förgasar installning /trim

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bjerner
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 19 Jul 2005, 12:54
Location: Sweden

förgasar installning /trim

Post by bjerner »

har en vespa 50 som varvar upp i tomgång (tjyvluft?) började titta på förgasaren (SHB16.16) som har en bit (fjärdedel) av röret till insugningskanalen bortsågat! jag som inte kan nåt om trim eller vespor i övrigt eller (ännu) undrar om det ska vara så. är det något slags trim eller orsaken till mina problem? (vespan är i topskcik , allt är fräscht och det gör 45km/tim utan problem). hur ställer man förresten förgasaren , de tre skruvarna? tacktack för varje ledtråd
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Hej!
Flänsen på insugsröret, precis framför bakre plåtväggen i förgasarrummet under tanken, är slitsad genom fyra tunna sågningar, häri skall förgasarröret vara instucket och fastspännt med en klamma. Är det här Du saknar en fjärdedel betyder det attt den blivit avbruten genom att någon fått bända loss förgasaren (klumpigt...). Då läcker det gärna tjuvluft genom att klamman inte får en hel 'ring' att spänna om. Försök fylla i med en lagom tjock aluminiumplåt, om Du har, det kan funka.

Dag
bjerner
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 19 Jul 2005, 12:54
Location: Sweden

Post by bjerner »

det låter jätteklumpigt, men det konstiga är att kanten ser filad ut den är liksom naggad inte bruten. jag testar med plåt och kanske startgas för att se om det var där. i min iver att fixa så råkade jag dock ratta lite på de tre ställskruvarna på förgasaren. vad heter dessa och hur ska de vara gruninställda. hörde att nån som hette blandningsskruven skulle vara 1,5 varv utskruvad
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Här är lite bilder som kanske kan hjälpa; http://www.scooterhelp.com/manuals/VMA2T.manual/17.jpg , http://www.scooterhelp.com/manuals/VMA2T.manual/21.jpg och http://www.scooterhelp.com/manuals/VMA2T.manual/16.jpg . Blandningsskruven heter här 'slow running adjustment screw', 1,5 varv låter bra, när Du fått tätt.

Dag
bjerner
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 19 Jul 2005, 12:54
Location: Sweden

Post by bjerner »

tack för tipsen, jag har nu beställd en SHB16.16 av EM, har en annan V50 (med 16.10) att använda förgasaren till om det är så att plåtbitstricket funkar. då får jag iofs komplettera med ett insugningsrör, men det kan det vara värt. man får väl upp prestandan en bit bara på att byta till 16.16?
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Det finns en del andra trådar om det här på Forumet som Du kan titta på, kontentan är att den största strypningen på V50 sitter i vevpartiet, dvs insugstiden är satt till absoluta minimimått. Att hänga på en större förgasare ger endast marginell förbättring av prestanda, Du har långt mer att hämta på en förbättrad vev och höjd kompression, ev kombinerat med SHB16/16 och förstorat insug.

Dag
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

och en bättre ljuddämpare...

8)
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Ja, bara att köpa en ny, ren, som inte är igenkoksad ger en effektökning, trimavgassystemen naturligtvis mer.

Dag
Post Reply