vev mm. lambretta
-
- Lärling
vev mm. lambretta
har en indisk dl200 som behöver ny koppling bla. hade även tänkt att byta kedjan och alla lager i motorn och så även veven. har hört att dessa ska vara av tvivelaktig kvalitet.
vad för vev ska jag köpa, sip har ju vevar från både mazzuchelli och mecur, vilken ska man ha?
är det några andra delar inne i motorn som man bör se över extra i en indisk motor?
vad för vev ska jag köpa, sip har ju vevar från både mazzuchelli och mecur, vilken ska man ha?
är det några andra delar inne i motorn som man bör se över extra i en indisk motor?
---------------------------------------------------------
Hej!
Vev: beror på vad du skall köra för någon cylle.
Men original SIL är bra. ett alternativ är SIL med bättre lager.
Tino Sacchis vevsar börjatr att bli okej också.
Mecurs är helt okej.
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... 8-107.html
Hur långt har motorn gått?
SIL-kedjorna är idé att byta, men för tillfället finns det mycket skräp till salu, köp en IWIS (samma lev som till MB V12)
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... Iwis-.html
Också god idé att byta ut bultarna mot pinnbultar till transkåpan.
Ja, alla lager är ju självklart, lista finns här:
http://soulscooter.com/tech/lammybea.pdf
Bakhjulslagret kan du nog behålla.
Packboxar behövs också byta, köp rolf med dubbelläpp på transm-sidan (lät porrigt det där) så är du säker. Indiska packboxar klarar inte alltid vår agressiva miljöbensin
När du är inne och kollar i kopplingen, se att det inte är för mycket spel mellan kronhjul och kopplingsscentrum.
Se också att nitarna sitter bra på kopplingscentrum (om de är lösa kan man svetsa ihop eller köpa nytt).
Om kronhjulet är kass kan du ju satsa på kvalité så slipper du problem sen:
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... -47er.html
Kedjespännarna är inte alltid så bra, men finns moderna alternativ.
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... er-AF.html
Kopplingspistongen får du ju säkert också byta.
Kolla också kopplingsfjädrarna, de skall vara lika långa, finns också massa skräp på marknaden, men dessa ar riktigt bra:
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... Satz-.html
När du byter lameller, satsa på surflex så är du säker på att du har förutsättning för bra resultat.
Okej, jag länkar en massa till Lambretta-Teile, men det är inte för att de är bäst, casa lambretta har säkert bättre grejor. Men märkesdelarna från Lambretta-teile har bra pris och frakten är låg och servicen hög.
Vev: beror på vad du skall köra för någon cylle.
Men original SIL är bra. ett alternativ är SIL med bättre lager.
Tino Sacchis vevsar börjatr att bli okej också.
Mecurs är helt okej.
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... 8-107.html
Hur långt har motorn gått?
SIL-kedjorna är idé att byta, men för tillfället finns det mycket skräp till salu, köp en IWIS (samma lev som till MB V12)
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... Iwis-.html
Också god idé att byta ut bultarna mot pinnbultar till transkåpan.
Ja, alla lager är ju självklart, lista finns här:
http://soulscooter.com/tech/lammybea.pdf
Bakhjulslagret kan du nog behålla.
Packboxar behövs också byta, köp rolf med dubbelläpp på transm-sidan (lät porrigt det där) så är du säker. Indiska packboxar klarar inte alltid vår agressiva miljöbensin
När du är inne och kollar i kopplingen, se att det inte är för mycket spel mellan kronhjul och kopplingsscentrum.
Se också att nitarna sitter bra på kopplingscentrum (om de är lösa kan man svetsa ihop eller köpa nytt).
Om kronhjulet är kass kan du ju satsa på kvalité så slipper du problem sen:
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... -47er.html
Kedjespännarna är inte alltid så bra, men finns moderna alternativ.
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... er-AF.html
Kopplingspistongen får du ju säkert också byta.
