Sur touring
Sur touring
Hur jag än bär mig åt så blir min Touring -60 ALLTID sur. Oavsett choke, halv choke, full gas, halv gas, soppakran på, soppakran av. Samma sak varje gång. Det kan lösa sig om man tar bort tändstiften (som då är rätt fuktigt) ett tag, kickar ur det sura, pluggar i igen och försöker. I dag har jag nog kickat totalt 45 minuter och endast fått igång den 1 gång, men då dog den efter 1 minut... Kan månne flottören fastnat?
Det sitter en 177 polini på som en tidigare ägare satt på. Vet inte om kanaler o insug är rätt dimensionerade. Har i övrigt bytt konding och brytare samt justerat förtändningen till 18 grader. Kan tändspole behövas?? Tycker iof att den ger en skaplig gnista...
Nån som har en idé? Hur gör ni när ni sparkar i gång era??
Otroligt tacksam för hjälp, annars blir det att lämna in den.
// Mackan
Det sitter en 177 polini på som en tidigare ägare satt på. Vet inte om kanaler o insug är rätt dimensionerade. Har i övrigt bytt konding och brytare samt justerat förtändningen till 18 grader. Kan tändspole behövas?? Tycker iof att den ger en skaplig gnista...
Nån som har en idé? Hur gör ni när ni sparkar i gång era??
Otroligt tacksam för hjälp, annars blir det att lämna in den.
// Mackan
Hej!
Frågan är om den verkligen är sur...?
Testa att dränka in luftfiltret med bensin och se om den startar lätt då, om den gör det så är den inte sur.
Det kan också vara så att gnistan är dålig av någon anledning och då kan vespan uppföra sig som om den vore sur, även om gnistan ser fin ut med stiftet ute kan den vara dålig inne i cylindern med luft/bränsleblandingen under högt tryck.
En sprucken tändhatt, kass tändspole, kass kabel eller dålig magnetism kan ge upphov till detta fenomen.
Om du nu har en modern tändhatt, testa helt utan tändhatt med kablen mot stiftet.
Ganska vanligt när 177cc cylindrar monteras på gamla fina vepor är att det glöms att byta lågfartsmunstycke, kontrollera att det är ett par storlekar större än original, det kan påverka starten ganska mycket och tomgången riktigt mycket. (samt naturligtvis lågfarten, det hör man på namnet
Choken på tidiga SI förgasare är ganska kass, så en ny förgasare är ett bra förslag.
VH,
Calle
Frågan är om den verkligen är sur...?
Testa att dränka in luftfiltret med bensin och se om den startar lätt då, om den gör det så är den inte sur.
Det kan också vara så att gnistan är dålig av någon anledning och då kan vespan uppföra sig som om den vore sur, även om gnistan ser fin ut med stiftet ute kan den vara dålig inne i cylindern med luft/bränsleblandingen under högt tryck.
En sprucken tändhatt, kass tändspole, kass kabel eller dålig magnetism kan ge upphov till detta fenomen.
Om du nu har en modern tändhatt, testa helt utan tändhatt med kablen mot stiftet.
Ganska vanligt när 177cc cylindrar monteras på gamla fina vepor är att det glöms att byta lågfartsmunstycke, kontrollera att det är ett par storlekar större än original, det kan påverka starten ganska mycket och tomgången riktigt mycket. (samt naturligtvis lågfarten, det hör man på namnet

Choken på tidiga SI förgasare är ganska kass, så en ny förgasare är ett bra förslag.
VH,
Calle
Calle --> Tack för inlägget,
När jag upplever den "sur" så plockar jag ur tändstiftet, och då är elektroderna våta. Vidare så upplever jag även luftfiltret riktigt fuktigt när den surar. Visserligen har jag inte testat att dränka det i soppa... Ska testa det.
Magnetismen kan ha fått sig en törn för ett tag sen då jag hade problem att få bort svänghjulet pga att en del av en halvmånekil kilats fast mellan svänghjul o axel. Hoppas detta inte är problemet. Borde nog testa det där med nya kablar och ev. ny tändspole. På EM har dom en "utbytes-tändspole", som jag fattat det inte orginal. Någon som har erfarenhet av denna??
Som rookie inom vespa-världen trog jag alla storlekar på munstycken för EM och de sa att de jag hade skulle räcka. Kanske se över beteckningarna och posta dem här.
I övrigt har jag ofta lite för hög tomgång, trots det att tomgångsinställningen står nära noll. Det är möjligt att få ner tomgången att gå lungt om jag ger motorn motstång mha kopplingen, då brukar den förbli lugnare.
Calle, Vad tror du om förtändningen 18 grader?? Du verkar ju ha lite koll..!
