Problem med Primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
joli
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 06 Jul 2005, 09:00
Location: Sweden

Problem med Primavera

Post by joli »

Jag har sedan en tid en primavera 125 från -66 (VMA1T*012132*)

Motorn har alltid gått att starta men går efter ett par minuters körning sämre. När motorn går så är det svårt att hålla lågt varv utan att den dör och när man ger gas så svarar den sent. När den väl har stannat så är den svår/omöjlig att starta innan den svalnat.

Följande grejjer har jag gjort utan att felet blivit avhjälpt
Avkolning av topp och kolv,
Bytt kolvringar
Bytt ljuddämpare
Komplett nedmontering och rengöring av förgasaren (Dell Orto 16/16)
Inställning av brytarspetsarna.
Bytt tändstift
Rengjort bränsletank och bränslekran

Efter att jag kört motorn så är tändstiftet fuktigt, så jag kollade om det var rätt munstycken som satt i förgasaren....och det var det.

Är det någon som har tips på hur jag kan gå vidare? Är det ett tändningsproblem eller är kan det vara förgasaren som spökar trotts att jag har rengjort den noggrant med tryckluft och kollat munstyckena?
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej.
Jag har i stort sett samma problem med min Primavera -66,den svarar knappast på gaspådrag.
Vad har du för storlek på munstyckena?
Jag tror att min får för mycket bensin,har beställt mindre munstycken och ny flottörnål,får se om det blir bättre då.
MVH Janne
joli
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 06 Jul 2005, 09:00
Location: Sweden

Post by joli »

Munstyckena i förgasaren är original dvs huvudmunstycke 74, choke, 50, lågfart 42.

/J
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

OK.det är samma som jag har,får se vad som händer när jag fått i de mindre.
Vi hörs.
MVH Jan.
joli
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 06 Jul 2005, 09:00
Location: Sweden

Post by joli »

Hur gick det med ny flottörnål och de mindre munstyckena? Blev det någon skilnad?

/Johan
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej igen.
Jag fick munstyckena och nålen först i dag så jag har inte hunnit testa ännu,det tar tid att få grejor när det är semstertider.
Jag hör av mig när testat.
Mvh Janne.
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Tue 02 Nov 2004, 12:00
Location: Norge, Vestlandet

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag vet inte om problemen har kommit plötsligt, men om vespan har fungerat ok innan så är det antagligen inte förgasaren/munstycken utan antagligen tändningen, någon del som blir varm efter en tids körning och lägger av.
Ett tips är att byta kondensatorn.
Kan också vara tändspolen.
Låna en tändspole som fungerar och prova.

/martin
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej Johan.
Jag har nu testat med dom mindre munstyckena + ny flotörnål.
Det blev bättre men inte tillräkligt bra,varvar upp bättre men har istället fått små smällar i vevhuset typ tändningsfel.
Jag får väl kolla vidare eller ge motorn en helrenovering.
Mvh Janne.
joli
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 06 Jul 2005, 09:00
Location: Sweden

Post by joli »

OK då vet jag, det får bli till att gå på tändningen.

/Johan
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Hej!
Har haft liknade problem själv på min V50. Lösningen var ganska enkel, när man väl hittade det, det var tändstiftet som hade 0.7 mm istället för 0.5 mm gnistgap!
Justerade gapet till rätt storlek och sen fungerade allt som vanligt igen.
Kan var värt att kolla.


//Leif
Post Reply