vespa 50s
vespa 50s
hej,ska titta på en 50s(4vxl),killen ville ha 5000:- för den,har inte varit startad sen -95,diverse småfix som däck,förgasare,tank,etc.men ska tydligen funkat klockrent när den ställdes in för 12 år sen.
Är den värd 5000kr. ???
svårt att svara på kanske.......
Är den värd 5000kr. ???
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Re: vespa 50s
Hej!blizzy wrote:hej,ska titta på en 50s(4vxl),killen ville ha 5000:- för den,har inte varit startad sen -95,diverse småfix som däck,förgasare,tank,etc.men ska tydligen funkat klockrent när den ställdes in för 12 år sen.
Är den värd 5000kr. ???
Är det verkligen en Vespa 50 S? De finns inte många sådana i Sverige och de var registrerade som lätt mc när de kom hit, d v s med nummerplåt-, skatt- och besiktningsplikt. Du tänker inte på Vespa 50 Special, som under åren 1975-83 hade 4 växlar. Har aldrig tagits in i Sverige, men är vanliga bl a i Tyskland.
Är det en riktig Vespa 50 S låter 5000 kr billigt, men även om det skulle vara en Special låter det rimligt. 4-växlad motor är ju ganska åtrovärt och de motorerna rör på sig betydligt bättre än de 3-växlade. Jag hade köpt oavsett vilken det var...

Tycker också att det verkar bra. Lite mek får man räkna med.blizzy wrote:hej,ska titta på en 50s(4vxl),killen ville ha 5000:- för den,har inte varit startad sen -95,diverse småfix som däck,förgasare,tank,etc.men ska tydligen funkat klockrent när den ställdes in för 12 år sen.
Är den värd 5000kr. ???
C
det är årsmodell -70,med tanke på vad du sa,fredrik....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
70, då måste det vara en specialblizzy wrote:det är årsmodell -70,med tanke på vad du sa,fredrik....
Federico
Har du druckit sprit, Federico?Federico wrote:70, då måste det vara en specialblizzy wrote:det är årsmodell -70,med tanke på vad du sa,fredrik....

Är det säkert årsmodell -70 och den är original med 4-växlad motor, kan det bara vara Vespa 50 S, Vespa 50 SR eller Vespa 50 SS. Och det lär inte vara någon av de två senare, alltså en Vespa 50 S - om nu ägaren har klart för sig...

sorry, jag sitter här och är helt borta i skallen. feber, hosta, förkylning, massor med jobb..... vet inte ens varför jag skrev en kommentar, kanske för att jag ser att du börjar närma dig mina "total posts". Jag försöker hålla mig från ämnen som foto och musik, då ökar risken att du kommer att köra om migTerraplane Blues wrote:Har du druckit sprit, Federico?Federico wrote:70, då måste det vara en specialblizzy wrote:det är årsmodell -70,med tanke på vad du sa,fredrik....För det vet väl alla detaljnördar - att Vespa 50 Special var 3-växlad 1969-75 och 4-växlad 1975-83? Det verkar allt som du får ta och gå om en termin...
![]()
Är det säkert årsmodell -70 och den är original med 4-växlad motor, kan det bara vara Vespa 50 S, Vespa 50 SR eller Vespa 50 SS. Och det lär inte vara någon av de två senare, alltså en Vespa 50 S - om nu ägaren har klart för sig...

Federico
Que? Min kommentar var inte avsedd att uppfattas som en förolämpning, käre Federico. Ber om ursäkt om du tog det så. Jaha, det kanske är en allmän uppfattning att jag har postat alldeles för mycket dynga inom de ämnesområdena du nämnde?Federico wrote:sorry, jag sitter här och är helt borta i skallen. feber, hosta, förkylning, massor med jobb..... vet inte ens varför jag skrev en kommentar, kanske för att jag ser att du börjar närma dig mina "total posts". Jag försöker hålla mig från ämnen som foto och musik, då ökar risken att du kommer att köra om migTerraplane Blues wrote:Har du druckit sprit, Federico?Federico wrote: 70, då måste det vara en specialFör det vet väl alla detaljnördar - att Vespa 50 Special var 3-växlad 1969-75 och 4-växlad 1975-83? Det verkar allt som du får ta och gå om en termin...
![]()

