vespa 50s
blizzy köp 50s om du har möjlighet, ovanlig och snygg! Även om det är en 50 special så är det ju skoj!
@TF; PK50S, cha jag föredrar nog den framför Göran P, faktiskt. Sålde dock min sista PK vid flytten utomlands, den var då otroligt nerkörd men gjorde ändå 83km/h...i ettan (växellådan var helt kass och funkade bara ordentligt i just ettan) så såg den ut då; http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 010774.jpg
Förresten hade den ett 50 special motorblock.
PK50S, V50S och Vespa 50Special är alla hetare än Göran P ...tycker jag!
@TF; PK50S, cha jag föredrar nog den framför Göran P, faktiskt. Sålde dock min sista PK vid flytten utomlands, den var då otroligt nerkörd men gjorde ändå 83km/h...i ettan (växellådan var helt kass och funkade bara ordentligt i just ettan) så såg den ut då; http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 010774.jpg
Oj, 83 km/h i ettan låter brutalskoj! Inte med 50 cc väl? Är färgen original? (Känns väldigt 80-tal). Jo, du har rätt - t o m blinkersen på en PX 200 är hetare än Göran Persson...calle wrote:@TF; PK50S, cha jag föredrar nog den framför Göran P, faktiskt. Sålde dock min sista PK vid flytten utomlands, den var då otroligt nerkörd men gjorde ändå 83km/h...i ettan (växellådan var helt kass och funkade bara ordentligt i just ettan) så såg den ut då; http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 010774.jpg

beror på vad du har för "S"Andréas wrote:Detta har säkert stötts och blöts innan men vad skiljer karossmässigt mellan en vanlig v50 och v50s? Som ägare av båda har jag vi en snabb kontroll inte konstaterat några.
-Vespa 50 som är VOV:ad i sverige (alltså en typad svensk moped). har runt styre 9" hjul plåttutkåpa m.m.
-Vespa 50 S som såldes som lätt MC i Sverige ser väldigt lik ut men har 10" hjul och den lilla motorluckan (kan också finnas liten motorlucka på tidiga moppar, har själv aldrig sett någon)
-Vespa 50 Special som ibland dyker upp i sverige är privatimporterade smallframes med fyrkantig framlampa och plasttutkåpa. 10" hjul m.m. Dessa är inte typade i Sverige och har för många hästkrafter för att gå som moped om man ska hålla sig till lagen...
Federico
Knappast i Sverige, va? Vad jag vet fanns den lilla luckan bara på Vespa 50 N 1963 och 1964 samt Vespa 50 S 1963, 1964 samt en del från 1965. Vespa 50 N (mopeden) togs ju inte in i Sverige förrän 1966, så alla mopeder intagna via generalagenten ska ha den större motorluckan. Har heller aldrig sett en Vespa 50 N med liten lucka "live", utan det förblir nog en våt dröm (om man nu ska verka lite nördig)Federico wrote:-Vespa 50 S som såldes som lätt MC i Sverige ser väldigt lik ut men har 10" hjul och den lilla motorluckan (kan också finnas liten motorlucka på tidiga moppar, har själv aldrig sett någon)

PS. Till Federico: Jag lämnade tillbaks 1.8:an idag och beställde en 1.4:a istället (tyvärr slut i butiken). Hoppas bara att man blir nöjd när man får den!

