Toppfart
Re: Toppfart
Fördelen med LX125 är ju förstås att det är en Vespa.Jörgen wrote:Hur fort går Lx125 resp fly125?
För och nackdeöar med varje modell.
Jag menar, kan du tänka dig själv att säga:
–Älskling jag tar Flyn och åker till ned Konsum.
eller
–Vi åker väl Fly till stranden idag?
Nej, det är ju uppenbart att det enda ord som passar i de meningarna är VESPA!
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Nybörjare
- Posts: 10
- Joined: Sun 16 Sep 2007, 21:48
- Location: Lund
Fördelar med Fly: Större hjul, mer avslappnad körställning, "yngre" design, lite mer högfartsstabil. Detta med den yngre designen är ju disktutabelt, men jag känner att den kan tilltala en 18-åring mer än en 40-åring.
I övrigt så vinner LX125:an på de flesta punkterna och är att föredra. Hårdare fjädring, stålchassi, bättre andrahandsvärde (ett varumärke är ett varumärke), italienbyggd, jämfört med kinabyggd mm.
Hoppas detta ger dig en ungefärlig bild av situationen. Jag hyrde en Fly125:a på min hemö i Grekland i somras och tyckte om den, blev glatt överaskad. Men, skulle inte byta mot en lx125:a, eller min ET4 (som kan ses som en "gammal" lx125:a) här i Sverige.
k650: jag och några flera på forumet skulle verkligen uppskatta om du kunde hålla en lite lägre profil på dina inlägg. Det är inte roligt att gång på gång hitta den ena bittra kommentaren efter den andra. Vi gör detta för att lära oss mer om ämnet och ha kul under tiden, inget annat.
I övrigt så vinner LX125:an på de flesta punkterna och är att föredra. Hårdare fjädring, stålchassi, bättre andrahandsvärde (ett varumärke är ett varumärke), italienbyggd, jämfört med kinabyggd mm.
Hoppas detta ger dig en ungefärlig bild av situationen. Jag hyrde en Fly125:a på min hemö i Grekland i somras och tyckte om den, blev glatt överaskad. Men, skulle inte byta mot en lx125:a, eller min ET4 (som kan ses som en "gammal" lx125:a) här i Sverige.
k650: jag och några flera på forumet skulle verkligen uppskatta om du kunde hålla en lite lägre profil på dina inlägg. Det är inte roligt att gång på gång hitta den ena bittra kommentaren efter den andra. Vi gör detta för att lära oss mer om ämnet och ha kul under tiden, inget annat.
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
(Mario Andretti)
Det är ett frittland och jag skiver precis vad jag vill utan att ett dugg bry mej för vad du tycker.
Om du är läskunning så läs inläggen före mina och se varför jag skrev som jag gjorde. Det enda riktigt tråkiga med hela scooterforumet är att det hela tiden ska hävdas att vespa är det enda riktiga och korrekta. Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Om du är läskunning så läs inläggen före mina och se varför jag skrev som jag gjorde. Det enda riktigt tråkiga med hela scooterforumet är att det hela tiden ska hävdas att vespa är det enda riktiga och korrekta. Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Piaggio Skipper 172 -1994
Jävligt mycket, och då menar jag JÄVLIGT mycket på detta forum är ironi. Samma sak skojas(?) det om mellan smallframe-åkare och de med störra maskiner, precis som mellan Lambretta och Vespa. Jag är ledsen att behöva vara den som säger detta, men det kommer nog alltid vara så.k650 wrote:Det är ett frittland och jag skiver precis vad jag vill utan att ett dugg bry mej för vad du tycker.
Om du är läskunning så läs inläggen före mina och se varför jag skrev som jag gjorde. Det enda riktigt tråkiga med hela scooterforumet är att det hela tiden ska hävdas att vespa är det enda riktiga och korrekta. Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Ha en fin scootervecka!
/Ray Grey
Det har inte någon gång fallit dig in att kommentarer på inlägg är menade som humor och inte ska tas bokstavligt?k650 wrote:Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Då e de mycket humor då här inne.
Såg att någon undrar hur en Fly ser ut, se länk.
http://www.blocket.se/vi/9624617.htm?ca=23_9_s
Såg att någon undrar hur en Fly ser ut, se länk.
http://www.blocket.se/vi/9624617.htm?ca=23_9_s
Piaggio Skipper 172 -1994
Ser snabb ut!k650 wrote:Då e de mycket humor då här inne.
Såg att någon undrar hur en Fly ser ut, se länk.
http://www.blocket.se/vi/9624617.htm?ca=23_9_s
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Hehehe....ja går inte i fällan denna gången.... 
En bra länk med info om de flesta modeller.
http://www.whatscooter.com/

