Jag har läst flera hundra sidor i forumena och sett att plastiga kineser inte är poppis.
Men jag hoppas fler kan lägga upp bilder och prata om kinesiska fordon, problem och positiva saker, vi är ju faktiskt några stycken, så vi kanske kan hjälpa varandra.
Jag har skaffat en plastkines. sålde bilen och behövde nåt att kunna röra mig på. En veteranare som ju tydligen är 98% här i klubben hade jag inte råd med då jag är sjukpensionär. Jag gillar att kunna starta och köra när jag vill och känna naturen på nära håll. Har inte kört 2hjuligt på 40 år så egentligen hade jag nog helst haft en 50 -60 talare, dom är ju charmiga, nostalgin kommer inte riktigt med att trycka på knappen och gasa. Men jag är nöjd för tillfället med min baotain BT125T-2
Last edited by drutten on Fri 13 Jul 2007, 18:51, edited 1 time in total.
Jag höll på att köpa mig en likadan, men trillade över en Habana custom innan jag kom till skott.
Jag har hört att oljan som är i motorn från fabrik är riktigt usel även tändstiftet skall vara riktigt kass..
Lägg nån hundralapp på en ny plugg och riktig olja så håller pärlan lite längre.
Jag höll på att köpa mig en likadan, men trillade över en Habana custom innan jag kom till skott.
Jag har hört att oljan som är i motorn från fabrik är riktigt usel även tändstiftet skall vara riktigt kass..
Lägg nån hundralapp på en ny plugg och riktig olja så håller pärlan lite längre.
Mvh Håkan
Ja Oljan är bytt 3ggr Stiftet funderar jag på å sätta i ett bättre vet inte vilket, Den har gått 350 mil en 2005 års modell. Sedan skall man kunna sätta ner nålen 1 hack i förgasaren så blir den lite vassare har jag hört, kan behövas eftersom jag väger 115kg.
Silferstjerna wrote:vissa har även en hylsa ovanpå trotteln så att den inte lyfter helt.
kolla detta.
Mvh H
Ja jag får väl plocka av lite plast och titta på hur motorn ser ut. Är inte kunnig på motorer. Har inte tittat på någon på 40 år. Så det kan ju bli intressant. Jag tittade på en sprängskiss på förgasaren och dom ser lite anorlunda ut nu för tiden.
Silferstjerna wrote:vissa har även en hylsa ovanpå trotteln så att den inte lyfter helt.
kolla detta.
Mvh H
Ja jag får väl plocka av lite plast och titta på hur motorn ser ut. Är inte kunnig på motorer. Har inte tittat på någon på 40 år. Så det kan ju bli intressant. Jag tittade på en sprängskiss på förgasaren och dom ser lite anorlunda ut nu för tiden.
Jag hade tydligen fel. Träffade en mc.kille i går och han sa att nålen skall upp ett steg. Sedan vet jag inte vilket tändstift som är det bästa. Det är en lisenstillverkad yamahamotor på den och en 4-taktare.
Mvh Kennet
Moneyprison wrote:Hej! Jag skaffade en sprillans kines för 13 laxar och ännu efter 100 mil går den fantastiskt bra. Ska få den servad snart vilket tydligen innebär bl.a. ventiljustering står det i serviceboken. Rymmer 6L i tanken o drar 0,3.
ETT problem. Tankmätaren går ner på noll efter fem mil då det egentligen är minst 4 L kvar.Går fin fint med passagerare också. http://web.comhem.se/~u95894145/TMS1.jpg http://web.comhem.se/~u95894145/TMS2.jpg http://web.comhem.se/~u95894145/TMS3.jpg
Snygga färger och design. Tankmätaren går i botten på min när jag har 1 liter kvar. Vad jag är missnöjd med är backspeglarna, dom kunde varit 10 cm längre ut, Jag ser bara mina armar, men håller på och jagar längre backspeglar.
Min passerade 400mil i går och i dag skall jag upp på Hallandsåsen en tur så då kommer jag att kört den 100 mil efter inköp.
Moneyprison wrote:Hej! Jag skaffade en sprillans kines för 13 laxar och ännu efter 100 mil går den fantastiskt bra. Ska få den servad snart vilket tydligen innebär bl.a. ventiljustering står det i serviceboken. Rymmer 6L i tanken o drar 0,3.
