Veteranmopedrally i Malmö på lördag 8/9!

Annonsera och diskutera svenska träffar här.
Post Reply
Terraplane Blues

Veteranmopedrally i Malmö på lördag 8/9!

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Vill bara uppmärksamma er på att det kommer att hållas ett veteranmopedrally i Malmö nu på lördag, den 8/9 kl 09.30. Mopedrallyt är ett samarbete mellan Fartblindas Förening och Svenska Volkswagenveteranerna, där de senare samtidigt arrangerar sin årliga Höstträff på Volkswagen i Malmö. Läs mer om programmet här, som bl a innehåller utställning, veteranmarknad, Concours de Charme och en massa annat skoj:

http://www.svwv.se/svenska/Hosttraffen1.html

Angående mopedrallyt står det bristfälligt om detta på hemsidan, men jag kan garantera en fantastiskt vacker runda på 3,5 mil runt Malmö med omnejd (eftersom jag har dragit banan). Fina priser att vinna (ståtliga pokaler och en fotvandring t o r till Lund till de tre bästa placeringarna). Jag har även snickrat ihop frågorna till mopedrallyt, så om någon från SSK ställer upp kan jag tänka mig att sprida viss "inside information" om vad som är bra att kunna just den här dagen... :wink: Anmälan sker på plats och kostar 50 kr.

Damma av veteranmopeden och ställ upp, vet jag!
Terraplane Blues

Wow, vilket fantastiskt gensvar här! :grin: Anses det så nördigt att köra moped i scooterkretsar? (Man kan faktiskt ha parkas på moped också!). Nåja, mopedrallyt startar kl 09.45 (om en timme i skrivande stund) denna morgon för er som är sugna. Väl mött för den som - mot alla odds och scootergudar - dyker upp!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Terraplane Blues wrote:Wow, vilket fantastiskt gensvar här! :grin: Anses det så nördigt att köra moped i scooterkretsar?
Arrangemanget verkar kul men käre TF, alla på forumet bor inte i Malmötrakten och alla har inte en Vespa 50 eller annan veteranmoppe stående :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

jencla wrote:
Terraplane Blues wrote:Wow, vilket fantastiskt gensvar här! :grin: Anses det så nördigt att köra moped i scooterkretsar?
Arrangemanget verkar kul men käre TF, alla på forumet bor inte i Malmötrakten och alla har inte en Vespa 50 eller annan veteranmoppe stående :D
/jens
Förvisso bor alla människor inte i malmötrakten (förutom halva Mellanöstern, men de har sällan scootrar). Tycker bara det vore kul om någon scooterist någon gång dök upp i dylika sammanhang. Jag tror nämligen de flesta inbitna scooterister har någon form av veteranmoped i sina gömmor. Om inte en Lambretta Luna eller en Vespa 50, så står det säkert ofta något gammalt skrot på 50 kubik längst in i garaget eller i sommarstugan. Handen på hjärtat, är det inte så?

Trots extremt trist väder och bristfällig förhandsinformation blev det 12 st deltagare i mopedrallyt idag - trevligt! Jag såg f ö en (!) scooter, en vit PX, bland de ca 200 entusiastfordonen som fanns på plats - inte illa! :grin:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

"Om inte en Lambretta Luna eller en Vespa 50, så står det säkert ofta något gammalt skrot på 50 kubik längst in i garaget eller i sommarstugan. Handen på hjärtat, är det inte så?"

Visst är det så. Ett par Crescent 2000 i patinerat bruksskick, och hade Malmö legat i Mölndal hade jag inte tvekat!
Image
Image
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tyvärr, inga mopeder och inget garage :sad:

Peter, du har ett oerhört elegant golv i ditt garage. Imponerad :grin:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Nja, inte mitt garagegolv... tyvärr. Men jag brukade vinterförvara några två- och trehjulingar i korridorerna på Motorjournalens och Bingolottos redaktion. Allt för att få lite fordonsfeeling bland allt bingobongo. Vi sitter ju ihop fortfarande (samma produktionsbolag) i Gamlestadens Fabriker i Göteborg, om än nu i andra delar av huset än på bilderna.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Peter Sundfeldt wrote:Men jag brukade vinterförvara några två- och trehjulingar i korridorerna på Motorjournalens och Bingolottos redaktion.
Är alla dina? Hur många fordon har du?
Terraplane Blues

Peter Sundfeldt wrote:Visst är det så. Ett par Crescent 2000 i patinerat bruksskick, och hade Malmö legat i Mölndal hade jag inte tvekat!
http://images.fotopic.net/yopoie.jpg
http://images.fotopic.net/yopoi4.jpg
Mmmm...underbara! Crescent 2000 och 2000 S är designklassiker lika utstickande som Cadillac -59. Kul att du har låtit dem vara i det fina orörda originalskicket. Lyckligtvis har folk börjat uppskatta det där med patina och originallack de senaste åren. Vadå, Mölndal - Malmö är väl inget avstånd för en göteborgare med hår på armarna? Har själv kört Varberg - Malmö t o r på moped under en helg och det var inga större problem (förutom "träsmak" på en viss kroppsdel) :grin:

/ Fredrik

PS. Hälsa Loket! DS.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Den blåa är ett klassiskt, äkta och orört ladugårdsfynd. En 3-växlad 57:a med ägarhandlingar och allt det där i original. Hade inte varit brukad på många år. Benskydds-59:an har lite lackförbättringar men är i övrigt ganska orörd den också. Kör med dem i bland, mest med 59:an, och på senare tid med min 5-åriga dotter i NOS-sadeln från tidigt 60-tal.
Någon gång skulle kanske en långhelgstur med en moppe vara ett projekt! Har Heinklat rätt mycket runt Skåne, och det finns ju gott om trivsamma vägar.
Är alla dina? Hur många fordon har du?
Med risk för att vara utanför ämnet... vad det gäller två- och trehjulingar har jag förutom dessa 2 moppar, 3 Vespor och 6 Heinkel Kabine/Trojan.
Image
Här är 3 av trehjulingarna tillsammans med oss och kravalljazzar på Viareds flygdag utanför Borås idag.
Intresseklubben informerar även att övriga fordon är en blandning av gamla Citroëner, Audi Quattro, MG och en Ford brandbil :grin:.
Den vinröda Heinkel Tourist 102 A1:an i bakgrunden på korridorsbilden sålde jag tyvärr för något år sedan och Triumph Bonnevillen var en kompis cykel.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply