Nu har det gått för långt

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
vtwin
Entusiast
Entusiast

Nu har det gått för långt

Post by vtwin »

Skulle tanka Vespan ikväll på OK Q8.
När inte kassapumpen gick igång efter en stund så kom det ut en tjej i personalen och krävde att få nycklarna till "mopeden" så att jag inte skulle smita utan att betala.
Jag sa det är ingen moped och du får inte mina nycklar.
Nya regler påstod hon.
Då sa jag Sorry till henne och körde till Statoil och tankade istället.
Frågan är om de får göra så här?
Klart är i alla fall att OK Q8 har förlorat en trogen kund i kväll.
Det känns lite kränkande att bli behandlad som en kriminell när man skall tanka.
Frågan är vad nästa steg blir.
Om man kommer med familjen i bilen och alla måste går ur och ställa sig ihopkedjade 10 meter bort innan man har betalat bensinen.

Bojkotta OK Q8 :evil: :evil:
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag brukar tanka Vespan på OKQ8 i Bergshamra (Solna) och där har jag aldrig råkat ut för något sådant.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Nej jag har heller aldrig hört talas om det.

Jag har skickat ett mejl till Huvudkontoret och bett dem att förklara sig.
Får väl se om de svarar. :smile:
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Ja, det låter ju helt orimligt. Jag menar, det är ju lika enkelt att smita med en bil och då kör man ju iväg med cirka tio gånger så mycket soppa. Så då borde de ju kräva nycklarna av alla bilförare också.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Åh det är väl standard i vårt samhälle, bara för att ett gäng ligister på moped har stulit soppa så får alla mindre tvåhjulingar lida för det.

Vad med om nästan samma sak på skånska landsbygden i somras, där var de också ute efter mopedburna bensintjuvar och ville också dra alla över en kam.

Kanske är det inte macken vi skall klaga på utan bensintjuvarna? utan dessa skulle de ju inte behöva införa denna typen av regler.

/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

På Shell i Aspudden har de förskottsbetalning efter ett visst klockslag om man inte betalar med kort. Lika för alla alltså.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Enklast är nog att betala bensinen med kort i automat. Inga problem och snabbare går det när man inte behöver gå in och stå i kassakö.

Har en gång hört kassapersonen sucka över att en tankning blivit obetald och läst om problemet så det händer här också. Antagligen folk som tycker att de har bättre användning av pengarna (sprit, sång och kvinnor?). Och ingen gillar att bli bestulen. Det slutar nog med att man antingen får välja mellan kortautomattankning eller lämna in plånboken som pant i framtiden. Och då hoppas utlänningarna att automaterna fungerar med Visa-kort också och inte bara mackarnas egna fåniga kundkort.
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Jag förstår problemet med smitarna vid till ex. E4 an eller mycket trafikerade områden.
Men en lugn kväll kl 19,00 ingen kö vid pumparna i ett lungt område ingen annan kund i butiken som vid detta tillfället.

Skulle desutom handla tillbehör till bilen motorvärmare och annat när jag hade tankat vespan.
Annars är ju givetvis kort att föredra om det bara gäller tankning.

Jag tror jag skall ta bilen i kväll ,ställa mig vid pumpen ,lämna in nyckelknippan med vidhängande stort tanklock och lägga det på disken,gå ut och tanka och se vad de säger då.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

På en OKQ8 i mina krokar kräver de att man tar av sig hjälmen och går in i butiken och ber att få tanka innan de startar pumpen om man inte betalar med kort. Känns lite som på lekis när man var tvungen att stå och vänta på att få sätta sig vid matbordet tills någon lärare sade varsågod... :wink:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag håller med er. Fast tyvärr gör de väl inte så här utan hyfsat goda skäl. De som driver tappar ska också leva, de tjänar inte mycket på bensinen ändå ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Någon kanske tycker att det är lite "storm i vattenglas diskussion" som jag har startat.

Fick i alla fall kontakt med ledningen på OK Q8 idag
De tog det på största allvar och lovade återkomma till mig när de har undersökt sina rutiner.

wait and see...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vet inte riktigt vattenglasstormar, frågan är nog intressant. Påminner aningen om situationen om att parkera sin skoter på platsen x. De flesta som passerar den är hyggliga mänskor. Men det räcker med att en enda individ är långfingrig för att få oss att kedja fast skotern med vilda kedjor och lås. Bensinen är ju försäljarens tills ett köp gjorts. Hur mycket skall en ägare få försvara sin egendom även om den är till salu? Hm, blev jag för filosofisk nu?
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

vespaco wrote:Vet inte riktigt vattenglasstormar, frågan är nog intressant. Påminner aningen om situationen om att parkera sin skoter på platsen x. De flesta som passerar den är hyggliga mänskor. Men det räcker med att en enda individ är långfingrig för att få oss att kedja fast skotern med vilda kedjor och lås. Bensinen är ju försäljarens tills ett köp gjorts. Hur mycket skall en ägare få försvara sin egendom även om den är till salu? Hm, blev jag för filosofisk nu?
Som någon annan filosof sade:

Det är inte de oärliga människorna som vi låser dörren för.

