Kronmuttern sitter som berget
Kronmuttern sitter som berget
I takt med att motorn blir starkare av den stegvisa trimningen jag håller på att genomföra så blir kopplingens effekt allt sämre.
Men när jag skulle ge mig på att byta kopplingen så visar det sig att kronmuttern som håller fälgen sitter som berget...5-56 hjälper föga. Inte lätt att hålla fast hjulet heller...
Tänkte jag skule försöka värma på den men känner mig osäker på om det är så hälsosamt, det sitter ju en packbox innanför.
Vad säger husrådet? Tips på andra sätt att få loss den kanske?
Men när jag skulle ge mig på att byta kopplingen så visar det sig att kronmuttern som håller fälgen sitter som berget...5-56 hjälper föga. Inte lätt att hålla fast hjulet heller...
Tänkte jag skule försöka värma på den men känner mig osäker på om det är så hälsosamt, det sitter ju en packbox innanför.
Re: Kronmuttern sitter som berget
Dessa råd fick jag:Andréas wrote:Men när jag skulle ge mig på att byta kopplingen så visar det sig att kronmuttern som håller fälgen sitter som berget...5-56 hjälper föga. Inte lätt att hålla fast hjulet heller...
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2084
Hej!
@Bengan, det är olikla kronmuttrar vi talar om...
Mutterknackare är grejen. Kankse finns det en bildäckverkstad i din närhet som kan dra loss den
Eller drag med lång förlängare funkar också. Om det sitter riktigt hårt fast kan det behövas tre personer.
En person sitter på sadeln och bromsar (samt tynger ner bakdäcket).
En person står och håller emot fronten.
En person ställer sig på draget med den långa förlängaren.
Mutterknackare är grejen. Kankse finns det en bildäckverkstad i din närhet som kan dra loss den
Eller drag med lång förlängare funkar också. Om det sitter riktigt hårt fast kan det behövas tre personer.
Hur är det med att värma muttern innan då?calle wrote:Hej!
-
- Mästare
Jag testade med att värma muttern och spruta på Loctitets kyl/smörjspray i omgångar för att krackelera rosten. Sedan tog jag en 70-80cm lång momentnyckel med 1/2" färste (3/8" vred jag av) och tog i för allt vad tygen höll. Då till slut lossnade muttern.
Du får vara försiktig med att värma eftersom packboxen på utgående aveln kan ta skada men i detta fall var det en motor som ändå skulle renoveras.
Lycka till och se till att ha ordentliga verkstyg och bromstrumman i ett järngrepp.
Du får vara försiktig med att värma eftersom packboxen på utgående aveln kan ta skada men i detta fall var det en motor som ändå skulle renoveras.
Lycka till och se till att ha ordentliga verkstyg och bromstrumman i ett järngrepp.
-
- Mästare
Jag håller på att plocka av motorn av från ramen nu. Tar med motorn till en bekant förmodligen har rätt resurser. Får vi inte loss den där så får vi nog aldrig loss den. Ny packbox har jag så den gamla åker när jag ändå är där och gräver.henrikborjeson wrote:Jag testade med att värma muttern och spruta på Loctitets kyl/smörjspray i omgångar för att krackelera rosten. Sedan tog jag en 70-80cm lång momentnyckel med 1/2" färste (3/8" vred jag av) och tog i för allt vad tygen höll. Då till slut lossnade muttern.
Även ifall det går så tror jag inte att det är bästa lösningen. spräck mutternAndréas wrote:Motorn är nu lossad, men mutter fortfarande fast.
Vet ni om det går att skruva loss kopplingslocket med bromsköld och fälg på eller är det en sådan finurlig konstruktion det det inte är möjligt?

C
Nytt problem uppstod dock (som det i princip alltid gör).
En av gängtapparna, som håller plattan på vilken bromsbackarna sitter, följde med ut. Och när jag sedan skulle skruva in den igen så måste det har blivit gängpaj för hela skiten bara snurrar. Då är frågan om jag skall införskaffa gängverktyg och försöka gänga om i blocket eller finns det någon kemisk produkt som jag kan använda för att låsa fast gängtappen i sitter iskruvade läge?
En av gängtapparna, som håller plattan på vilken bromsbackarna sitter, följde med ut. Och när jag sedan skulle skruva in den igen så måste det har blivit gängpaj för hela skiten bara snurrar. Då är frågan om jag skall införskaffa gängverktyg och försöka gänga om i blocket eller finns det någon kemisk produkt som jag kan använda för att låsa fast gängtappen i sitter iskruvade läge?
När gängan är kass måste hålet borras ur och en ny gänga skäras med en gängtapp med överdimension. Vanligen betyder det att man får gå upp i skruv eller pinnbultsgänga, från t. ex. M6 till M8.
Med Helicoil skär man en speciell gänga och i denna monterar en rostfri spiral i vilken gängan är densamma som tidigare.
Eftersom monteringen inte är helt lätt & man behöver speciella gängtappar, monteringsverktyg & gänginsatser, kan det vara bäst att be en verkstad om hjälp.

Med Helicoil skär man en speciell gänga och i denna monterar en rostfri spiral i vilken gängan är densamma som tidigare.
Eftersom monteringen inte är helt lätt & man behöver speciella gängtappar, monteringsverktyg & gänginsatser, kan det vara bäst att be en verkstad om hjälp.

Precis! Gängar du om hålet med en större diameter måste du givetvis byta till en grövre bult.
Med helicoil (eller motsvarande produkt av annat fabrikat) borrar du upp hålet och drar en ny större gänga. I denna drar du i en "insatsgänga" och bingo, du kan använda en bult av samma diameter som tidigare. Och det blir starkare, inget mjukt aluminium längre!
/jens
Med helicoil (eller motsvarande produkt av annat fabrikat) borrar du upp hålet och drar en ny större gänga. I denna drar du i en "insatsgänga" och bingo, du kan använda en bult av samma diameter som tidigare. Och det blir starkare, inget mjukt aluminium längre!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
*suck*
Jag som hade hoppats på att problemet skulle lösa sig på ett enkelt och bra sätt. (och billigt för den delen)
Nu ökade helt plötsligt sannolikheten för att införskaffa en PK motor....
Helt klart enklast att göra i garaget måste då vara att köra den gamla hederliga omgängningen då?
Är det någon som vet vad storleken är på gängtapparna för bromsplattan?
Jag som hade hoppats på att problemet skulle lösa sig på ett enkelt och bra sätt. (och billigt för den delen)
Nu ökade helt plötsligt sannolikheten för att införskaffa en PK motor....
Helt klart enklast att göra i garaget måste då vara att köra den gamla hederliga omgängningen då?
Är det någon som vet vad storleken är på gängtapparna för bromsplattan?