Li 150 Special Silver
-
- Nybörjare
Li 150 Special Silver
Här kommer bilder på mitt pågående projekt som hela tiden är väldigt nära att börja rulla på allvar.
http://i227.photobucket.com/albums/dd14 ... CIAL_3.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd14 ... CIAL_2.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd14 ... CIAL_1.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd14 ... CIAL_3.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd14 ... CIAL_2.jpg
http://i227.photobucket.com/albums/dd14 ... CIAL_1.jpg
Anton
-
- Nybörjare
Härligt fin Lambretta!apeman2006 wrote:Alltså. Projektet med denna scooter har mest bestått av att importera den utan att bli blåst och att byta alla oönskade motodelar och tändning mm mm.
Har dock missat alla scooterevenemang på grund av mycket krångel med bägge mina scootrar. Hoppas på bättre säsong nästa år.
Hur har importen gått till? Från vilket land, butik eller privatperson och kostnad vore intressant att veta.
// Klingen
-
- Nybörjare
Hej! Jag importerade den från england. Jag hittade kontekten själv och vet ännu inte om jag kan rekommendera den eller inte. Det var några defekter som jag inte kunde acceptera och har blivit lovad nya delar. Jag värntar på dessa just nu. Jag återkommer med Namn och adress på firman.
Priset för scootern var 2800 pund efter prut. Frakten gick loss på 300 pund.Allt som allt ca 40 000 kr totalt tror jag.
Jag satte sedan på ett mugellokit, elektronisk 12v tändsystem och lättat svänghjul. Ska just sätta in en GP-racevev och ny kolv till denna.
Får antagligen byta nav på svänghjulet.
Sedan får man väl trimma vidare i vinter.
Priset för scootern var 2800 pund efter prut. Frakten gick loss på 300 pund.Allt som allt ca 40 000 kr totalt tror jag.
Jag satte sedan på ett mugellokit, elektronisk 12v tändsystem och lättat svänghjul. Ska just sätta in en GP-racevev och ny kolv till denna.
Får antagligen byta nav på svänghjulet.
Sedan får man väl trimma vidare i vinter.
Anton
-
- Nybörjare
Skiljer sig Silver och Golden Special så mycket från "vanlig" Special.
Hade de verkligen annan portning och allt.
Jag fick för mig att det bara var ett marknadsföringstrick i england. De hade ju en kampanj där Gery And the Pacemakers poserade med en Silver Special. Den fick tillnamnet pacemaker efter det.
Hade de verkligen annan portning och allt.
Jag fick för mig att det bara var ett marknadsföringstrick i england. De hade ju en kampanj där Gery And the Pacemakers poserade med en Silver Special. Den fick tillnamnet pacemaker efter det.
Anton
Se upp bara med vad de kommer ifrån. Det säljs mycket renoveringar från bla Indien även genom engelska firmor. Och mycket som görs i Indien och övriga fjärran Östern är bra, men långt ifrån allt.
Gamla scootrar i allmänhet och Lambretta i synnerhet har blivit lukrativ business, och tyvärr är inte alla seriösa. De kan se hur snygga ut om helst på utsidan, och vara hur kass som helst mekaniskt.
Kejj: Köp ett ex av tidskriften Scootering (finns t ex hos Press-stop), där finns hur mycket annonser och webbadresser som helst!
/jens
Gamla scootrar i allmänhet och Lambretta i synnerhet har blivit lukrativ business, och tyvärr är inte alla seriösa. De kan se hur snygga ut om helst på utsidan, och vara hur kass som helst mekaniskt.
Kejj: Köp ett ex av tidskriften Scootering (finns t ex hos Press-stop), där finns hur mycket annonser och webbadresser som helst!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
-
- Nybörjare
Hej! Jo jag hade önskat lite högre standard på motorrenoerningen. Jag vet ännu inte hur det ser ut i växellådan. Veven nar dock inte ny men heller inte original (tror jag).
Svårt att få vettiga svar eftersom cykeln har renoverats i Vietnam men såldes via en engelsk återförsäljare. Den och håller godkänd standard i lacken. Eldragningarna var svåra att begripa om man har ett italienskt kopplingschema.
Ja priset är högt men jag har hat bevakning på annonser i snart ett år och inte hittat ett enda vettigt objekt.
Motoitalia låter intressant.
Svårt att få vettiga svar eftersom cykeln har renoverats i Vietnam men såldes via en engelsk återförsäljare. Den och håller godkänd standard i lacken. Eldragningarna var svåra att begripa om man har ett italienskt kopplingschema.
Ja priset är högt men jag har hat bevakning på annonser i snart ett år och inte hittat ett enda vettigt objekt.
Motoitalia låter intressant.
Anton
Jag har spanat in Lambrittans och måste säga att arbetet såg imponerande ut.
Så där har Motoitalia pluspoäng.
Det verkar vara samma sak när man läser lcgb.co.uk!