Nej det är för de ärliga som vi gör det, för att de oärliga tar sig in ändå.

:/ :/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

att man har nya rutiner på mackarna är inte konstigt. men man kan ju se till att behandla alla lika, precis som de gör i aspudden, en stor lapp som tydligt talar om vad som gäller oavsett om man är 15 och kör moped eller man är gubbe med keps och kör volvo
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:att man har nya rutiner på mackarna är inte konstigt. men man kan ju se till att behandla alla lika, precis som de gör i aspudden, en stor lapp som tydligt talar om vad som gäller oavsett om man är 15 och kör moped eller man är gubbe med keps och kör volvo
Det kanske var tur att jag sålde Volvon häromdagen. Jag använder inte keps, men hade faktiskt en liggandes (om, ifall, att...) på hatthyllan. Den följde med bilen, så jag gissar att man nu bara är gubbe... :grin:

I övigt tycker jag att det är helt okej när jag blir ombedd att förskottsbetala för bensin när jag kör scooter. Mackarna har inga feta marginaler när det gäller drivmedel och smitningar har blivit ett allt större problem. Ibland har det hänt att jag har blivit uppmanad att ställa scootern så att nummerplåten syns och vissa gånger har jag fått förskottsbetala innan jag tankar. Helt okej för mig!
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lambert »

På en del ställen sätts inte pumparna på innan man varit inne och visat en leg, bland annat på stora macken(rastan) i lilla Edet, märkte det efter Rally scandinavia trodde det var fel på pumparna. Det är väl bra för dom som är ärliga får i slutändan betala för dom som inte är det tex stöld av bensin.
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

angående bensinstationens attityd

Post by Silferstjerna »

Jag skulle aldrig betala i förskott, vill de inte ha mina pengar så får någon annan dem..

dessutom,
De jobbar i ett serviceyrke och man kan krräva ett korrekt bemötande oavsett om man kommer på Vespa, är femton år eller har keps och Volvo.

/Håkan - som jobbat på mack i fem år
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Fick ett mejlsvar från Stationschefen som bara kunde beklaga vad som hänt.
Och lovade att de skulle vara lite mer försiktiga innan de kräver nycklarna från mc/scooteråkare.

Den största anledningen är att de inte får med moped/mc reg skylt på övervakningskameran lika lätt som på en bil.

Det är väl bara en tidsfråga innan man måste ha en reg.skylt fram på mc:n eller scootern igen.
Både på macken och på landsvägen (Fartkameror)
Björn
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

vtwin wrote: Det är väl bara en tidsfråga innan man måste ha en reg.skylt fram på mc:n eller scootern igen.
Både på macken och på landsvägen (Fartkameror)
Björn
- Här tar fartkamerorna bilder bakifrån...så man får akta sig för fartkameror här har jag surt fått erfara.
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Det var kanske därför som en kille på det amerikanska forumet var lite orolig för att få en speeding ticket.
De kanske kör med samma kameror där?

Hur man än vänder sig så har man skylten bak :grin: :grin:
Björn
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tydligen är vissa fartkameror i UK likadana också... kunde de inte hoppat över just den inflluensen under sitt koloniserande? :eek:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag tycker att stationerna skall placera reg.skyltskameror i flera vinklar! Och lika med fartkamerorna. I stället för att tvinga en massa fåniga skyltar på tvåhjulingarna. Eftersom man kan ställa sitt fordon tvärsöver istället för längsmed vid pumpen så betyder väl det att det skall vara skyltad på sidan också... Puh, nehej, om tekniken är dåligt planerad så skall väl ingenjörerna sätta sig vid ritbordet igen och rita tills det fungerar som det bör! Det är knappast en överraskning för någon att det inte funnits skyltar där fram på tvåhjulingarna när man hittade på kamerorna. Det är inte omgivningen som skall ändra sig enligt tekniken utan tekniken efter omgivningen, tycker jag.
Post Reply