Jag upptäckte att min tändhatt var märkt 5 kOhm men när jag mätte den så visade den 7.5 kOhm.
När jag idag letade efter en ny så upptäckte jag att det fanns icke resistiva, 1 kOhm och 5 kOhm, så jag testade att köra utan tändhatt...
Nu när det motsvar en icke resistiv tändhatt tycker jag att den verkar piggare.
Så vad gäller egentligen? Vilken typ ska man ha till en v50?
Crispin
Hallå där! Hur påverkar tändhatten prestandan?
Tack Calle,:)
Anledningen till att jag började titta på tändhatten var att jag misstänkte att jag får in pulserna från tändspolen in i elen till lampor och tuta. Lamporna går sönder och vid mätning av spänning så började den vid 14 V vid låga varv och går upp till 30-40 V med ökat varvtal.
Jag har inte sett över allt ordentligt ännu, men kan det bero på taskig tändkabel och tändhatt?
När jag har tagit av tändhatten så visar mätningen ännu galnare värden, hoppar med tusentals Volt
C
Anledningen till att jag började titta på tändhatten var att jag misstänkte att jag får in pulserna från tändspolen in i elen till lampor och tuta. Lamporna går sönder och vid mätning av spänning så började den vid 14 V vid låga varv och går upp till 30-40 V med ökat varvtal.
Jag har inte sett över allt ordentligt ännu, men kan det bero på taskig tändkabel och tändhatt?
När jag har tagit av tändhatten så visar mätningen ännu galnare värden, hoppar med tusentals Volt

C
utan fram och baklampa är detta helt normalt.crispin wrote: Lamporna går sönder och vid mätning av spänning så började den vid 14 V vid låga varv och går upp till 30-40 V med ökat varvtal.
För att spänningen skall bli korrekt måste både baklampa och framlampa vara av korrekt styrka, hela och allt ha bra kontakt.
Spänningen du skall mäta är över respektive lampa i ett fullt kopplat system.
Ja, tändningen ger ut tusentals volt, fast ingen ström knappt, och om inte tänhatten är monterad på tändstiftet lär denna spänning leta sig någon annan väg.
VH/Calle