http://www.blocket.se/vi/13360348.htm?ca=23_11_s

Illa medfaren? Vi snackar optimal patina på denna estetiskt fullbordade scooter! Att den skulle dela på sig i närmaste kurva är oväsentligt (man får vara beredd att offra sig ibland!). Glöm inte: rost är tjockare än vatten!vespaco wrote:Men ser det inte ut som om ramen är ganska illa medfaren? Ändalykten ser åtminstone ut att ha blivit rostspets. Tycker inte riktigt att det är skoj att åka med en skoter som när som helst delar sig på två eller ännu flera delar. Tar liksom bort den fina åkkänslan när man funderar på om ramen viker sig i nästa kurva eller först sedan följande. Men i ett fönster skulle den stå som en underbar symbol före en massa oberättade historier och förlorade icke-åkta kilometrar.
Ja, jag hörde det - tråkigt att han återigen hann först! När jag sålde min Touring, vad jag uppfattade som billigt (4500 kr och fullt fungerande), ringde han först av alla och drog valser så det stod härliga till. Sa att den max var värd 2000 kr och att han kunde köpa den för det. Sålde givetvis inte till honom...vespaco wrote:Var det inte den här som italienaren snodde med fagra sagor? I så fall hoppas jag att den en skräphög. Om säljaren får reda på att han spelat falskt så är det inte tillräckligt för att avbryta ett försäljningskontrakt och sälja till någon annan?
Nä, va fräckt! Försökte han pruta? Vilken ond människa!Terraplane Blues wrote: Ja, jag hörde det - tråkigt att han återigen hann först! När jag sålde min Touring, vad jag uppfattade som billigt (4500 kr och fullt fungerande), ringde han först av alla och drog valser så det stod härliga till. Sa att den max var värd 2000 kr och att han kunde köpa den för det. Sålde givetvis inte till honom...
Oj, sarkasmen flödar visst här!Bengan wrote:Nä, va fräckt! Försökte han pruta? Vilken ond människa!Terraplane Blues wrote: Ja, jag hörde det - tråkigt att han återigen hann först! När jag sålde min Touring, vad jag uppfattade som billigt (4500 kr och fullt fungerande), ringde han först av alla och drog valser så det stod härliga till. Sa att den max var värd 2000 kr och att han kunde köpa den för det. Sålde givetvis inte till honom...
Ärligt talat har jag svårt att förstå att folk blir upprörda för att han köper en skrothög (syftar på rosthögen i annonsen, inte din Touring Terraplane).
Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Jag vet, men blir så ledsenFederico wrote:Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Det konstiga är att det inte dyker upp fler som ser chansen att tjäna lite på export. Kollar man på fyrhjuliga veteranfordon så är det många som håller på med liknande affärer
jag ocksåMancino wrote:Jag vet, men blir så ledsenFederico wrote:Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Det konstiga är att det inte dyker upp fler som ser chansen att tjäna lite på export. Kollar man på fyrhjuliga veteranfordon så är det många som håller på med liknande affärer
Våld eller hot om våld är oftast ingen bra lösning eftersom man själv torskar på det slutändan. Men lite grappa eller finfördelad spaghetti i tanken på hans nyförvärv kan ju aldrig vara fel?Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Visst är det lagligt, så det kan man inte invända sig emot. Men det som gör mig upprörd är att han far med osanning på ett närmast bedragande sätt för att få igenom köpen. Jag slog upp ordet "moral" i en italiensk ordlista och där stod följande att läsa: "Ett samvetsliknande synsätt som endast påträffas i de nordligaste delarna av Europa"Federico wrote:Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.
Han är väl som vilken bilhandlartyp/nasare som helst, gnidna typer som vill få ut maximal vinst på sina affärer. Jag tror inte att de som säljer känner sig lurade, många får ju bra betalt. Det är ju vi som missar allt som känner oss lurade, han är ju snabb som blixten.Terraplane Blues wrote:Våld eller hot om våld är oftast ingen bra lösning eftersom man själv torskar på det slutändan. Men lite grappa eller finfördelad spaghetti i tanken på hans nyförvärv kan ju aldrig vara fel?Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.![]()
Visst är det lagligt, så det kan man inte invända sig emot. Men det som gör mig upprörd är att han far med osanning på ett närmast bedragande sätt för att få igenom köpen. Jag slog upp ordet "moral" i en italiensk ordlista och där stod följande att läsa: "Ett samvetsliknande synsätt som endast påträffas i de nordligaste delarna av Europa"Federico wrote:Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.
Japp, så sant som det är sagt! Alla "tävlar" egentligen på lika villkor när det handlar om utannonserade grejer. Det är bara till att vara snabb och hosta upp stora plånboken om man vill vara med. Vad jag däremot inte tycker om är bedrägerier i moralisk mening, men sådant kan man ju inte göra mycket åt. Jag kommer troligtvis att sälja någon av mina Vespa 50 i höst och kommer då att skriva "eller bud" som du föreslog. Sedan är det upp till "marknaden" att bestämma vad priset blir, för jag har insett att man inte har mycket för s k moral eller medveten oförmåga att ta betalt för något man köpt billigt. Här ska tjänas pengar, he-he!Federico wrote:Han är väl som vilken bilhandlartyp/nasare som helst, gnidna typer som vill få ut maximal vinst på sina affärer. Jag tror inte att de som säljer känner sig lurade, många får ju bra betalt. Det är ju vi som missar allt som känner oss lurade, han är ju snabb som blixten.
De som låter honom pruta när flera visat intresse måste ju vara korkade. Att man inte vill dra igång budgivning om det ej annonserats förstår jag, därför är val tipset att alltid skriva "eller bud" så snuvar man exportören på lite vinst i alla fall, för vad jag vet har han nästan alltid lagt högsta budet, förmodligen till säljarens glädje.
Ja, det där är ju en klassiker! Alla människor har olika syn på ett fordon och den synen blir gärna nog lite färgad om man äger fordonet. Som fordonsägare ser man gärna sin trotjänare som en extra fru eller nå't och blundar för de eventuella brister som finns. Därför kan det lätt uppstå sådana där situationer som du syftar på, tror jag. Jag tycker därför inte detta ägarfenomen ska betecknas som oärlighet, utan bara känslomässigt färgad feltolkning. Nej, värre är det när köpare försöker dra pennor för att lura av någon stackare en vara till ett fyndpris...Bengan wrote:Jag tycker det är betydligt värre när säljaren är oärlig. Det har hänt mej ett par gånger att jag åkt långt för att köpa fordon för att inse att säljaren bara snackat skit och rent av ljugit för mej.
Några exempel när jag köpte min Sprint:Terraplane Blues wrote:Alla människor har olika syn på ett fordon och den synen blir gärna nog lite färgad om man äger fordonet. Som fordonsägare ser man gärna sin trotjänare som en extra fru eller nå't och blundar för de eventuella brister som finns. Därför kan det lätt uppstå sådana där situationer som du syftar på, tror jag. Jag tycker därför inte detta ägarfenomen ska betecknas som oärlighet, utan bara känslomässigt färgad feltolkning.