kortslutning sker vare sig innan påkopplat extra ljus eller ej.

Det jag funderar på är om det fortfarnde är växelström ner till tutan?
Då jag intet får mina spollampor att lysa efter inkoppling till tutans sladdar verkar det ju vara nån skúmt, ät fullt medveten om att lampan bara skall lysa när tutknappen är intruckt...?
Förnärvarande har jag bara 12V 5W lampor till det täntka "tutljuset" är detta ok?
Tror att det kan bli en rätt nice effekt att ha ljus där istället för tutan....

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Det borde fungera med ditt extraljus över tutan, men tänk på att för det skall funka måste du isolera dess jord, alltså ej ta jord från karossen utan all matningen till extraljuset skall ske över tutans tidigare anslutningar.

Testa 6V 10W i extraljuset och det lär i allafall lysa där. fram och baklamporna lär bara glimma när du trycker på tutknappen.

Ja, det är AC i hela systemet på V50.

VH/Calle
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Som sagt jag blir inte klok på el....V50
Utan bakljus lampan(6v 18w), Så lyser framljuset (6v 15/15W) hur bra som hällst men så fort jag stoppar in lampan så glöder både fram och bak mysigt och dåft som på en bordell...
Kan det vara att tändspolen på nåttvis inte tillverkar tillräkligt med el, jag kan inte ändra till halv ljus när framlampan lyser.(är det felkopplat strömmdosan på styret.vet någon hur en rätt koppling ska se ut där.)
Så här ser min el ut nu...
Är det någon som ser att nått är total fel...ska jag byta all el.
(vet inte om det går att se på bilden..)

Image
Shot at 2007-09-25
Last edited by Thomas on Wed 26 Sep 2007, 21:19, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Bara ifall nån kan ha intresse så kommer här en lite mer schematisk framställning över elen från den svenska V50 manualen:

Image

Det vanliga kopplingsschemat i manualen verkar de ha snott direkt från utlandet då det inte redogör för seriekopplingen (vilket det precis som Calle säger verkligen är), här kommer det i alla fall:

Image

/Fredrik
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Thomas wrote: jag kan inte ändra till halv ljus när framlampan lyser.(är det felkopplat strömmdosan på styret.vet någon hur en rätt koppling ska se ut där.)
kolla på kopplingsschemat, jag tror att siffrorna på bilden vid strömställaren stämmer överens med siffror på din strömställare på styret.
Exempel: färg 6 (lila) från lampan fram ska kopplas in i hålet markerat med siffran 7.

Här hade man naturligtvis kunna önska mer ifrån pedagogiken på piaggio som att färg 2 kopplades in i hål 2 t.ex. men så är alltså inte fallet.

C
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Man får tacka som sej bör för alla el schemor mm.
Jag drar nog ut det gammla sladdarne och köper nya frecha och med färger som stämmer.

Hur stark magnetism ska det vara i sväng hjulet..? Har läst att man ska kunna lyfta det med typ en skiftnyckel,det klarar inte jag mitt svänghjul är inte så starkt. Kan knappt lyfta upp ena sidan av svänghjulet innan det släpper....(Olja smuts hur mycke kan sånt på verka strömm tillverkningen)
Kan man ladda upp ett svänhjul igen..
Får ta det som ett vinter projekt,tills vidare har jag satt på en cykelbak lampa med lysdiod samt en stor röd cykel reflex,vet inte vad gubben blå tycker om sånt men det känns som om man syns lite bättre än utan.. :smile:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Thomas wrote: Hur stark magnetism ska det vara i sväng hjulet..? Har läst att man ska kunna lyfta det med
Hej!
Tvärt om, du skall kunna lyfta en normalstor (ca20cm lång) skiftnyckel med svänghjulet.
Thomas wrote:Kan man ladda upp ett svänhjul igen..
Jajamensan!
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Så det är mitt svänghjul som är kasst värdelöst dåligt helt enkelt.
Den produserar för lite strömm, är det rätt uppfattat.
Ett nytt svänghjul står väl högst upp på att införskaffa listan...
Vart kan man vända sej för att ladda upp ett svängande hjul eller
kan man göra sånt själv.....
:grin:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Så skiftnyckeln hålls inte på svänghjulet då du håller svänghjulet med skiftnyckeln t.ex. neråt?

Var bor du? I Stockholm nära EHR fanns det visst en plats där man kunde zappa sitt svänghjul. Stängt på fredagen då jag kollade upp tiferna för över ett år sedan.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Jim Lundberg byggde MagnetiSören - en apparat för att magnetisera svänghjul - i
nummer 12/2002 och 1/2003 av Classic Motor.
Skaffa dess och bygg själv!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

vespaco wrote:Så skiftnyckeln hålls inte på svänghjulet då du håller svänghjulet med skiftnyckeln t.ex. neråt?

Var bor du? I Stockholm nära EHR fanns det visst en plats där man kunde zappa sitt svänghjul. Stängt på fredagen då jag kollade upp tiferna för över ett år sedan.
Nära EHR var var det,och vad kan en sån affär heta som zappar
svänghjul.Jag har inte provat att hålla den vertikalt med skiftnyckel.Den
släpper tror jag för mycke...och att det kan vara det som är problemet.
Nästa slut på magnetismen..?
Last edited by Thomas on Thu 04 Oct 2007, 15:21, edited 1 time in total.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Efter vilt sökande bland gamla trådar och antika mail hittade jag äntligen platsen. Det var Pelle som berättade:
Här kan man få hjälp med att hetsa upp magneterna i svänghjulet; Batteri Service AB Surbrunnsgatan 12 i Stockholm tel: 08-157560
Spännande ställe med gamla grejor som gnistrar och sprakar.
50 spänn för 1/2 sekunds arbete.
Det ligger nästan runt hörnet från Vespa service, EHR motor, i STO.

Där fick jag lära mig att magnetism "försvinner" när man slår på
dom=svänghjulet. Det har väl hänt.....
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Aha det är så det går till...man har väl slagit på sväng hjulet ovetandes av efekterna eller i ren frustration....
Tack för info. Nu måste jag kolla om dom finns kvar,50 spänn helt ok
om det funkar.. :grin:
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Nu har jag varit i kontakt med svänghjuls laddarn...
No problem mena han på,bara komma dit å zappa..???
Jag ska pröva,tack igen för adressen jag hör av mej hur det går och vad det kommer att kosta... :evil:
Känner mej glad att se ett slut på el problemen..(ha ha kanske inte)..
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Drar igång denna gamla tråden igen.

Jag håller på och fixar i ordning min gamle harv och funderar på om jag ska köpa ett kabel set från SIP. Vet nämligen inte vad som riktigt är felet för på V50 så funkar tutan när ljuset är på och dödaren funkar konstant. Men varken framljuset eller bakljuset lyser. Är detta logiskt?
Post Reply