// Mackan
När jag upplever den "sur" så plockar jag ur tändstiftet, och då är elektroderna våta. Vidare så upplever jag även luftfiltret riktigt fuktigt när den surar. Visserligen har jag inte testat att dränka det i soppa... Ska testa det.
Magnetismen kan ha fått sig en törn för ett tag sen då jag hade problem att få bort svänghjulet pga att en del av en halvmånekil kilats fast mellan svänghjul o axel. Hoppas detta inte är problemet. Borde nog testa det där med nya kablar och ev. ny tändspole. På EM har dom en "utbytes-tändspole", som jag fattat det inte orginal. Någon som har erfarenhet av denna??
Som rookie inom vespa-världen trog jag alla storlekar på munstycken för EM och de sa att de jag hade skulle räcka. Kanske se över beteckningarna och posta dem här.
I övrigt har jag ofta lite för hög tomgång, trots det att tomgångsinställningen står nära noll. Det är möjligt att få ner tomgången att gå lungt om jag ger motorn motstång mha kopplingen, då brukar den förbli lugnare.
Calle, Vad tror du om förtändningen 18 grader?? Du verkar ju ha lite koll..!
// Mackan
God morgon,
Ang. magnetismen: testa om svänghjulets magnetism an bära upp en normalstor skiftnyckel, om inte är den kass.
Att du ofta har för hög tomgång ger en hint om att läckande packboxar kan vara orsak till start samt tomgångsproblemen!
Du kan oftast kontrollera detta utan att dela på motorn; om inre packboxen läcker kommer bensin in i växellådsoljan (lukta på oljan), om yttre läcker så brukar det vara lite kladdigt bakom tändplattan.
18° är okej, men kan ökas någon grad om motorblock inte är portat och du inte har en allt för häftig ljuddämpare.
VH,
Calle
Ang. magnetismen: testa om svänghjulets magnetism an bära upp en normalstor skiftnyckel, om inte är den kass.
Att du ofta har för hög tomgång ger en hint om att läckande packboxar kan vara orsak till start samt tomgångsproblemen!
Du kan oftast kontrollera detta utan att dela på motorn; om inre packboxen läcker kommer bensin in i växellådsoljan (lukta på oljan), om yttre läcker så brukar det vara lite kladdigt bakom tändplattan.
18° är okej, men kan ökas någon grad om motorblock inte är portat och du inte har en allt för häftig ljuddämpare.
VH,
Calle
Nu startar den!
Bytte tändstift till ett som satt på när vespan inhandlades. Detta är av modell Bosch W160T2 och är ca 5mm längre än NGK B8HS. Det innebär att det går in lite djupare i cylindern vilket syns på sotet på gängorna innanför toppen. Enligt EM skulle ett B8HS vara bra för 177cc, men som bekant är den grymt svårstartad med denna. Kanske ska jag försöka med ett NGK 6 eller 7?
Nån som föresten kan översätta Bosch W160T2 till NGKs skala??
Calle --> Växellådsoljan luktade ordentligt med bensin så nån packning lär väl vara dålig. Oljan gnistrade även som pudersnö när jag granskade den. Innebär väl att det varit lite slitage på kuggen... Hur allvarligt är det att köra med en dålig packning??
Fixat en rookie som jag att klyva motorn o byta packning??
Tack för all hjälp hittills, den har varit guld värd!!
// Mackan
Bytte tändstift till ett som satt på när vespan inhandlades. Detta är av modell Bosch W160T2 och är ca 5mm längre än NGK B8HS. Det innebär att det går in lite djupare i cylindern vilket syns på sotet på gängorna innanför toppen. Enligt EM skulle ett B8HS vara bra för 177cc, men som bekant är den grymt svårstartad med denna. Kanske ska jag försöka med ett NGK 6 eller 7?
Nån som föresten kan översätta Bosch W160T2 till NGKs skala??
Calle --> Växellådsoljan luktade ordentligt med bensin så nån packning lär väl vara dålig. Oljan gnistrade även som pudersnö när jag granskade den. Innebär väl att det varit lite slitage på kuggen... Hur allvarligt är det att köra med en dålig packning??
Fixat en rookie som jag att klyva motorn o byta packning??
Tack för all hjälp hittills, den har varit guld värd!!
// Mackan
På tal om översätta tändstift så hittade jag denna länk
http://www.motorlegend.com/new/techniqu ... index3.htm
http://www.motorlegend.com/new/techniqu ... index3.htm
Hej!
W160TS är skall tydligen motsvara B8HS.
B8HS kan nog vara lite i hårdaste laget, testa att gå ner till B7HS.
Det är inte helt bra att köra med läckande packbox, särskilt på en trimmad motor då blandningen blir för mager.
