vespa 50s

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

blizzy köp 50s om du har möjlighet, ovanlig och snygg! Även om det är en 50 special så är det ju skoj!

@TF; PK50S, cha jag föredrar nog den framför Göran P, faktiskt. Sålde dock min sista PK vid flytten utomlands, den var då otroligt nerkörd men gjorde ändå 83km/h...i ettan (växellådan var helt kass och funkade bara ordentligt i just ettan) så såg den ut då; http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 010774.jpg
Förresten hade den ett 50 special motorblock.

PK50S, V50S och Vespa 50Special är alla hetare än Göran P ...tycker jag!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

calle wrote:@TF; PK50S, cha jag föredrar nog den framför Göran P, faktiskt. Sålde dock min sista PK vid flytten utomlands, den var då otroligt nerkörd men gjorde ändå 83km/h...i ettan (växellådan var helt kass och funkade bara ordentligt i just ettan) så såg den ut då; http://i50.photobucket.com/albums/f325/ ... 010774.jpg
Förresten hade den ett 50 special motorblock.

PK50S, V50S och Vespa 50Special är alla hetare än Göran P ...tycker jag!
Oj, 83 km/h i ettan låter brutalskoj! Inte med 50 cc väl? Är färgen original? (Känns väldigt 80-tal). Jo, du har rätt - t o m blinkersen på en PX 200 är hetare än Göran Persson... :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Terraplane Blues wrote:Oj, 83 km/h i ettan låter brutalskoj! Inte med 50 cc väl? Är färgen original? (Känns väldigt 80-tal).
Sitter en modifierad trimcylle från cagivacross på den (Zirri2100)
Jag lackade om den 1989 (visste ej bättre då), original var den vit.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Detta har säkert stötts och blöts innan men vad skiljer karossmässigt mellan en vanlig v50 och v50s? Som ägare av båda har jag vi en snabb kontroll inte konstaterat några.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Andréas wrote:Detta har säkert stötts och blöts innan men vad skiljer karossmässigt mellan en vanlig v50 och v50s? Som ägare av båda har jag vi en snabb kontroll inte konstaterat några.
beror på vad du har för "S"

-Vespa 50 som är VOV:ad i sverige (alltså en typad svensk moped). har runt styre 9" hjul plåttutkåpa m.m.

-Vespa 50 S som såldes som lätt MC i Sverige ser väldigt lik ut men har 10" hjul och den lilla motorluckan (kan också finnas liten motorlucka på tidiga moppar, har själv aldrig sett någon)

-Vespa 50 Special som ibland dyker upp i sverige är privatimporterade smallframes med fyrkantig framlampa och plasttutkåpa. 10" hjul m.m. Dessa är inte typade i Sverige och har för många hästkrafter för att gå som moped om man ska hålla sig till lagen...
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:-Vespa 50 S som såldes som lätt MC i Sverige ser väldigt lik ut men har 10" hjul och den lilla motorluckan (kan också finnas liten motorlucka på tidiga moppar, har själv aldrig sett någon)
Knappast i Sverige, va? Vad jag vet fanns den lilla luckan bara på Vespa 50 N 1963 och 1964 samt Vespa 50 S 1963, 1964 samt en del från 1965. Vespa 50 N (mopeden) togs ju inte in i Sverige förrän 1966, så alla mopeder intagna via generalagenten ska ha den större motorluckan. Har heller aldrig sett en Vespa 50 N med liten lucka "live", utan det förblir nog en våt dröm (om man nu ska verka lite nördig) :grin:

PS. Till Federico: Jag lämnade tillbaks 1.8:an idag och beställde en 1.4:a istället (tyvärr slut i butiken). Hoppas bara att man blir nöjd när man får den! :wink: DS.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:-Vespa 50 S som såldes som lätt MC i Sverige ser väldigt lik ut men har 10" hjul och den lilla motorluckan (kan också finnas liten motorlucka på tidiga moppar, har själv aldrig sett någon)
Knappast i Sverige, va? Vad jag vet fanns den lilla luckan bara på Vespa 50 N 1963 och 1964 samt Vespa 50 S 1963, 1964 samt en del från 1965. Vespa 50 N (mopeden) togs ju inte in i Sverige förrän 1966, så alla mopeder intagna via generalagenten ska ha den större motorluckan. Har heller aldrig sett en Vespa 50 N med liten lucka "live", utan det förblir nog en våt dröm (om man nu ska verka lite nördig) :grin:

PS. Till Federico: Jag lämnade tillbaks 1.8:an idag och beställde en 1.4:a istället (tyvärr slut i butiken). Hoppas bara att man blir nöjd när man får den! :wink: DS.
jag har lärt mig att man aldrig ska säga aldrig, ibland dyker det upp vespor som inte ska finnas här
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Federico wrote:jag har lärt mig att man aldrig ska säga aldrig, ibland dyker det upp vespor som inte ska finnas här
Ganska ofta faktiskt ;)
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Andréas wrote:Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
jag tror att det finns med stor motorlucka i norge.

de svenskreggade som man har sett genom åren har liten lucka, troligtvis samma årsmodell som blev "ny" igen genom att de inte såldes och aldrig reggades, det betyder att de kan stå som 1966 i regpappren men är tillverkade tidigare.