En bra länk med info om de flesta modeller.
http://www.whatscooter.com/
Piaggio Skipper 172 -1994
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Vespa LX
If you’re looking for a retro styled, full metal 125 then this may be the one for you. With more than a passing resemblance to the bigger GT range this should prove a success both for commuting and longer hauls. The larger 11” front end and adjustable rear shock should help to beef up the handling of this Italian classic.
Piaggio Fly
Certainly well worth looking at if you need a new way of getting to work.
Omdömena säger allt.
If you’re looking for a retro styled, full metal 125 then this may be the one for you. With more than a passing resemblance to the bigger GT range this should prove a success both for commuting and longer hauls. The larger 11” front end and adjustable rear shock should help to beef up the handling of this Italian classic.
Piaggio Fly
Certainly well worth looking at if you need a new way of getting to work.
Omdömena säger allt.
Piaggio FLY
Powered by the same leader engine that is in the Et4 (LX4) this should prove as reliable as ever. The rear shocker has 4 position adjustment. There is a 36L top box fitted as standard as well as a usable bag hook. Certainly well worth looking at if you need a new way of getting to work. Previewed T&G 35.
In a move to increase sales in the world's large market for two-wheeled motor vehicles, Vespa's Italian maker Piaggio unveiled plans to produce as many as ten scooter models at a restructured joint venture in China. Troubled Piaggio aims to crank out 300,000 scooters per year within three years--some two-thirds as much as its global shipments last year
Powered by the same leader engine that is in the Et4 (LX4) this should prove as reliable as ever. The rear shocker has 4 position adjustment. There is a 36L top box fitted as standard as well as a usable bag hook. Certainly well worth looking at if you need a new way of getting to work. Previewed T&G 35.
In a move to increase sales in the world's large market for two-wheeled motor vehicles, Vespa's Italian maker Piaggio unveiled plans to produce as many as ten scooter models at a restructured joint venture in China. Troubled Piaggio aims to crank out 300,000 scooters per year within three years--some two-thirds as much as its global shipments last year
Piaggio Skipper 172 -1994
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Hellre krom än plast...
Och om vi ska återgå till toppfartsfrågan så uppges Piaggio Fly göra 60 mph och Vespa LX 62+!!!

Och om vi ska återgå till toppfartsfrågan så uppges Piaggio Fly göra 60 mph och Vespa LX 62+!!!

Last edited by Bill Hicks on Tue 25 Sep 2007, 13:28, edited 1 time in total.
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Trots att jag är ett stort vespafan måste jag säga att LX inte imponerar med sin design. Ska man ha en ny vespa så ska det givetvis vara en LXS, det snyggaste piaggio skapat sedan 60-talet. Äntligen slipper vi feta och fula handskfack som förstör formen.
http://www.gilera.nu/vespa/index.html
//Anders
http://www.gilera.nu/vespa/index.html
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Nybörjare
- Posts: 10
- Joined: Sun 16 Sep 2007, 21:48
- Location: Lund
Jepp, jag är läskunnig, och dessutom kan jag uppfatta ironi, en egenskap som du dock verkar sakna, vid sidan av din stavningsförmåga.... (obs, ironi här ...)Det är ett frittland och jag skiver precis vad jag vill utan att ett dugg bry mej för vad du tycker.
Om du är läskunning så läs inläggen före mina och se varför jag skrev som jag gjorde. Det enda riktigt tråkiga med hela scooterforumet är att det hela tiden ska hävdas att vespa är det enda riktiga och korrekta. Spelar ingen roll vilken fråga som dyker upp ska alltid någon fanatiker komma med lösningen "Vespa e ju ändå de ända rätta" osv....det är 2007 nu och inte 60-tal.
Skämt åsido, FLY 125:an kändes väldigt bra i förhållande till sina pengar. Det är väldigt mycket "uthyrningsstandard" i Grekland, där man köper in dem för 1700-1800 euro /st istället för LX som kostar 2600 euro. Det finns redan 2 st. varianter av LX:n, en kinesisk och en italiensk med endast 150 euro i inköpspriset, vill jag minnas.
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
(Mario Andretti)
Vesp LX-Fly
För mig är att köra scooter i första hand funktion och andra utseende. Men måste ju säga att man får en helt annan känsla för fordonet om man diggar utseendet. körde chines-moppe innan. Funkade ok, men ruskigt plastig. Min nya LX-125: är otroligt stabil att köra även i höga hastigheter. Min plastchines började kännas jäkligt vinglig vid ca 50km/h. Är väldigt nöjd med LX. Uppfyller alla mina krav. Snygg, väldigt funktionell, tillräckligt snabb, hyfsat bensinsnål, miljöval, stabil. Ska tillägga att jag är lite rädd för rost då jag har den utomhus för jämnan.
lx
Har också spanat in Lxs, finns den i sverige än. Själv har jag en LX som jag tycker är väldigt vacker. Förutom sadeln. Den finaste nya vespan tycker jag är LXV. Tyvärr importerar dom inte in 125:an till Sverige. Håller med om att lxs är snygg men igen, sadeln är ett minus.anders2011 wrote:Trots att jag är ett stort vespafan måste jag säga att LX inte imponerar med sin design. Ska man ha en ny vespa så ska det givetvis vara en LXS, det snyggaste piaggio skapat sedan 60-talet. Äntligen slipper vi feta och fula handskfack som förstör formen.
http://www.gilera.nu/vespa/index.html
//Anders