kapa vevparti på v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

kapa vevparti på v50

Post by henrikborjeson »

Hej

Ska dela en v50 motor i helgen och byta packboxar. Funderade på om man skulle ta upp vevpartiet i samma veva :cry:

ett par frågor:
1. ska man köpa trimvev eller såga i den befintliga. Har svårt att tänka mig en återkonvertering men samtidigt - originalvevar växer inte på träd.
2. hur mycket före och efter övre dödpunkten ska veven öppna för att få ~"50 S" trim. Jag ska inte sätta på någon trimcylinder och tänkte även köra med 16/10 förgasaren och originaldrevningen - om inte PK80 transmissionen & PKs 19/19 förgasare passar för sådana har jag som ligger och skräpar.
3. Ska man även bredda insuget eller är insugshålet stort nog för 3-4 hk

mvh/
HB
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Någonstans på nätet (hittar den inte just nu) ska Polini ha instruktioner för vevupptagning på Vespa 50 vid montering av Polini 50 cc. Någonstans här hemma har jag också dessa instruktioner på print, så jag får leta lite om du inte hittar själv. Hör annars lite snällt med Chainsaw Kid här på forumet - jag vet att han har gjort just denna upptagning på en "svensk" originalvev. Själv tyckte jag inte att det var lönt att klabba med originalveven, utan köpte "trimvev" (motsvarar italiensk original) som dessutom är nållagrad:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Lycka till!

/ Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Hittade ett tips att man skulle ta 15mm mot vevaxeln och 22 i andra ändan. Dag G nöjde sig med 15mm upptaget och det gav tydigen bra effekt bara det.

Tror iofs jag kör på samma spår som du. En trimvev är inte våldsamt dyr och som du skrev så är den nållagrad. Dessutom kan man väl aldrig hitta en omodifierad V50-vev framöver om man vill ha tillbaka ursprunget.

mvh/
Henrik B
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Hej Börjeson (eller någon annan som har koll). Menar du 15mm mot vevstaken och 22 i änden markerad med röd pil?

Image

Lite gammal tråd det här men jag är just i färd att få lite mer fart på tjejens v50...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Just det, men jag har inte testat det själv och vet inte hur effekten blir.
Själv satte jag i en färdig trimvev med originaltider

mvh/HB
Bustamente wrote:Hej Börjeson (eller någon annan som har koll). Menar du 15mm mot vevstaken och 22 i änden markerad med röd pil?

Image

Lite gammal tråd det här men jag är just i färd att få lite mer fart på tjejens v50...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja det vore ju det enklaste. Men jag är så fattig för tillfället och har överskott på strypta vevar så jag tänkte ge mig in på att försöka..
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Ja gör det vet ja! Om du ändå har några vevar liggande så är det ju ingen skada skedd. Se gammal tråd: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ight=#2625

/Fredrik
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Done! Nu återstår att plocka ihop den och se hur den går :grin:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Njae, drygt 40 fick jag upp den i den första test-turen. Bytte ett steg på utväxlingen också men med samma gamla orginalblås. Men det kanske kan gå att få upp den i lite mer om man ger den lite tid. Vågade inte köra mer eftersom jag inte hade några bromsar... Svårt att veta om det blev lyckat eller inte när man inte har något att jämföra med...
Post Reply