ETT problem. Tankmätaren går ner på noll efter fem mil då det egentligen är minst 4 L kvar.Går fin fint med passagerare också. http://web.comhem.se/~u95894145/TMS1.jpg http://web.comhem.se/~u95894145/TMS2.jpg http://web.comhem.se/~u95894145/TMS3.jpg
Snygga färger och design. Tankmätaren går i botten på min när jag har 1 liter kvar. Vad jag är missnöjd med är backspeglarna, dom kunde varit 10 cm längre ut, Jag ser bara mina armar, men håller på och jagar längre backspeglar.
Min passerade 400mil i går och i dag skall jag upp på Hallandsåsen en tur så då kommer jag att kört den 100 mil efter inköp.
MVH Kennet
Jag gillar din rödsvarta med korta speglar. Någon mekanisk verkstad borde kunna hjälpa dig att göra längre rörpinnar till backspeglarna men behåll orginalen någonstans.
En annan snygg maskin: http://www.atvsweden.com/pdf/teknisk_data/ejewel.pdf
Jag ser ofta att den vanliga motorn på asienscootrar beskrivs som yamahalicencierad. Enligt vad jag kan förstå, så är det ett missförstånd, då dom flesta fyrtaktare under 200cc jag har sätt har en GY6-motor.
Denna motorn är en hondaklon som nu görs av flera kinesiska tillverkare:
Problemet är att många självutnänmda experter har "hört" så mycket om just kinesiska scooters. Faktum är att Kina är en av världens största mc-tillverkare och hadde det varit sån skit som många hävdar så tror jag inte ens dom skulle besvära sej att exportera hit. Ser man vad man får per krona så är kines scootrarna oslagbara. Läs på internationella forum och ni får se hur mycket problem det rapporteras om splitt nya Vespor för 40000kr!
Min bild är att problemet inte är fordonen utan importörerna. Det verkar vara väldigt många nya aktörer som ser chansen att kränga en container kinatillverkade scootrar och tjäna en snabb peng.
Men ett fordon köper man ju för att ha ett större eller mindre antal år. Kan de här företagen, som ofta inte är i tvåhjulingsbranschen, erbjuda sina köpare service och reservdelar, både nu och om fem eller t o m tio år?
Jo det har du helt rätt i, många oseriösa importörer som inte gör vare sej ordentliga leveransservicar eller någon uppföljande service. Vill bara tjäna snabba pengar tyvärr.
Vad gäller om Vespa etc har tillverkning i Kina vet jag inte, men det är nog inte omöjligt att det skulle kunna vara så eller i vartfall kommer att bli så.
k650 wrote:Problemet är att många självutnänmda experter har "hört" så mycket om just kinesiska scooters. Faktum är att Kina är en av världens största mc-tillverkare och hadde det varit sån skit som många hävdar så tror jag inte ens dom skulle besvära sej att exportera hit. Ser man vad man får per krona så är kines scootrarna oslagbara. Läs på internationella forum och ni får se hur mycket problem det rapporteras om splitt nya Vespor för 40000kr!
Jag är väl en sån som har hört massor om kinesiska scooters, har ingen koll på om Piaggios nya fordon är bättre eller sämre. Vet bara att de nya kinatillverkade reservdelarna till PX ibland ser förkräckliga ut jämfört med gamla Italienska originaldelar. Men den stora skillnaden är ju som jag sagt tidigare; utseendet på scootrarna, när Baotian och de andra "kineserna" kommer i närheten eller blir snyggare än Piaggios moderna scooters, då kan man börja jämföra kvalitet på motorer o.s.v.
roade mig med att kolla annonser på blocket, man kan snabbt få en uppfattning om att t.e.x batteriet inte kan ha varit av bästa kvalitet. En del andra saker verkar också gå slut snabbt, för 500mil är väl inte så mycket ändå. Hur det ser ut hos de dyrare konkurrenterna har jag ingen aning om. Hur som helst måste ju dessa delar gå på garantin och då är det väl ändå ok?
550mil och han har redan bytt förgasardelar och batteri?
