Vespa ET4 50cc stryps på full gas

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
pontonius
Drömmare
Drömmare

Vespa ET4 50cc stryps på full gas

Post by pontonius »

Min Vespa ET4 50cc stryps/"hackar i låg fart" på full gas när den är kall. Har aldrig gjort det tidigare, så något måsta ha hänt.
Man får köra på halv gas i flera kilometer innan den kommer igång och man kan ge full gas. Känns även som att den inte är lika stark längre.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Munstyckerna i förgasaren kan vara igensatta, demontera & blås rent munstyckerna och förgasarens kanaler med tryckluft.
Förgasaren har troligtvis en luftskruv, vanligtvis en skruv med en fjäder under. Om du demonterar denna, notera inställningen först. Det gör du genom att skruva den i botten, samtidigt som du räknar antalet varv & delar av varv.
Om packnngarna är skadade, byt ut dessa.:smile: :grin: :smile: :grin: :smile: :grin:
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

detta är ett ganska vanligt fenomen på alla ET4:or.

* Läckage från insugningsröret: kolla efter förekomst av sprickor. Insugningsröret går i en nästan 90 graders böj. Detta är ett standardfel på alla 125:or, ser dock att grannens 50:a är redan på G. Nytt rör kostar 10-12 euro + frakt från ebay.

* Läckage vid luftfiltret: det sitter en gummiklämma vid övre infästning till luftfiltret. Kolla så att den klämmer åt och att du inte har tjuvluft.

* Igentäppta munstycken och kanaler som föregående insändare påpekar. Detta är dock inne i förgasaren, så kolla det "externa" först innan du börjar härva med den. En god idé att slänga in ett billigt bensinfilter (typ. biltema) för att förhindra fenomenet i framtiden.

* öka huvudmunstycket från 75 till 78. Löser många problem, speciellt i vårt kalla klimat. Dock är detta inte en del av felsökningen utan endast en rekommendation mens du ändå har plockat ner förgasaren.

VV börja med detta så kan vi se sedan vad som dyker upp.

MVH Georg
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kanske kan vara automatchoken som strular?
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

Hej,

Choken på ET4 förgasarna är "default on" dvs, vid avbrott i spänningsmatningen eller annan störning så ligger choken på. Det är när vaxet i choken värms upp som den drar ihop sig och "magrar" till normalläge.

Vad som behöver kollas är om moppen går för magert eller för fett egentligen....
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

georgsiotis wrote:Hej,

Choken på ET4 förgasarna är "default on" dvs, vid avbrott i spänningsmatningen eller annan störning så ligger choken på. Det är när vaxet i choken värms upp som den drar ihop sig och "magrar" till normalläge.

Vad som behöver kollas är om moppen går för magert eller för fett egentligen....
Korrekt, men den drar inte ihop sig när den blir varm, utan den åker ut.
In med nålen öppnar upp för extrakanalen som är choken.

/Johan
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

så sant, så sant....

det låter dock som om denna maskin är för mager i blandningen, något man kan börja felsöka med punkterna i mitt tidigare inlägg.

MVH Georg
(Mario Andretti)
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag håller för övrigt med Georg på alla punkter.
Insugningsröret börjar läcka förr eller senare. Dels p.g.a. att det i princip är det enda som håller upp förgasaren när du skumpar omkring, dels är det säkert utmattning som har med värme att göra.

Jag skulle börja leta där. Tyvärr är det ofta svårt att se själva sprickorna med blotta ögat, utan det brukar vara synbara läckage som indikerar dessa sprickor. Det blir lite övertryck i insugningsröret när du motorbromsar. Då brukar det pysa ut bensinångor om det inte är friskt. Syns lättast på motorblocket under insugningsröret, som då är lite kladdigt.

Jag tror inte att du har skit i förgasaren, utan börja med att inspektera luftfilter och insugningsrör. Det är inte så mycket annat som kan strula.

Vänligen,
Johan
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

Min Piaggio Fly med HiPer2-motorn fick precis samma fel som du har efter sin 100 mila-service. Detta skall åtgärdas på torsdag då munstycket skall bytas ut till ett större. Enl mecken på EM-Scooters beror det på att motorn får nytt luftfilter och därmed mer luft än den har från fabrik(?) samt att den går för snålt för att klara utsläppen. Kan hända att jag missuppfattade honom, men när jag läser era kommentarer låter det troligt. Jag upplever även att den går betydligt sämre vid regn, tappar säkert 10km/tim och varvar inte lika mkt. :? Nu har scootern gått 190 mil sen i juli.
Piaggio Fly
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

NCR wrote:Min Piaggio Fly med HiPer2-motorn fick precis samma fel som du har efter sin 100 mila-service. Detta skall åtgärdas på torsdag då munstycket skall bytas ut till ett större. Enl mecken på EM-Scooters beror det på att motorn får nytt luftfilter och därmed mer luft än den har från fabrik(?) samt att den går för snålt för att klara utsläppen. Kan hända att jag missuppfattade honom, men när jag läser era kommentarer låter det troligt. Jag upplever även att den går betydligt sämre vid regn, tappar säkert 10km/tim och varvar inte lika mkt. :? Nu har scootern gått 190 mil sen i juli.
- Låter helt vettigt.
Om man har för litet munstycke vid körning vid extrem luftfuktighet kan det gå lite dåligt då motorn är varm.
pontonius
Drömmare
Drömmare

Problemet löst

Post by pontonius »

Tack alla för hjälpen.
Nu har jag äntligen fått ordning på det.

Jag köpte vespan i våras och har funkat bra till detta inträffade.
Klåparen som ägde vespan innan mig hade satt in ett 72 munstycke!!!
Jag testade först att byta detta till 78 som föslaget gavs i andra inlägget. Funkade bra, fast ibland startade inte vespan alls, till att ibland starta hur fint som helst...när den var varm startade den alltid...så jag gick tillbaka till basic...dvs satte i en 75 munstycke istället vilket är original. Lite slö de första hundra meterna innan man kan ge full gas och sedan går den fin fint och startar alltid. Verkar som den får för mycket bränsle med 78 munstycket.

/P
Post Reply