Hur långt går en Vespa?
Funkar en Vespa i 5 000 mil, 10 000 mil, 20 000 mil, innan den är färidg i motorn?
Hur långt har din gått?
Hur långt går en Vespa?
Re: Hur långt går en Vespa?
Hejsan.
Det beror helt på vilken motor du pratar om. Både PX125 och PX200 (och dessutom Rally 200) håller länge innnan dom packar ihop. Min Rally 200 hade över 5000 mil på mätaren när jag renoverade den (verifierat), och det vete fan om det var nödvändigt eftersom jag inte hittade något som var riktigt slitet (förutom växelkorset då). Så en i övrigt orginal och välhållen largeframemotor håller LÄNGE, och behöver förmodligen inte mer service än nya lager och packboxar. Vad gäller äldre motorer så är jag inte rätt man att svara. Men det finns säkert folk här som kan vittna om t ex touringmotorer och sprint etc. Designen är snarlik, så...
Blocket i sig håller i evighet om man inte klantmekar.
Även smallframemotorer har stora toleranser, så dom borde också hålla länge, återigen om inte Vedbo-meken varit på dom.
Observera då att vi snackar -otrimmade- motorer, börjar du trimma dom så är det 'all bets are off'.
Mvh
Guran
Det beror helt på vilken motor du pratar om. Både PX125 och PX200 (och dessutom Rally 200) håller länge innnan dom packar ihop. Min Rally 200 hade över 5000 mil på mätaren när jag renoverade den (verifierat), och det vete fan om det var nödvändigt eftersom jag inte hittade något som var riktigt slitet (förutom växelkorset då). Så en i övrigt orginal och välhållen largeframemotor håller LÄNGE, och behöver förmodligen inte mer service än nya lager och packboxar. Vad gäller äldre motorer så är jag inte rätt man att svara. Men det finns säkert folk här som kan vittna om t ex touringmotorer och sprint etc. Designen är snarlik, så...
Blocket i sig håller i evighet om man inte klantmekar.
Även smallframemotorer har stora toleranser, så dom borde också hålla länge, återigen om inte Vedbo-meken varit på dom.
Observera då att vi snackar -otrimmade- motorer, börjar du trimma dom så är det 'all bets are off'.
Mvh
Guran
tretjak wrote:Hur långt går en Vespa?
Funkar en Vespa i 5 000 mil, 10 000 mil, 20 000 mil, innan den är färidg i motorn?
Hur långt har din gått?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej!
PX, touring, sprint etc:
Om man kör snyggt, servar korrekt och meckar bra så kan motorerna hålla nästan för evigt men normalt behöver man renovera runt 4000 - 7000 mil (normalt 5000mil) med nya slitdelar överallt och kanske borrning.
Om man kör oförsiktigt och meckar kass är det mycket lägre miltal. Vanligast är nog idiotmeck som gör att motorerna dör i förtid.
Lite intressant med fullframe-vespamotorerna är att om man sköter dem med service och liknande så är det vanligt att delarna har ungefär samma livslängd, alltså när det väl börjar att rasa så får man byta det mesta. Lambrettta är mycket mer ojämn i sin hållbarhet.
Här i Hong Kong finns det extremt många budvespor (alla PX200) som fler gått över 20000mil men då är det mesta bytt, har sett sådana motorer innuti, förslitningar man inte trodde kunna finnas. Förgasare som är helt utslitna i aluminiumen, tändplattor där lamellerna delar på sig och annat ovanligt men vanligt här.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=240
/C
PX, touring, sprint etc:
Om man kör snyggt, servar korrekt och meckar bra så kan motorerna hålla nästan för evigt men normalt behöver man renovera runt 4000 - 7000 mil (normalt 5000mil) med nya slitdelar överallt och kanske borrning.
Om man kör oförsiktigt och meckar kass är det mycket lägre miltal. Vanligast är nog idiotmeck som gör att motorerna dör i förtid.
Lite intressant med fullframe-vespamotorerna är att om man sköter dem med service och liknande så är det vanligt att delarna har ungefär samma livslängd, alltså när det väl börjar att rasa så får man byta det mesta. Lambrettta är mycket mer ojämn i sin hållbarhet.
Här i Hong Kong finns det extremt många budvespor (alla PX200) som fler gått över 20000mil men då är det mesta bytt, har sett sådana motorer innuti, förslitningar man inte trodde kunna finnas. Förgasare som är helt utslitna i aluminiumen, tändplattor där lamellerna delar på sig och annat ovanligt men vanligt här.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=240
/C
Kvalitet
Tack för era svar. Verkar som det är grymt bra kvalitet med andra ord.
Calle: Kör du Vespa i Hong Kong? Kan tänka mig att det är en utmaning att kryssa runt i Mongkok i rush hour.
Ursäkta en okunnig men vad menar ni med "full frame"?
Calle: Kör du Vespa i Hong Kong? Kan tänka mig att det är en utmaning att kryssa runt i Mongkok i rush hour.
Ursäkta en okunnig men vad menar ni med "full frame"?
Hej!
Fullframe= den vespakarossen som kom 58/59 med avtagbar motorkåpa och ibland avtagbar reserhjulskåpa. Typ PX, Sprint, GS160, SS180, GTR, Rally Touring 59-, Super 59- etc.
Smallframe är 50 - 125cc varianten med oftast bara en lucka avtagbar framför motorn.
Sen finns wideframe som är den gamla konstruktionen som dock levde in i 60-talet med GS150.
Jajamensan, kör Vespa i Hong Kong, redan i år 800mil avverkade, kör också Lambretta här.
Gillar skarpt att kryssa mellan bilarna här då det finns regler att de skall lämna plats och titta efter MC så tvåhjulingarna har ett eget race i annan hastighet mot trafiken i övrigt, vansinnigt skoj.
Vespakörning: http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_hkdrive/
Lambrettakörning: http://soulscooter.com/bilder/06_11_12%20HK_drive/
Fler bilder här:
http://lc.mille.nu/fotografier/fotografier.htm
Fullframe= den vespakarossen som kom 58/59 med avtagbar motorkåpa och ibland avtagbar reserhjulskåpa. Typ PX, Sprint, GS160, SS180, GTR, Rally Touring 59-, Super 59- etc.
Smallframe är 50 - 125cc varianten med oftast bara en lucka avtagbar framför motorn.
Sen finns wideframe som är den gamla konstruktionen som dock levde in i 60-talet med GS150.
Jajamensan, kör Vespa i Hong Kong, redan i år 800mil avverkade, kör också Lambretta här.
Gillar skarpt att kryssa mellan bilarna här då det finns regler att de skall lämna plats och titta efter MC så tvåhjulingarna har ett eget race i annan hastighet mot trafiken i övrigt, vansinnigt skoj.
Vespakörning: http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_hkdrive/
Lambrettakörning: http://soulscooter.com/bilder/06_11_12%20HK_drive/
Fler bilder här:
http://lc.mille.nu/fotografier/fotografier.htm