Kolla också kopplingsfjädrarna, de skall vara lika långa, finns också massa skräp på marknaden, men dessa ar riktigt bra:
http://www.lambretta-teile.de/product_i ... Satz-.html
När du byter lameller, satsa på surflex så är du säker på att du har förutsättning för bra resultat.
Okej, jag länkar en massa till Lambretta-Teile, men det är inte för att de är bäst, casa lambretta har säkert bättre grejor. Men märkesdelarna från Lambretta-teile har bra pris och frakten är låg och servicen hög.
-
- Lärling
Jag har beställt ett par gånger därifrån. Några av "asien-delarna" har varit av tvivelaktig kvalité men på det hela har det varit bra. Dessutom är frakten tokbillig.lambrittan wrote:tack så mkt calle!
ska glo lite på den där sidan.. har du beställt från dom? är dom bra eller ska dom hålla på och fibbla som scooter center?
/Ronny
-
- Lärling
trevligt!
skulle eventuellt behöva ett nytt tändningslås då mitt glappar lite och har sig, men det som dom hade där var ett likadant (indiskt?) som jag redan har..
calle: pinnbultarna till transkåpan är det dom du menar? har inte lagt märke till om jag har skruv eller pinnbult.. du råkar inte veta längd och dimension på dom utantil?
skulle eventuellt behöva ett nytt tändningslås då mitt glappar lite och har sig, men det som dom hade där var ett likadant (indiskt?) som jag redan har..
calle: pinnbultarna till transkåpan är det dom du menar? har inte lagt märke till om jag har skruv eller pinnbult.. du råkar inte veta längd och dimension på dom utantil?
Jag hade samma problem, bytte till detta från Scootrs. Funkar bralambrittan wrote:skulle eventuellt behöva ett nytt tändningslås då mitt glappar lite och har sig
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=744
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag har också ett sånt. Men tyvärr är nycklarna minst sagt av usel kvalitet: http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... eriet.htmljencla wrote:Jag hade samma problem, bytte till detta från Scootrs. Funkar bralambrittan wrote:skulle eventuellt behöva ett nytt tändningslås då mitt glappar lite och har sig
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=744
/jens
-
- Lärling
Ja, det är dem. Tror alla indiska har bult vilket gör det lätt att sabba gängorna.lambrittan wrote: calle: pinnbultarna till transkåpan är det dom du menar? har inte lagt märke till om jag har skruv eller pinnbult.. du råkar inte veta längd och dimension på dom utantil?
Det är M6 35mm långa original fast indierna borrar ofta hålen olika djupt så 40mm långa brukar passa bättre.
Använd pinnbultar av 'high tensile'-typ (vad heter det på svenska?) för att de inte skall brytas.
Sen passar det bra med rostfria plana brickor och nylocmuttrar.
Min nyckel har hållit i ett par tre år utan problem. Antingen har nycklarna blivit sämre eller också har du kraftigare nypor eller mer skrot i fickorna än jagSoulBoy wrote:Jag har också ett sånt. Men tyvärr är nycklarna minst sagt av usel kvalitet: http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... eriet.html

/jens
-
- Lärling
klockrent!calle wrote:Ja, det är dem. Tror alla indiska har bult vilket gör det lätt att sabba gängorna.lambrittan wrote: calle: pinnbultarna till transkåpan är det dom du menar? har inte lagt märke till om jag har skruv eller pinnbult.. du råkar inte veta längd och dimension på dom utantil?
Det är M6 35mm långa original fast indierna borrar ofta hålen olika djupt så 40mm långa brukar passa bättre.
Använd pinnbultar av 'high tensile'-typ (vad heter det på svenska?) för att de inte skall brytas.
Sen passar det bra med rostfria plana brickor och nylocmuttrar.

Glöm inte att testa med en SSK-annons och att söka på eBay efter originaldelar som tändningslås. Ibland dyker riktiga nos-delar upp och det finns inget som slår den känslan, och utseendet.