Så där har Motoitalia pluspoäng.
Det verkar vara samma sak när man läser lcgb.co.uk!
Last edited by kejj on Wed 05 Sep 2007, 08:54, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
Grillade motoitalia ganska hårt i förra året för att höra vad de hade att erbjuda glada Lambrettister i Hong Kong och deras rykte, från början kändes det lite skumt men de verkar efter avslutad undersöning faktiskt vara en av de bästa firmorna som renoverar i Vietnam.kejj wrote:Så där har Motoitalia pluspoäng.
Kanske är smart att inte lägga några pengar alls på motorn och sedan skaffa ny vev, cylinder, tändning, förgasare och ljuddämpare, lager etc...
Man kanske kan be dem att bara skicka ett helt motorblock.
Personligen kan jag ändå tycka att det är konstigt att en sån importhoj kan vinna juryns pris för bästa scooter (mods vs rockers). Men, men, det kanske bara satt rockers i juryn.
(OBS. Absolut inget påhopp på hojen eller dess trevlige ägare eller själva importgrejen som sådan)
Och ja, utbudet på Lambrettor är skralt. Hittade en uppräkning på nätet där det 1986 fanns 1322 lambrettor i registret, men bara 154 i trafik.

Enligt en annan uppgift fanns det år 2000 851 Lambrettor och 1850 Vespor i registret.
Den första siffran verkar ju stämma bättre om man läser annonser.
Om man jämför med antal Vespor i trafik (3000/154) så skulle var tjugonde annons kunna vara en Lambretta, men det är nog t.o.m. sämre än så.
/P
Man kanske kan be dem att bara skicka ett helt motorblock.
Personligen kan jag ändå tycka att det är konstigt att en sån importhoj kan vinna juryns pris för bästa scooter (mods vs rockers). Men, men, det kanske bara satt rockers i juryn.
(OBS. Absolut inget påhopp på hojen eller dess trevlige ägare eller själva importgrejen som sådan)
Och ja, utbudet på Lambrettor är skralt. Hittade en uppräkning på nätet där det 1986 fanns 1322 lambrettor i registret, men bara 154 i trafik.

Enligt en annan uppgift fanns det år 2000 851 Lambrettor och 1850 Vespor i registret.
Den första siffran verkar ju stämma bättre om man läser annonser.
Om man jämför med antal Vespor i trafik (3000/154) så skulle var tjugonde annons kunna vara en Lambretta, men det är nog t.o.m. sämre än så.
/P
det måste väl vara en fördel att köpa en DL/GP, då vet man i alla fall det är en Indisk GP och inget annat som är ihoplappat. tillgången på GP delar är väl tillräckligt stor i asien så man kan vara säker på att det är fabrikstillverkade komponenter.
Man har ju sett skräckexempel på så kallade SX200 som är gjorda av modifierade GP ramar med handknackade kåpor, hemgjutna tutkåpor (läs massor med spackel) o.s.v.
Men som Jens skriver, allt är naturligtvis inte skräp, som vanligt är det skräckexempel som uppmärksammas. Däremot har man inte samma standard för renovering i Vietnam som vi är vana med, de är ju trots ihopskruvade för att säljas vidare.
Man kan ju köpa en scooter från Rimini Lambretta med 100% Italienska delar eller en motor från MB, men då är prislappen en annan.
Man har ju sett skräckexempel på så kallade SX200 som är gjorda av modifierade GP ramar med handknackade kåpor, hemgjutna tutkåpor (läs massor med spackel) o.s.v.
Men som Jens skriver, allt är naturligtvis inte skräp, som vanligt är det skräckexempel som uppmärksammas. Däremot har man inte samma standard för renovering i Vietnam som vi är vana med, de är ju trots ihopskruvade för att säljas vidare.
Man kan ju köpa en scooter från Rimini Lambretta med 100% Italienska delar eller en motor från MB, men då är prislappen en annan.
Federico
he he! 100% Italienska delar i den...Paka wrote:Ja, varför inte den Polo som Rimini har till salu nu? Det är ju mycket roligare att vara ensam om något.
/P
http://www.riminilambrettacentre.com/sc ... ter13.html
Federico
England måste väl ändå vara ett av de dyraste ställen att gå via, både när det gäller priset och frakten? Fast det beror väl på om man har möjlighet eller intresse att renovera själv. Men om man ändå behöver byta allt innehåll i motorn så kanske en egen renovering är att föredra.
Jag tycker det verkar finnas gott om Lambrettor att få tag i ifrån Italien. Kolla in www.subito.it eller tex www.motovintage.it. Inga överpriser direkt. Och så får man ge igen för den italienske exportören.
/Ronny
Jag tycker det verkar finnas gott om Lambrettor att få tag i ifrån Italien. Kolla in www.subito.it eller tex www.motovintage.it. Inga överpriser direkt. Och så får man ge igen för den italienske exportören.
/Ronny