/ Fredrik
PS. Jag är också febersjuk idag. Krya på oss!

ta det inte så, jag gillar både dina musik och fotoinlägg, är väl själv med och startar eller är inte sen att hänga på OFF-topic inlägg. man måste ju hålla igång räkneverket....Terraplane Blues wrote:Que? Min kommentar var inte avsedd att uppfattas som en förolämpning, käre Federico. Ber om ursäkt om du tog det så. Jaha, det kanske är en allmän uppfattning att jag har postat alldeles för mycket dynga inom de ämnesområdena du nämnde?Federico wrote:sorry, jag sitter här och är helt borta i skallen. feber, hosta, förkylning, massor med jobb..... vet inte ens varför jag skrev en kommentar, kanske för att jag ser att du börjar närma dig mina "total posts". Jag försöker hålla mig från ämnen som foto och musik, då ökar risken att du kommer att köra om migTerraplane Blues wrote: Har du druckit sprit, Federico?För det vet väl alla detaljnördar - att Vespa 50 Special var 3-växlad 1969-75 och 4-växlad 1975-83? Det verkar allt som du får ta och gå om en termin...
![]()
Är det säkert årsmodell -70 och den är original med 4-växlad motor, kan det bara vara Vespa 50 S, Vespa 50 SR eller Vespa 50 SS. Och det lär inte vara någon av de två senare, alltså en Vespa 50 S - om nu ägaren har klart för sig...Jag får väl ta och dämpa ned mig litet då...
![]()
/ Fredrik
PS. Jag är också febersjuk idag. Krya på oss!DS.
Federico
Precis, vad vore livet utan OFF-topic?Federico wrote:ta det inte så, jag gillar både dina musik och fotoinlägg, är väl själv med och startar eller är inte sen att hänga på OFF-topic inlägg. man måste ju hålla igång räkneverket....Terraplane Blues wrote:Que? Min kommentar var inte avsedd att uppfattas som en förolämpning, käre Federico. Ber om ursäkt om du tog det så. Jaha, det kanske är en allmän uppfattning att jag har postat alldeles för mycket dynga inom de ämnesområdena du nämnde?Federico wrote: sorry, jag sitter här och är helt borta i skallen. feber, hosta, förkylning, massor med jobb..... vet inte ens varför jag skrev en kommentar, kanske för att jag ser att du börjar närma dig mina "total posts". Jag försöker hålla mig från ämnen som foto och musik, då ökar risken att du kommer att köra om migJag får väl ta och dämpa ned mig litet då...
![]()
/ Fredrik
PS. Jag är också febersjuk idag. Krya på oss!DS.