Okej, det kanske svider just när man köper delarna, men känslan att stoppa in en originalnyckel varar, tro mig.
(Det är bättre rent miljömässigt också - de delarna är ju redan tillverkade).
/P
Okej, det kanske svider just när man köper delarna, men känslan att stoppa in en originalnyckel varar, tro mig.
/P
-
- Lärling
jo ebay e ju bra men då "måste" man väl ha paypal? har fixat paypal typ 2 ggr utan att slutfört det så sist vart det nått strul med redan registrerad användare osv.. så jag har inte pallat.Paka wrote:Glöm inte att testa med en SSK-annons och att söka på eBay efter originaldelar som tändningslås. Ibland dyker riktiga nos-delar upp och det finns inget som slår den känslan, och utseendet.
/P
men visst original självklart är det trevligast.. känslan och allt som man inte får med en stor plastingjuten nyckel som ser ut att härstamma från inte vet jag.
men innan jag köpte min indiska dl så var det ljudet jag gillade mest. ljudet från en lambretta. som när man poppar popcorn. pop pop pop..

-
- Lärling
btw om vi skulle utvidga den här tråden lite:
tycker att min dl skulle kunna gå lite fortare
och oxå varva lite mindre på fyran. är mest ute efter botten och inte toppeffekt. vad göra?
har kollat lite på mugello 225, men det kostar ju en slant, annars vad kan man göra med den stage4 cylle som sitter original?
finns det nått fint blås som kan bättra på utan att losa massa botten?
paka: vad har du i din dl? tycker den brukar låta rätt så najs..
tycker att min dl skulle kunna gå lite fortare

har kollat lite på mugello 225, men det kostar ju en slant, annars vad kan man göra med den stage4 cylle som sitter original?
Stage 4...det första du kan göra är ju att verifiera att cyllen verkligen -är- portad som en stage 4 cylinder. lcgb.co.uk har ett forum där jag vet att porttider på olika versioner av 4'an publicerats.
Visar det sig att det diffar, då är det ju bara att slipa och schimsa så det blir rätt. Kolla dessutom toppen spå den har komp tillräckligt.
Det nya ancillotti-blåset ska enligt många vara bättre än Clubman och dess kopior, och dessutom tystare. Paka har ett sånt, så han kan säkert upplysa dig mera.
Ett byte av fuggen till en Jetex 25 eller Mikuni 24 borde kunna ge en del också, samtidigt som du kan öppna upp luftburk och scoop för att få tillräckligt med luft.
Min TV175 orkar ju lätt dra den höga utväxlingen på fyran, så får du den att gå bra, ska det inte vara några problem att växla upp den med ett annat drev fram. Där är jag helt lost, så någon annan med erfarenhet kanske kan ge info om vilka kombinationer som funkar med lågvarviga trim?
Mvh
Guran
Visar det sig att det diffar, då är det ju bara att slipa och schimsa så det blir rätt. Kolla dessutom toppen spå den har komp tillräckligt.
Det nya ancillotti-blåset ska enligt många vara bättre än Clubman och dess kopior, och dessutom tystare. Paka har ett sånt, så han kan säkert upplysa dig mera.
Ett byte av fuggen till en Jetex 25 eller Mikuni 24 borde kunna ge en del också, samtidigt som du kan öppna upp luftburk och scoop för att få tillräckligt med luft.
Min TV175 orkar ju lätt dra den höga utväxlingen på fyran, så får du den att gå bra, ska det inte vara några problem att växla upp den med ett annat drev fram. Där är jag helt lost, så någon annan med erfarenhet kanske kan ge info om vilka kombinationer som funkar med lågvarviga trim?
Mvh
Guran
lambrittan wrote:btw om vi skulle utvidga den här tråden lite:
tycker att min dl skulle kunna gå lite fortareoch oxå varva lite mindre på fyran. är mest ute efter botten och inte toppeffekt. vad göra?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
På min Lambretta TV175 med DL200-motor (detaljer här ) har jag 19 kuggar fram och 46 kuggar bra, vilket ger en utväxling på 4:an runt 4,8 och trevligt låga varv när man marschar runt 90-100.
