Världens mest underbara patina! (För endast 500 kr!)

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Terraplane Blues

Världens mest underbara patina! (För endast 500 kr!)

Post by Terraplane Blues »

Hade jag bott i Götet hade jag redan varit och köpt den, för mer underbar patina får man leta efter! Tänk er denna skönhet i ett skyltfönster till en affär, eller varför inte som prydnad på väggen hemma i vardagsrummet? Fast det mest optimala vore givetvis om det gick att renovera den maskinellt och låta karossen vara precis så fantastiskt vacker som den är... :wink:

http://www.blocket.se/vi/13360348.htm?ca=23_11_s

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Men ser det inte ut som om ramen är ganska illa medfaren? Ändalykten ser åtminstone ut att ha blivit rostspets. Tycker inte riktigt att det är skoj att åka med en skoter som när som helst delar sig på två eller ännu flera delar. Tar liksom bort den fina åkkänslan när man funderar på om ramen viker sig i nästa kurva eller först sedan följande. Men i ett fönster skulle den stå som en underbar symbol före en massa oberättade historier och förlorade icke-åkta kilometrar.

Var det inte den här som italienaren snodde med fagra sagor? I så fall hoppas jag att den en skräphög. Om säljaren får reda på att han spelat falskt så är det inte tillräckligt för att avbryta ett försäljningskontrakt och sälja till någon annan?
Terraplane Blues

vespaco wrote:Men ser det inte ut som om ramen är ganska illa medfaren? Ändalykten ser åtminstone ut att ha blivit rostspets. Tycker inte riktigt att det är skoj att åka med en skoter som när som helst delar sig på två eller ännu flera delar. Tar liksom bort den fina åkkänslan när man funderar på om ramen viker sig i nästa kurva eller först sedan följande. Men i ett fönster skulle den stå som en underbar symbol före en massa oberättade historier och förlorade icke-åkta kilometrar.
Illa medfaren? Vi snackar optimal patina på denna estetiskt fullbordade scooter! Att den skulle dela på sig i närmaste kurva är oväsentligt (man får vara beredd att offra sig ibland!). Glöm inte: rost är tjockare än vatten! :grin:
vespaco wrote:Var det inte den här som italienaren snodde med fagra sagor? I så fall hoppas jag att den en skräphög. Om säljaren får reda på att han spelat falskt så är det inte tillräckligt för att avbryta ett försäljningskontrakt och sälja till någon annan?
Ja, jag hörde det - tråkigt att han återigen hann först! När jag sålde min Touring, vad jag uppfattade som billigt (4500 kr och fullt fungerande), ringde han först av alla och drog valser så det stod härliga till. Sa att den max var värd 2000 kr och att han kunde köpa den för det. Sålde givetvis inte till honom... :evil:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Terraplane Blues wrote: Ja, jag hörde det - tråkigt att han återigen hann först! När jag sålde min Touring, vad jag uppfattade som billigt (4500 kr och fullt fungerande), ringde han först av alla och drog valser så det stod härliga till. Sa att den max var värd 2000 kr och att han kunde köpa den för det. Sålde givetvis inte till honom... :evil:
Nä, va fräckt! Försökte han pruta? Vilken ond människa!

Ärligt talat har jag svårt att förstå att folk blir upprörda för att han köper en skrothög (syftar på rosthögen i annonsen, inte din Touring Terraplane).
Terraplane Blues

Bengan wrote:
Terraplane Blues wrote: Ja, jag hörde det - tråkigt att han återigen hann först! När jag sålde min Touring, vad jag uppfattade som billigt (4500 kr och fullt fungerande), ringde han först av alla och drog valser så det stod härliga till. Sa att den max var värd 2000 kr och att han kunde köpa den för det. Sålde givetvis inte till honom... :evil:
Nä, va fräckt! Försökte han pruta? Vilken ond människa!

Ärligt talat har jag svårt att förstå att folk blir upprörda för att han köper en skrothög (syftar på rosthögen i annonsen, inte din Touring Terraplane).
Oj, sarkasmen flödar visst här! :grin: Ja, jag tycker verkligen det var riktigt j-vla lågt, oförskämt och fräckt att han ens försökte lura mig att tro att min fullt fungerande Touring bara skulle vara värd 2000 kr (han lät dessutom påskina att han skulle renovera den och ha i sin samling här i Sverige - men i själva verket exporterar han dem dyrt till Italien per omgående).

