Startproblem m Motovespa
Startproblem m Motovespa
Hej. Försöker hjälpa min svåger med hans spansktillverkade Motovespa P200. Jag är osäker på årsmodell, men den har brytarlös tändning, saknar batteri och har ingen separat oljetank. Problemen började för nåt år sedan då packboxen till vevaxeln på svänghjulssidan hade gått. Jag bytte den samt gjorde rent från all olja som trängt ut. Gjorde även ren tanken som var full av avlagringar och skit. Blåste också ren förgasaren. Sen startade vespan på andra eller tredje kicken och gick som en dröm. Nu till mitt bekymmer: När vespan har stått en dag eller över en natt är den nästan omöjlig att starta. Man får kicka och kicka i vad som känns som en evighet...Har testat med choke och utan choke. Med gas och utan. Har bytt tändstift. Har fin gnista. När den så till slut startar så flåsar den ur sig ganska mycket bensin ur ljuddämparen, och tändstiftet är rejält blött. Om man sen stänger av den och försöker starta igen så startar den direkt och går fint. Samma sak när vi startade den för första gången i våras. Hade stått hela vintern i en källare, på med soppakranen och två kick så gick den igång. Fick sen stå en natt, och var nästan omöjlig att starta igen....Jag har bytt samtliga packningar i förgasaren, bytt flottörnål samt rengjort alla munstycken. Vad kan vara fel? Jag misstänkte först att flottören hängde sig, men den tätar fint, i alla fall som det verkar vid ett enkelt blåstest.
Du lyckades just beskriva mitt v50 problem(trimmad v50).
Jag misstänker att cylindern får för mycket bensin och motorn dränks.
Munstyckerna kanske?
Vid mina problem har jag konstaterat att det alltid går att springa igång den men aldrig kicka igång den kall (well ibland ja men rätt så sällan).
V50R*2
Jag misstänker att cylindern får för mycket bensin och motorn dränks.
Munstyckerna kanske?
Vid mina problem har jag konstaterat att det alltid går att springa igång den men aldrig kicka igång den kall (well ibland ja men rätt så sällan).
V50R*2
Hej!
Skulle kunna tro ngn av dessa anledningar:
1. För låg vevhuskompression.
2. Dålig spänning från tändningen, testa att justera ner tändstiftsgapet.
3. Läckande flottör (trots ny nål) Testa nästa gång att stänga bensinkranen och kör gasaren torr, nästa gång du skall starta, slå på kranen, vänta en halv minut och testa att starta.
4. Kass lågfartskrets/lågfartsegenskaper i gasaren, testa med att hälla bensin i luftfiltret. Om det funkar då kanske du skall se fter om choke, lågfartsmunstycke eller kanske hela gasaren är okej.
/C
Skulle kunna tro ngn av dessa anledningar:
1. För låg vevhuskompression.
2. Dålig spänning från tändningen, testa att justera ner tändstiftsgapet.
3. Läckande flottör (trots ny nål) Testa nästa gång att stänga bensinkranen och kör gasaren torr, nästa gång du skall starta, slå på kranen, vänta en halv minut och testa att starta.
4. Kass lågfartskrets/lågfartsegenskaper i gasaren, testa med att hälla bensin i luftfiltret. Om det funkar då kanske du skall se fter om choke, lågfartsmunstycke eller kanske hela gasaren är okej.
/C
Nu har motorn fått nya packboxar på både svänghjuls- och kopplingssidan. Nya packningar på alla spitade delar också.
Nu till frågan:
Med vilket moment skall kronmuttern på kopplingssidan dras?
Har dragit den för hårt, så det är svårt att dra runt motorn. Är det bara att lossa den, knacka till på vevaxeln lite lätt och dra med rätt moment?
Nu till frågan:
Med vilket moment skall kronmuttern på kopplingssidan dras?
Har dragit den för hårt, så det är svårt att dra runt motorn. Är det bara att lossa den, knacka till på vevaxeln lite lätt och dra med rätt moment?
-
- Lärling
Vilken fart det vart på den gamla vespan....Betydligt piggare. Tyvärr är den fortfarande lite svårstartad.....ca 20 kickningar innan den tänder är inte ovanligt om den är kall. När den är varm startar den på första. Ett större problem är att den läcker olja ibland. Var helt tät efter hopmonteringen. Rullade ca 10 mil och började läcka kraftigt. Eftersom allt var så kladdigt gick det inte att se var läckan var. Gjorde då rent överallt för att se bättre. Till vår förvåning var den sen tät i när vi provkörde den i garaget, och även efter vägen i över 10 mil. Fick sen en chock när jag tittade till vespan efter en vecka. En jättepöl med olja under den! Hur i hela friden kan den börja läcka olja "av sig själv"? Har ju stått undanställd i nästan en vecka....Är inte så speciellt sugen att klyva motorn igen, men är väl kanske tvungen.....
Är det nån som har nån idé om orsaken? Både till startproblemet och oljeläckan.....
Är det nån som har nån idé om orsaken? Både till startproblemet och oljeläckan.....