Jag kör ett JL Road/Taffspeed/KRP3 avgassystem, känt för att dra bra på låga varv. Rekommenderas!
/jens
Jag kör ett JL Road/Taffspeed/KRP3 avgassystem, känt för att dra bra på låga varv. Rekommenderas!
/jens
Mugello 225, dell'orto 30 och nya Ancillottiblåset från Sito.
Går som tåget, men ibland vill jag ha TS1... (eller kanske RB22/25?)
/P
/P
lambrittan wrote:btw om vi skulle utvidga den här tråden lite:
tycker att min dl skulle kunna gå lite fortareoch oxå varva lite mindre på fyran. är mest ute efter botten och inte toppeffekt. vad göra?
-
- Lärling
har läst att det blåset ska vara bra för lite mer lågvarviga motorer,jencla wrote:På min Lambretta TV175 med DL200-motor (detaljer här ) har jag 19 kuggar fram och 46 kuggar bra, vilket ger en utväxling på 4:an runt 4,8 och trevligt låga varv när man marschar runt 90-100.
/jens
original i dl är väl 18/47 utväxling va? hur blev det med kedjan då, kunde du behålla original-längd på den?
Last edited by lambrittan on Tue 11 Sep 2007, 09:30, edited 1 time in total.
-
- Lärling
coolt! om du vill delge affärshemligheterna skulle det vara intressantPaka wrote:Mugello 225, dell'orto 30 och nya Ancillottiblåset från Sito.
/P

har du haft nått strul med det? har du portat kitet lr bara bultat på?
btw, är det inte mugello 225 oscar har i sin tv200? den körde jag ju faktiskt på kostigar under cannonball, den gick ju fint!
det gör hans ts1 oxå..
Om jag inte minns fel så har Oscar Mugello 200 och inte 225.
/Guran
/Guran
lambrittan wrote:coolt! om du vill delge affärshemligheterna skulle det vara intressantPaka wrote:Mugello 225, dell'orto 30 och nya
Ancillottiblåset från Sito.
/P
vad för vev kör du då? tändning? utväxling?
har du haft nått strul med det? har du portat kitet lr bara bultat på?
btw, är det inte mugello 225 oscar har i sin tv200? den körde jag ju faktiskt på kostigar under cannonball, den gick ju fint!
det gör hans ts1 oxå..
Ja, jag har optimerat min motor för råstyrka, inte för varvvillighet. Med originalutväxlingen var den löjligt stark, jag kunde starta på tvåan jämt. Minns faktiskt inte hur jag gjorde med kedjan, jag byggde motorn vintern 2002-03.lambrittan wrote:har läst att det blåset ska vara bra för lite mer lågvarviga motorer,jencla wrote:På min Lambretta TV175 med DL200-motor (detaljer här ) har jag 19 kuggar fram och 46 kuggar bra, vilket ger en utväxling på 4:an runt 4,8 och trevligt låga varv när man marschar runt 90-100.
/jens
original i dl är väl 18/47 utväxling va? hur blev det med kedjan då, kunde du behålla original-längd på den?
Jag kör med ett mycket tidigt Mugello 200. Min bild är att det inte är någon jätteskillnad på 200 och 225, mer än de extra kubiken då.
/jens
Utväxling och kedjelängder beskrivs väldigt bra i Stickys Lambrettabok.lambrittan wrote:har läst att det blåset ska vara bra för lite mer lågvarviga motorer,jencla wrote:På min Lambretta TV175 med DL200-motor (detaljer här ) har jag 19 kuggar fram och 46 kuggar bra, vilket ger en utväxling på 4:an runt 4,8 och trevligt låga varv när man marschar runt 90-100.
/jens
/Ronny