Jag har inget emot människor som prutar under schyssta former, men när någon uppenbart och medvetet försöker luras med falska förespeglingar, ja då blir jag bara förbannad! Så att folk blir upprörda för att han köper upp halva scooterbeståndet i Sverige och exporterar utomlands förstår jag mycket väl. Undrar hur det lät denna gången? "It´s for my sick brother who can't walk and needs a Vespa to transport himself. Please help my brother to get a descent life, mr Vespa seller! :roll:
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.

Det konstiga är att det inte dyker upp fler som ser chansen att tjäna lite på export. Kollar man på fyrhjuliga veteranfordon så är det många som håller på med liknande affärer
Federico
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Federico wrote:
Mancino wrote:Kan man inte stoppa denna människa, alltså utan att ta till för mycket våld? Jag avsky min landsman mer än jag avskyr Usama.
Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.

Det konstiga är att det inte dyker upp fler som ser chansen att tjäna lite på export. Kollar man på fyrhjuliga veteranfordon så är det många som håller på med liknande affärer
Jag vet, men blir så ledsen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Mancino wrote:
Federico wrote:

Jag vet, men blir så ledsen
jag också
Federico
Terraplane Blues

Våld eller hot om våld är oftast ingen bra lösning eftersom man själv torskar på det slutändan. Men lite grappa eller finfördelad spaghetti i tanken på hans nyförvärv kan ju aldrig vara fel? :grin:
Federico wrote:Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.
Visst är det lagligt, så det kan man inte invända sig emot. Men det som gör mig upprörd är att han far med osanning på ett närmast bedragande sätt för att få igenom köpen. Jag slog upp ordet "moral" i en italiensk ordlista och där stod följande att läsa: "Ett samvetsliknande synsätt som endast påträffas i de nordligaste delarna av Europa" :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Våld eller hot om våld är oftast ingen bra lösning eftersom man själv torskar på det slutändan. Men lite grappa eller finfördelad spaghetti i tanken på hans nyförvärv kan ju aldrig vara fel? :grin:
Federico wrote:Han gör ju inget olagligt, köper bara sånt som annonseras ut. Jag skulle också pruta på plats jag ansåg att prylarna var värda mindre.
Visst är det lagligt, så det kan man inte invända sig emot. Men det som gör mig upprörd är att han far med osanning på ett närmast bedragande sätt för att få igenom köpen. Jag slog upp ordet "moral" i en italiensk ordlista och där stod följande att läsa: "Ett samvetsliknande synsätt som endast påträffas i de nordligaste delarna av Europa" :wink:
Han är väl som vilken bilhandlartyp/nasare som helst, gnidna typer som vill få ut maximal vinst på sina affärer. Jag tror inte att de som säljer känner sig lurade, många får ju bra betalt. Det är ju vi som missar allt som känner oss lurade, han är ju snabb som blixten.
De som låter honom pruta när flera visat intresse måste ju vara korkade. Att man inte vill dra igång budgivning om det ej annonserats förstår jag, därför är val tipset att alltid skriva "eller bud" så snuvar man exportören på lite vinst i alla fall, för vad jag vet har han nästan alltid lagt högsta budet, förmodligen till säljarens glädje.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:Han är väl som vilken bilhandlartyp/nasare som helst, gnidna typer som vill få ut maximal vinst på sina affärer. Jag tror inte att de som säljer känner sig lurade, många får ju bra betalt. Det är ju vi som missar allt som känner oss lurade, han är ju snabb som blixten.
De som låter honom pruta när flera visat intresse måste ju vara korkade. Att man inte vill dra igång budgivning om det ej annonserats förstår jag, därför är val tipset att alltid skriva "eller bud" så snuvar man exportören på lite vinst i alla fall, för vad jag vet har han nästan alltid lagt högsta budet, förmodligen till säljarens glädje.
Japp, så sant som det är sagt! Alla "tävlar" egentligen på lika villkor när det handlar om utannonserade grejer. Det är bara till att vara snabb och hosta upp stora plånboken om man vill vara med. Vad jag däremot inte tycker om är bedrägerier i moralisk mening, men sådant kan man ju inte göra mycket åt. Jag kommer troligtvis att sälja någon av mina Vespa 50 i höst och kommer då att skriva "eller bud" som du föreslog. Sedan är det upp till "marknaden" att bestämma vad priset blir, för jag har insett att man inte har mycket för s k moral eller medveten oförmåga att ta betalt för något man köpt billigt. Här ska tjänas pengar, he-he! :D
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Jag tycker det är betydligt värre när säljaren är oärlig. Det har hänt mej ett par gånger att jag åkt långt för att köpa fordon för att inse att säljaren bara snackat skit och rent av ljugit för mej.
Terraplane Blues

