SI 24/24E direkt i en Sprint 150cc (eller touring)

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

SI 24/24E direkt i en Sprint 150cc (eller touring)

Post by benke »

Hej, är det någon som testat om det blir bättre kraft i en gammal 150 cc motor endast genom att byta till en SI 24/24 förgasare?. Jag kör med px 125 originalavgassystem. Jag kan tänka mig att det blir bättre drag om man filar upp insuget i motorblocket. Detta verkar vara lite komplicerat.

Har en PX 200 som för ett j-a oljud/skrammel vid såväl tomgång som vid rull. Avgassystemet verkar vara ok. Kan det vara kolvringarna?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det kan bli bättre kraft på medel/höga varv. Om du byter till större gasare kan du också ta upp vevpartiet lite.
Men om det skall ge någonting så får du ta upp både förgasarlåda och insug.
Den bästa förbättringen brukar dock bestå i om man byter från en sliten gammal gasare till en mindre sliten nyare gasare...

-> Skrammlande PX, hur skrammlar den?
Vilken årsmodell är det? (senare brukar alltid knacka i högre ramlagret då detta har högre spel än äldre d:o)
Om det är ett knackande ljud kan det vara kolvbultslagret.
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

calle wrote:Hej!

Det kan bli bättre kraft på medel/höga varv. Om du byter till större gasare kan du också ta upp vevpartiet lite.
Men om det skall ge någonting så får du ta upp både förgasarlåda och insug.
Den bästa förbättringen brukar dock bestå i om man byter från en sliten gammal gasare till en mindre sliten nyare gasare...

-> Skrammlande PX, hur skrammlar den?
Vilken årsmodell är det? (senare brukar alltid knacka i högre ramlagret då detta har högre spel än äldre d:o)
Om det är ett knackande ljud kan det vara kolvbultslagret.
Ok, rörande sprinten bör jag kanske behålla originalförgasaren eftersom den fungarar perfekt. Mer effektuttag kräver alltså mer ingripande åtgärder än att bara skifta förgasare.

beträffande PX:en, det är en 83:a 200 cc och det slamrar kontinuerilgt, först trodde jag att skyddet till svänghjulsmagneten låg emot men så var det inte. Till saken hör att kolven har varit (lätt) fastrostad i cylindern relativt nyligen. Vespan går dock bra, inga effektförluster vad jag kan märka. Kanske jag bör byta cylinder och kolv, kanske med lite trim? Någon som har förslag på pålitlig bolt on, polini kanske?

Henrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Konstigt om kolven skrammlar på ett sätt så att det kan misstas för fläktskyddet går emot svänghjulet. Kolven brukar knacka mer.

Det finns många ställen som kan skrammla faktiskt, klassiskt är ljuddämparen.
Skiftar skrammlet om du trycker in kopplingen?
Kanske kan du med örat nära motorn lyssna dig till varifrån det kommer?
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

calle wrote:Konstigt om kolven skrammlar på ett sätt så att det kan misstas för fläktskyddet går emot svänghjulet. Kolven brukar knacka mer.

Det finns många ställen som kan skrammla faktiskt, klassiskt är ljuddämparen.
Skiftar skrammlet om du trycker in kopplingen?
Kanske kan du med örat nära motorn lyssna dig till varifrån det kommer?
Jag skall lyssna noga när jag kommer hem, tack för hjälpen så länge.

Henrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ett sätt kan ju vara att ta en film med din mobil och skicka som MMS till scooterbloggen på http://lc.mille.nu/ så kan vi ju alla se och höra!
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

calle wrote:Ett sätt kan ju vara att ta en film med din mobil och skicka som MMS till scooterbloggen på http://lc.mille.nu/ så kan vi ju alla se och höra!
Testade nu ikväll och det liksom väser, inte sådant oväsen som jag minns det. Kanske blandar jag ihop det med förgasarljudet. Väsandet är rätt konstant men rätt svagt och vid högre varv hörs det knappt, dock med samma intensitet. PX:en låter inte lika lent som sprinten.

Någon som märkt någon skillnad i effekt genom att "bara" byta till polini 208 cc trimkit. Finns det något man samtidigt kan göra utan att plocka isär motorn?
Albin
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Albin »

... jag har monterat ett malossi reed-kit på min sprint nu och körde med si 24/24 innan dess. Vill du testa hur den går med en 24 så får du gärna köpa min för en billig penning eller låna om du bara vill testa.

/A
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Albin wrote:... jag har monterat ett malossi reed-kit på min sprint nu och körde med si 24/24 innan dess. Vill du testa hur den går med en 24 så får du gärna köpa min för en billig penning eller låna om du bara vill tes
/A
Tack för erbjudandet men jag har en 24/24 liggande som jag skulle kunna använada, ville inte skifta i onöndan.
Post Reply