jag har lärt mig att man aldrig ska säga aldrig, ibland dyker det upp vespor som inte ska finnas härTerraplane Blues wrote:Knappast i Sverige, va? Vad jag vet fanns den lilla luckan bara på Vespa 50 N 1963 och 1964 samt Vespa 50 S 1963, 1964 samt en del från 1965. Vespa 50 N (mopeden) togs ju inte in i Sverige förrän 1966, så alla mopeder intagna via generalagenten ska ha den större motorluckan. Har heller aldrig sett en Vespa 50 N med liten lucka "live", utan det förblir nog en våt dröm (om man nu ska verka lite nördig)Federico wrote:-Vespa 50 S som såldes som lätt MC i Sverige ser väldigt lik ut men har 10" hjul och den lilla motorluckan (kan också finnas liten motorlucka på tidiga moppar, har själv aldrig sett någon)![]()
PS. Till Federico: Jag lämnade tillbaks 1.8:an idag och beställde en 1.4:a istället (tyvärr slut i butiken). Hoppas bara att man blir nöjd när man får den!DS.
Federico
jag tror att det finns med stor motorlucka i norge.Andréas wrote:Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
de svenskreggade som man har sett genom åren har liten lucka, troligtvis samma årsmodell som blev "ny" igen genom att de inte såldes och aldrig reggades, det betyder att de kan stå som 1966 i regpappren men är tillverkade tidigare.
50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
Federico
Precis! Jag var ju med då och det var ju ingen jag vet som köpte en 50S när man istället kunde köpa en Primavera/Popolino 125. Båda krävde ju körkort för lätt mc.Federico wrote:50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Han jag köpte min av lackade om den och har självklart målat över ramnumret. Försökte försiktigt slipa bort lacken men det är ju extremet lätt att jag slipar bort nuffrorna. Tips på slipmetod?Kan på något sätt kontrollera hur gammal motorn är?...för att på så sätt anta att ramen är av samma årsmodell?Federico wrote:jag tror att det finns med stor motorlucka i norge.Andréas wrote:Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
de svenskreggade som man har sett genom åren har liten lucka, troligtvis samma årsmodell som blev "ny" igen genom att de inte såldes och aldrig reggades, det betyder att de kan stå som 1966 i regpappren men är tillverkade tidigare.
50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
Jag hade samma problem, ramnumret syntes inte på en omlackad maskin som dessutom skulle in på besiktning. Kan du få tag en punktbläster är det perfekt. Jag fann ingen sådan utan slipade istället försiktigt med fint sandpapper och sprayade över med klarlack och det blev också bra.Andréas wrote:Tips på slipmetod?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Heisann!
Bruk kjemisk lakk-fjerner.
De fleste som selger lakk har også tilsvarende produkter for å fjerne dette.
Jeg penslet på over rammenr, ventet 5 min, så var det bare å tørke av lakken med papir, og rammenummeret var fint og synlig!
Forøvrig ser min 1976 V50S slik ut, med stor luke;

PS! på bildet har jeg lakket forsiktig over rammenr'et, slik at det er beskyttet, men leselig...
Bruk kjemisk lakk-fjerner.
De fleste som selger lakk har også tilsvarende produkter for å fjerne dette.
Jeg penslet på over rammenr, ventet 5 min, så var det bare å tørke av lakken med papir, og rammenummeret var fint og synlig!
Forøvrig ser min 1976 V50S slik ut, med stor luke;

PS! på bildet har jeg lakket forsiktig over rammenr'et, slik at det er beskyttet, men leselig...
Andréas wrote:Han jag köpte min av lackade om den och har självklart målat över ramnumret. Försökte försiktigt slipa bort lacken men det är ju extremet lätt att jag slipar bort nuffrorna. Tips på slipmetod?Kan på något sätt kontrollera hur gammal motorn är?...för att på så sätt anta att ramen är av samma årsmodell?Federico wrote:jag tror att det finns med stor motorlucka i norge.Andréas wrote:Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Ja absolut, min 940 har forslat smallframe i bagageluckan utan minsta problem. Töm bensinen och lägg den på kicksidan med ett däck och lite filtar för att palla upp så inte kicken skadas (lägger du den på andra sidan kan det läcka in växellådsolja i bakbromstrumman). Alternativa metoder har använts av t ex Terraplane, sök på forumet så finner du fler förslag till placering (i stället för ena framstolen är en variant). Lycka till!
35 mil är väl inget för en Vespa! Visst, den går in i din volvokombi hur lätt som helst. Ta några bilder på den och släng in här när du har hämtat den, tack!blizzy wrote:ska hämta 50s:en på måndag,har dragit ut på det för det e ju trots allt 35 mil enkel resa,men vad gör man inte för en vespa![]()
men går den in i min volvokombi(965-97)?
He-he, har jag visat en bild på det, eller? Det såg ganska kul ut. Jag har även transporterat Vespa 50 i baksätet på en Volvo 740 efter att ha tagit ut sittdynan. Ingen av metoderna kräver någon som helst demontering av Vespan - bara att köra in i kupén...bufflig wrote:Alternativa metoder har använts av t ex Terraplane, sök på forumet så finner du fler förslag till placering (i stället för ena framstolen är en variant).

Jag brukar dra bilbältet runt Vespan och även surra fast den med remmar. Klantar som kör på en från sidan kan man ju inte göra något åt oavsett...vespaco wrote:Och ni surrar ju ordentligt fast dyrgripen? För i en kollision är det nog inte alltför skoj med en flygande Vespa! Någon klant kan ju komma genom sidan också...