Hej
I samband med att man snodde min P200 har man förmodligen kört den utan olja i bensinen. Motorn har därför havererat med stora repor i både kolv och cylinder. Bägge är utbytta men frågan är om man måste renovera vev och ramlager samtidigt? Även dessa smörjs ju av bensinen. Grejorna låter OK, inga speciella glapp eller slitage och jag längtar inte ihjäl mig efter att dela motorn
Kort sagt - kan vev och ramlager klara sig även om kolven gett upp?
henrikborjeson wrote:Hej
I samband med att man snodde min P200 har man förmodligen kört den utan olja i bensinen. Motorn har därför havererat med stora repor i både kolv och cylinder. Bägge är utbytta men frågan är om man måste renovera vev och ramlager samtidigt? Även dessa smörjs ju av bensinen. Grejorna låter OK, inga speciella glapp eller slitage och jag längtar inte ihjäl mig efter att dela motorn
Kort sagt - kan vev och ramlager klara sig även om kolven gett upp?
mvh/HB
det är ju omöjligt att säga om de bitarna har klarat sig, kolven är ju alltid det som går först.
jag skulle nog byta allt, vev, svänghjulsnållagret och kolvbultslagret, det stora ramlagret däremot sitter ju innanför och smörjs av växellådsoljan.
har man bytt allt så vet man, annars åker man ju bara runt och lyssnar efter missljud m.m.
Alla bitarna är där men kolvringarna satt fast och kolvbulten satt hårt i kolven men rullade fint i sitt lager.
Det är inte heller några metallspånor i vevhuset men man vill ju inte ha ett skuret vevlager i 110 km/h