sorry, blizzy. ska inte fortsätta vara off topic, slänger in en bild på en vespa

Federico
Förlåt, Blizzy - det blir så ibland... *host*blizzy wrote:verkar som ni kom från ämnet lite...
Om det nu är en Vespa 50 S du ska kolla på bör du tänka på att den är olaglig att framföra som moped. Det krävs alltså körkort för lätt mc för en sådan och den måste dessutom vara inregistrerad som lätt mc, med besiktningsskyldighet och allt vad det innebär. Fast troligtvis har du billigare försäkring på en Vespa 50 S än en vanlig mopedklassad Vespa 50.
I och med att de är så pass ovanliga i Sverige tycker jag inte att det är något att tveka på om du kan köpa den för 5000 kr, så länge bara den är komplett och hyfsat fin. Jag gillar helheten bättre på en Vespa 50 med 10-tumsfälgar (som Vespa 50 S har) än de lilla 9-tummarna som de svenska 50N och 50R har. Att en tum kan göra så mycket...
ok,men hur fort går en 50s då?Och e det 50cc så e d väl en moped?
alltså om det e så du skriver,så ska det alltså finnas ett regbevis med ägarbytepapper...?
alltså om det e så du skriver,så ska det alltså finnas ett regbevis med ägarbytepapper...?
Terraplane Blues wrote:Förlåt, Blizzy - det blir så ibland... *host*blizzy wrote:verkar som ni kom från ämnet lite...
Om det nu är en Vespa 50 S du ska kolla på bör du tänka på att den är olaglig att framföra som moped. Det krävs alltså körkort för lätt mc för en sådan och den måste dessutom vara inregistrerad som lätt mc, med besiktningsskyldighet och allt vad det innebär. Fast troligtvis har du billigare försäkring på en Vespa 50 S än en vanlig mopedklassad Vespa 50.
I och med att de är så pass ovanliga i Sverige tycker jag inte att det är något att tveka på om du kan köpa den för 5000 kr, så länge bara den är komplett och hyfsat fin. Jag gillar helheten bättre på en Vespa 50 med 10-tumsfälgar (som Vespa 50 S har) än de lilla 9-tummarna som de svenska 50N och 50R har. Att en tum kan göra så mycket...
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Ca 60 km/h skall de göra original enligt den tekniska datan. Nej, en Vespa 50 S är ingen moped i Sverige, utan är klassade som lätt mc. Alla Vespa 50 S som togs in av generalagenten på 60-talet (inte många ex totalt) blev registrerade som lätt mc och det gäller än idag. En del av de fåtal som finns i Sverige körs som oregistrerade mopeder, vilket egentligen är olagligt. Händer det t ex en olycka kan man åka dit ordentligt ur försäkringssynpunkt och har man inget mc-kort åker man på olovlig körning också. Å andra sidan räknas varje trimmad moped i lagens mening som lätt mc också, så det är upp till ens eget samvete och moral om man vill köra lagligt eller olagligt.blizzy wrote:ok,men hur fort går en 50s då?Och e det 50cc så e d väl en moped?
då ska det finnas regbevis då?
Terraplane Blues wrote:Ca 60 km/h skall de göra original enligt den tekniska datan. Nej, en Vespa 50 S är ingen moped i Sverige, utan är klassade som lätt mc. Alla Vespa 50 S som togs in av generalagenten på 60-talet (inte många ex totalt) blev registrerade som lätt mc och det gäller än idag. En del av de fåtal som finns i Sverige körs som oregistrerade mopeder, vilket egentligen är olagligt. Händer det t ex en olycka kan man åka dit ordentligt ur försäkringssynpunkt och har man inget mc-kort åker man på olovlig körning också. Å andra sidan räknas varje trimmad moped i lagens mening som lätt mc också, så det är upp till ens eget samvete och moral om man vill köra lagligt eller olagligt.blizzy wrote:ok,men hur fort går en 50s då?Och e det 50cc så e d väl en moped?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Ja, om den inte har fallit ur fordonsregistret eller om ägaren helt enkelt olagligt kört med den som moped. Om du strikt vill följa lagen kommer du aldrig att kunna få en Vespa 50 S klassad som moped i juridisk mening. Den är en mc i lagens mening. Har den trillat ur registret och det inte finns papper på den, kan man alltid registrera in den på nytt eftersom modellen är typgodkänd som lätt mc i Sverige. Men jag har för mig att detta kan kosta ett par tusenlappar. Någon annan kanske vet? Jag hade inte tvekat att köra den som moped om jag ägde en sådan. Jag har trimmade mopeder som gör gott och väl 60 km/h, så det är egentligen ingen skillnad. Men detta är ett beslut som man måste ta själv efter att ha tänkt igenom konsekvenserna som kan inträffa om det vill sig illa (t ex olovlig körning om man inte har mc-körkort, ersättningsskyldighet till motpart vid olycka, ingen ersättning från det egna försäkringsbolaget o s v). Risken är liten - men den finns!blizzy wrote:då ska det finnas regbevis då?
Hmm, något säger mig att det skulle kunna vara just denna som du skulle titta på? Kan det vara så? Trist i så fall...blizzy wrote:hej,ska titta på en 50s(4vxl),killen ville ha 5000:- för den,har inte varit startad sen -95,diverse småfix som däck,förgasare,tank,etc.men ska tydligen funkat klockrent när den ställdes in för 12 år sen.
Är den värd 5000kr. ???

