Hej
Funkar det med ett kallare stift för att få motorn att gå lite kallare?
Eller är jag helt ute och cyklar?
MVH Niklas
Kallare stift, minska risk för värme nyp?
Kallare stift, minska risk för värme nyp?
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Re: Kallare stift, minska risk för värme nyp?
stiftets värmetal handlar om hur det kyls av, alltså ett kallare stift har bättre värmeavledningsförmåga och klarar att transportera bort den ökade värmen som uppstår i en trimmad motor.Vitus wrote:Hej
MVH Niklas
jag tror att det i första hand avhjälper problem som hål i kolven och allt vad det innebär med smält aluminium i cylinderloppet m.m.
kör man ett "kallt" stift på en otrimmad motor kan man få startproblem och i värsta fall igensotat stift beroende på att motor aldrig kommer upp i den arbetstemp som stiftet är anpassat för.
värmenyp avhjälps i första hand med rätt förgasarbestyckning så att tillräckligt med bensing och olja smörjer cylinderloppet på alla varvtal.
cylinderns väggar ska också vara honade (små repor i motsatt riktning mot kolvens rörelse), dessa repor hjälper oljefilmen att ligga kvar på cylinderväggarna.
Federico
Tackar för ett mkt utförligt svar!
Min V50 är regält trimmad kör på ett ngk 7 stift nu.
Tänkte testa med ett nytt Iridium stift, men även ett något kallare stift ngk 8, då motorn tenderar att nypa då och då.
Kommer även bestycka om något.
MVH Niklas.
Tänkte testa med ett nytt Iridium stift, men även ett något kallare stift ngk 8, då motorn tenderar att nypa då och då.
MVH Niklas.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
du kan ju göra ett enkelt test för få en grov uppfattning om hur din besyckning ligger.Vitus wrote:Tackar för ett mkt utförligt svar!
MVH Niklas.
gör på full gas på högsta växeln, gärna lite belastning (svag uppförsbacke), drag ut choken, se om den börjar fyrtakta.
börjar motorn bluddra direkt eller drar den på ytterligare? bluddrar(fyrtaktar) den inte alls på choke?
Federico
Om motorn har nypt så kan den börja nypa igen efter det. Det beror på att kolven(/cylindern) kan ha fått ojämnheter som hindrar oljan att komma till alla platser och då nyper det igen. Då kan en lätt honing och ny kolv av samma storlek hjälpa. Så gjorde Esa (min make) när hans Touring/GL/VGLB började nypa. Efter det så tog nypandet slut.
Vår Rally hade kallare stift än normalt (utan trim) och den gick dåligt. Men för all del, den hade en massa andra problem också. Nu murrar den ganska så skönt.
Vår Rally hade kallare stift än normalt (utan trim) och den gick dåligt. Men för all del, den hade en massa andra problem också. Nu murrar den ganska så skönt.
Re: Kallare stift, minska risk för värme nyp?
Du kan få en motor att gå marginellt kallare genom att byta stift, men det löser inte felaktig förgasarbestyckning.
Man byter typiskt stift om man tänker utsätta en i övrigt bra bestyckad motor för körning man normalt inte utsätter den för, t ex om man tänker åka långt på motorväg en varm sommardag. Då kan det vara en god idé att sätta i en eller två grader kallare stift för att få lite mer marginal.
Men som sagt, har du helt fel bestyckning så kommer det inte att rädda dig. Sök i forumet så hittar du drösvis med tips på hur du hittar rätt bestyckning.
Här är en beskrivning om hur man kan göra, men säker inte den bästa:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... n&start=45
Man byter typiskt stift om man tänker utsätta en i övrigt bra bestyckad motor för körning man normalt inte utsätter den för, t ex om man tänker åka långt på motorväg en varm sommardag. Då kan det vara en god idé att sätta i en eller två grader kallare stift för att få lite mer marginal.
Men som sagt, har du helt fel bestyckning så kommer det inte att rädda dig. Sök i forumet så hittar du drösvis med tips på hur du hittar rätt bestyckning.
Här är en beskrivning om hur man kan göra, men säker inte den bästa:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... n&start=45
Vitus wrote:Hej
MVH Niklas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!