50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Federico wrote:50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
Precis! Jag var ju med då och det var ju ingen jag vet som köpte en 50S när man istället kunde köpa en Primavera/Popolino 125. Båda krävde ju körkort för lätt mc.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Federico wrote:
Andréas wrote:Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
jag tror att det finns med stor motorlucka i norge.

de svenskreggade som man har sett genom åren har liten lucka, troligtvis samma årsmodell som blev "ny" igen genom att de inte såldes och aldrig reggades, det betyder att de kan stå som 1966 i regpappren men är tillverkade tidigare.

50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
Han jag köpte min av lackade om den och har självklart målat över ramnumret. Försökte försiktigt slipa bort lacken men det är ju extremet lätt att jag slipar bort nuffrorna. Tips på slipmetod?Kan på något sätt kontrollera hur gammal motorn är?...för att på så sätt anta att ramen är av samma årsmodell?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Andréas wrote:Tips på slipmetod?
Jag hade samma problem, ramnumret syntes inte på en omlackad maskin som dessutom skulle in på besiktning. Kan du få tag en punktbläster är det perfekt. Jag fann ingen sådan utan slipade istället försiktigt med fint sandpapper och sprayade över med klarlack och det blev också bra.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Motornummer sitter stämplat längst bak på motorn - ovanför oljepluggen.
/P
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Bruk kjemisk lakk-fjerner.
De fleste som selger lakk har også tilsvarende produkter for å fjerne dette.

Jeg penslet på over rammenr, ventet 5 min, så var det bare å tørke av lakken med papir, og rammenummeret var fint og synlig!

Forøvrig ser min 1976 V50S slik ut, med stor luke;
Image
PS! på bildet har jeg lakket forsiktig over rammenr'et, slik at det er beskyttet, men leselig...
Andréas wrote:
Federico wrote:
Andréas wrote:Så vespa 50s fanns inte med stor motorlucka?
jag tror att det finns med stor motorlucka i norge.

de svenskreggade som man har sett genom åren har liten lucka, troligtvis samma årsmodell som blev "ny" igen genom att de inte såldes och aldrig reggades, det betyder att de kan stå som 1966 i regpappren men är tillverkade tidigare.

50S måste ha blivit en flopp i Sverige, det har ju alltid varit de största motorerna som sålt bäst. varför köpa en 50cc när det fanns 125cc.
Han jag köpte min av lackade om den och har självklart målat över ramnumret. Försökte försiktigt slipa bort lacken men det är ju extremet lätt att jag slipar bort nuffrorna. Tips på slipmetod?Kan på något sätt kontrollera hur gammal motorn är?...för att på så sätt anta att ramen är av samma årsmodell?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

ska hämta 50s:en på måndag,har dragit ut på det för det e ju trots allt 35 mil enkel resa,men vad gör man inte för en vespa :wink:
men går den in i min volvokombi(965-97)?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Ja absolut, min 940 har forslat smallframe i bagageluckan utan minsta problem. Töm bensinen och lägg den på kicksidan med ett däck och lite filtar för att palla upp så inte kicken skadas (lägger du den på andra sidan kan det läcka in växellådsolja i bakbromstrumman). Alternativa metoder har använts av t ex Terraplane, sök på forumet så finner du fler förslag till placering (i stället för ena framstolen är en variant). Lycka till!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

blizzy wrote:ska hämta 50s:en på måndag,har dragit ut på det för det e ju trots allt 35 mil enkel resa,men vad gör man inte för en vespa :wink:
men går den in i min volvokombi(965-97)?
35 mil är väl inget för en Vespa! Visst, den går in i din volvokombi hur lätt som helst. Ta några bilder på den och släng in här när du har hämtat den, tack!
bufflig wrote:Alternativa metoder har använts av t ex Terraplane, sök på forumet så finner du fler förslag till placering (i stället för ena framstolen är en variant).
He-he, har jag visat en bild på det, eller? Det såg ganska kul ut. Jag har även transporterat Vespa 50 i baksätet på en Volvo 740 efter att ha tagit ut sittdynan. Ingen av metoderna kräver någon som helst demontering av Vespan - bara att köra in i kupén... :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Har en gång transporterat två smallframes i en merca 200 från 70-talet. En genom att ta ur sittdynan i baksätet och en stickandes ner i bakluckan.
..en smallframe går t.o.m. in i en Saab 96, kanske bara ett par mm. kvar och man kan inte stänga luckan. men ändå

I din Volvo, lätt!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hittade några bilder på V50-transport i framsätet:

Image

Image

Image

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Terraplane Blues wrote:Hittade några bilder på V50-transport i framsätet:
Aha, det är så du gör för att få din Vespor att färdas i 130, jag som trodde lustgas, zirri och allt möjligt.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

calle wrote:
Terraplane Blues wrote:Hittade några bilder på V50-transport i framsätet:
Aha, det är så du gör för att få din Vespor att färdas i 130, jag som trodde lustgas, zirri och allt möjligt.
Precis, och så snackar folk om att Vespa 50 är slöa?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och ni surrar ju ordentligt fast dyrgripen? För i en kollision är det nog inte alltför skoj med en flygande Vespa! Någon klant kan ju komma genom sidan också...
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

vespaco wrote:Och ni surrar ju ordentligt fast dyrgripen? För i en kollision är det nog inte alltför skoj med en flygande Vespa! Någon klant kan ju komma genom sidan också...
Jag brukar dra bilbältet runt Vespan och även surra fast den med remmar. Klantar som kör på en från sidan kan man ju inte göra något åt oavsett...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Jag menade bara att då flyger Vespan i famnen och det kan sluta illa. Men ni vet vad ni gör, eller hur? :grin:
Post Reply