http://www.blocket.se/vi/13391593.htm?ca=23_11_s
-
- Lärling
trist!? den är ju astuff! skulle jag lätt köpt om jag inte hade 5 scootrar för mkt..Terraplane Blues wrote:Hmm, något säger mig att det skulle kunna vara just denna som du skulle titta på? Kan det vara så? Trist i så fall...blizzy wrote:hej,ska titta på en 50s(4vxl),killen ville ha 5000:- för den,har inte varit startad sen -95,diverse småfix som däck,förgasare,tank,etc.men ska tydligen funkat klockrent när den ställdes in för 12 år sen.
Är den värd 5000kr. ???
svårt att svara på kanske.......![]()
---------------------------------------------------------
Javisst, PK50S, sicka minnen, fösta scootern för mig.
trist!? den är ju astuff! skulle jag lätt köpt om jag inte hade 5 scootrar för mkt..
jag tyckte det stod årsmodell-83 på den och jag sa ju att det det va -70 på den jag skulle titta på!Nej,jag har inte hittat den på blocket.Men annars va det i krokarna runt jönköping.
Terraplane Blues wrote:Hmm, något säger mig att det skulle kunna vara just denna som du skulle titta på? Kan det vara så? Trist i så fall...blizzy wrote:hej,ska titta på en 50s(4vxl),killen ville ha 5000:- för den,har inte varit startad sen -95,diverse småfix som däck,förgasare,tank,etc.men ska tydligen funkat klockrent när den ställdes in för 12 år sen.
Är den värd 5000kr. ???
svårt att svara på kanske.......![]()
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
lambrittan wrote:trist!? den är ju astuff! skulle jag lätt köpt om jag inte hade 5 scootrar för mkt..
No offense, men hur mycket jag än anstränger mig kommer jag aldrig kunna tycka att den är något att ha. Väcker ungefär samma känslor för mig som att man skulle kela med Göran Persson...calle wrote:Javisst, PK50S, sicka minnen, fösta scootern för mig.

Jo, jag vet det. Men ibland kan ju saker och ting missuppfattas. "Den är från 50-talet", är en vanlig kommentar från ovetande V50-ägare när man pratar med dem. Som sagt: är det verkligen en Vespa 50 S tycker jag du ska slå till oavsett skick - jag köper den annars om du inte vill ha den!blizzy wrote:jag tyckte det stod årsmodell-83 på den och jag sa ju att det det va -70 på den jag skulle titta på!Nej,jag har inte hittat den på blocket.Men annars va det i krokarna runt jönköping.
fattas det en sån i din samling?

Terraplane Blues wrote:lambrittan wrote:trist!? den är ju astuff! skulle jag lätt köpt om jag inte hade 5 scootrar för mkt..No offense, men hur mycket jag än anstränger mig kommer jag aldrig kunna tycka att den är något att ha. Väcker ungefär samma känslor för mig som att man skulle kela med Göran Persson...calle wrote:Javisst, PK50S, sicka minnen, fösta scootern för mig.![]()
Jo, jag vet det. Men ibland kan ju saker och ting missuppfattas. "Den är från 50-talet", är en vanlig kommentar från ovetande V50-ägare när man pratar med dem. Som sagt: är det verkligen en Vespa 50 S tycker jag du ska slå till oavsett skick - jag köper den annars om du inte vill ha den!blizzy wrote:jag tyckte det stod årsmodell-83 på den och jag sa ju att det det va -70 på den jag skulle titta på!Nej,jag har inte hittat den på blocket.Men annars va det i krokarna runt jönköping.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Jag samlar inte och har följaktligen ingen samling!blizzy wrote:fattas det en sån i din samling?![]()