Bengan wrote:Jag tycker det är betydligt värre när säljaren är oärlig. Det har hänt mej ett par gånger att jag åkt långt för att köpa fordon för att inse att säljaren bara snackat skit och rent av ljugit för mej.
Ja, det där är ju en klassiker! Alla människor har olika syn på ett fordon och den synen blir gärna nog lite färgad om man äger fordonet. Som fordonsägare ser man gärna sin trotjänare som en extra fru eller nå't och blundar för de eventuella brister som finns. Därför kan det lätt uppstå sådana där situationer som du syftar på, tror jag. Jag tycker därför inte detta ägarfenomen ska betecknas som oärlighet, utan bara känslomässigt färgad feltolkning. Nej, värre är det när köpare försöker dra pennor för att lura av någon stackare en vara till ett fyndpris...
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Terraplane Blues wrote:Alla människor har olika syn på ett fordon och den synen blir gärna nog lite färgad om man äger fordonet. Som fordonsägare ser man gärna sin trotjänare som en extra fru eller nå't och blundar för de eventuella brister som finns. Därför kan det lätt uppstå sådana där situationer som du syftar på, tror jag. Jag tycker därför inte detta ägarfenomen ska betecknas som oärlighet, utan bara känslomässigt färgad feltolkning.
Några exempel när jag köpte min Sprint:

Jag: Finns originansadeln kvar?
Säljaren: Ja.

Jag: Finns det någon rost i eller på motorerna?
Säljaren: Nej.

När jag kom fram drygt 50 mil senare hittade säljaren inte sadeln och kolven stod fastrostad i cylindern på golvet. Knappast en tolkningsfråga. Har fler liknande exempel från bilvärlden.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heh, där känner jag aningen igen mig själv, inte som säljare, men svaret. "Javisst, saken finns kvar men jag vet inte var" kan jag svara på en hel del frågor. Fast jag säger hederligt att jag inte vet var. Så sadeln kanske faktsikt finns där någonstans, men karln visste inte var? Men det där med motor har jag svårt att förstå. Led han av någon minnessjukdom eller baserade sitt minne på Vespan för ca 20 år sedan? Hoppas priset sjönk ordentligt efter de där upptäckterna, Bengan.

När vi skulle köpa vår Rally, så var vi lovade att motorn fungerade men var jobbig att starta + att det kom en hel del rök i början. Vi åkte dit 200 km med hyrd släpvagn bara för att konstatera att fanstyget inte hölls i gång och enda sättet att hålla igång den ens en liten stund var att vrida allt på fullt (tomgång, gas...). Besvikna åkte vi därifrån utan Vespan. Killen var lika besviken. Efter några timmars återhämtning så gav vi ett nytt anbud och efter litet sågande kom vi fram till en överenskommelse. Så åkte vi igen och hämtade hem Vespan.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Han var inte oärlig denna gång tydligen. Säljaren sa att han uppgav direkt att den skulle raka spåret till italien. Säljaren hade också en sidovagn till den som var i bättre skick som han tog med sig för 2000:-
4 timmar efter annonsen lades ut hade han hämtat allt...
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Han kanske inte alls är en ond människa, han ser det som samhällstjänst, vill bara att allt ska komma tillbaka till ursprungslandet typ som vi och våra Vikinga fynd..Överskottet går inte alls ner i hans egen ficka utan till hembygdsföreningen i Pontedera :roll: /Montör J
Post Reply