Och dom har alla varit leverans-servade och regelbundet servade enligt bok? Helt säker på att dom inte varit det, och det är ju just de låga priserna som kan vara lite grand av anledningen. Man köper en ny scooter för 7000-10000kr och resonerar att den e så billig att det är typ slit och släng....tyvärr. Det har säkerligen byts variatorremmar och hastighetsmätarvajrar på andra märken med.
k650 wrote:Och dom har alla varit leverans-servade och regelbundet servade enligt bok? Helt säker på att dom inte varit det, och det är ju just de låga priserna som kan vara lite grand av anledningen. Man köper en ny scooter för 7000-10000kr och resonerar att den e så billig att det är typ slit och släng....tyvärr. Det har säkerligen byts variatorremmar och hastighetsmätarvajrar på andra märken med.
hur många service gör man innan 500 mil? det kanske är normalt att byta rem efter 500?
undrar vad det är för membran som går sönder? bensinpumpsmembran?
om kvalitén på t.ex Baotian är likvärdig med andra scooters så är det ju inte svårt att hitta en beg för 4-5000kr, för den summan får man ingen begagnad piaggio, möjligtvis en ciao.
tyvär så är det ju bara fakta att kineserna ligger efter med kvalitén, det är ju bara att kolla på en ny bil från en kinesisk tillverkare.
dels är det ju en ålderstigen kosntruktion med dagens mått, samt att just kvaliten inte heller går att jämföra med europeiska, japanska lr koreanska bilar. men det kommer väl.
Det är en sanning med modifikation, hadde du förväntat dej att köpta journalister skulle ge Kina bilar bra betyg? Skulle inte tro det....Italienska bilar är ju rent katasrofala vad gäller kvaliteten, FIAT koncernen har gått på knä pga dåligtrykte under långtid. Kina har både bra och dåligt, som alltid så det bara det dåliga som disskuteras..samt att det är alltid självutnämnda experter som vet precis allt om kinesscootrar fastän dom i regel ens aldig kört eller sett en.
hehe, italjet satte väl sista spiken i kistan för det beryktade italienska kvaliteten.
I slutändan är det en smakfråga men ja, de gamla 60 och 70tals vesporna har bevisat sig hållbara in absurdum. Vi tar kina diskussionen när vi har 30 åriga Baotians.
Kina har nu över 100st biltillverkare och det tillverkas allt från tokkassa bilar till bilar med bra kvalite enligt svenska mått.
T.e.x Audi, Volkswagen, General Motor, Volvo har fordonsproduktion i Kina...
Motorcykel/scootertillverkningen är ungefär likadan.
Jag har varit med och flyttat en hel del produktion till Kina från andra länder och om man gör det rätt kan det bli bättre men om man bara tänker på kortsiktighet så blir det sämre och allt på en skala däremellan.
Några saker som gjort att vissa tillverkare har fått BÄTTRE kvalite vid flytt till Kina är att det är inte så kostbart med manuell kvalitetskontroll som i andra länder. Men tyvärr ser vissa inte alltid på det sättet, har redan fattat att Piaggio verkar mest se till plånboken och verkar inte ta möjligheten att göra produkterna bättre.
F.ö. bor det ungefär dubbelt så många personer i Kina som i Europa och bara i den största produktionszonen (Guangdong) bor det ungefär 100miljoner människor och nästan alla jobbar med produktion.
Så det kommer ut en del varor från det landet och mycket är skräp, helt klart, men idag tillverkar också de flesta kvalitetsmärke sina produkter i Kina.
Kamasa Tools för att ta verktyg t.ex...
Siemens, Sennheizer, Sony Ericsson etc för att ta t.ex. elektronik...
k650 wrote:Det är en sanning med modifikation, hadde du förväntat dej att köpta journalister skulle ge Kina bilar bra betyg? Skulle inte tro det....Italienska bilar är ju rent katasrofala vad gäller kvaliteten, FIAT koncernen har gått på knä pga dåligtrykte under långtid. Kina har både bra och dåligt, som alltid så det bara det dåliga som disskuteras..samt att det är alltid självutnämnda experter som vet precis allt om kinesscootrar fastän dom i regel ens aldig kört eller sett en.
italienska bilar har inte katastrofal kvalitet, kinesska bilar har det.
så, gå o lägg dig nu.
En kul detalj var när jag bytte däck på nya vespan.
Däck-killen som monterade dem tyckte att italienarna har förbättrat kvaliten betydligt.
kanonfina nästan 100% runda.
De är ju inte kända för bästa kvaliten åtminstone inte på Triumph och Moto guzzi-fälgar (egen erfarenhet)
Vad han inte först såg var att det står Made in China ingjutet på insidan på Vespa fälgarna.
Slutsats?
Björn..
Last edited by vtwin on Tue 11 Sep 2007, 17:55, edited 2 times in total.
Lambritta, du borde gå och lägga dej! Så du hävdar på fullt allvar att Fiat, Lancia Och Alfa är bilar av hög kvalitet?! Det enda du visar är din otroliga okunnighet, därför så är det bättre att du håller tyst!