Om du dock gör det ändå så låt chocken vara utdragen att par mm för att kompencera den ökade luftmängden.
Det är inte vidare komlicerat att byta packboxar om man har rätt sinnelag för att mecka vespa och går systematiskt till väga.
Det enda specialverktyget som behövs är en kronmutternyckel till kopplingen.
VH,
Calle
W160TS är skall tydligen motsvara B8HS.
B8HS kan nog vara lite i hårdaste laget, testa att gå ner till B7HS.
Det är inte helt bra att köra med läckande packbox, särskilt på en trimmad motor då blandningen blir för mager.
Om du dock gör det ändå så låt chocken vara utdragen att par mm för att kompencera den ökade luftmängden.
Det är inte vidare komlicerat att byta packboxar om man har rätt sinnelag för att mecka vespa och går systematiskt till väga.
Det enda specialverktyget som behövs är en kronmutternyckel till kopplingen.
VH,
Calle
OK, jag måste alltså byta packbox. Har inhandlat Haynes manual, newbie som man är. I denna står det att man ska plocka av hela svingarmen med motor o allt innan man börjar. Måste man detta?? Funkar det inte bara att lossa dämparen och sedan låta svingen falla nedåt?
Finns det andra ev. "felaktigheter" i denna instruktionsbok eller nåt annat som är bra att tänka på??
Innerligt tacksam för att detta forum existerar,
// Mackan
Finns det andra ev. "felaktigheter" i denna instruktionsbok eller nåt annat som är bra att tänka på??
Innerligt tacksam för att detta forum existerar,
// Mackan
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />OK, jag måste alltså byta packbox. Har inhandlat Haynes manual, newbie som man är. I denna står det att man ska plocka av hela svingarmen med motor o allt innan man börjar. Måste man detta?? Funkar det inte bara att lossa dämparen och sedan låta svingen falla nedåt?
Finns det andra ev. "felaktigheter" i denna instruktionsbok eller nåt annat som är bra att tänka på??
Innerligt tacksam för att detta forum existerar,
// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />OK, jag måste alltså byta packbox. Har inhandlat Haynes manual, newbie som man är. I denna står det att man ska plocka av hela svingarmen med motor o allt innan man börjar. Måste man detta?? Funkar det inte bara att lossa dämparen och sedan låta svingen falla nedåt?
Finns det andra ev. "felaktigheter" i denna instruktionsbok eller nåt annat som är bra att tänka på??
Innerligt tacksam för att detta forum existerar,
// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok, jag skrev ett långt inlägg ovan, men det försvann när jag skrev in fel användarnamn; skulle det inte gå att fixa så att forumet kommer ihåg att man är inloggad?
Hur som helst skrev jag att du inte behöver ta ur motorn för att dela den, även om det gör arbetet betydligt enklare, då du dels kan få upp den i normal arbetshöjd, och dels på en yta som är renare än det normalt sett är kring motorn på en Vespa.
Det är i princip bara den långa bulten som håller motorn som ska skruvas ur, och så ska bränsleslangen, vajrarna och en elsladd eller två monteras av.
Men det är inte ett måste, som sagt.
Hur som helst skrev jag att du inte behöver ta ur motorn för att dela den, även om det gör arbetet betydligt enklare, då du dels kan få upp den i normal arbetshöjd, och dels på en yta som är renare än det normalt sett är kring motorn på en Vespa.
Det är i princip bara den långa bulten som håller motorn som ska skruvas ur, och så ska bränsleslangen, vajrarna och en elsladd eller två monteras av.
Men det är inte ett måste, som sagt.
Hallå,
Jag har ännu inte bytt packbox. Tänkte jag skulle börja med att sätta dit bättre passande förgasare och blås. Så blev fallet (se annan tråd, polini 177 + SI24/24 + SitoPlus) och jag tyckte den funkade mycket bättre.
Dock är fortfarande startproblemen kvar... Jag inspekterade den nya förgasaren härom dagen och såg att den var alldeles grön av tvåtaktsolja. Kör på 3% blandning enligt instruktion. Konstigt nog verkar det som om den alltid får på tok för mycket soppa... Jag vet att insugen ner mot veven är öppnad framåt i färdriktningen, hur mycket vet jag inte. Vidare så tror jag inte att den är portad.
Kan det vara så att soppa trycks tillbaka upp i förgasaren??
När den gått varm så kan jag inte ge nån gas alls för att dra i gång den. Bara tomgång. Annars surar den som fasen.
Problemet kan oxå eventuellt försvåras med att tändningen ruckats något (samma tråd som ovan).
// Mackan
Jag har ännu inte bytt packbox. Tänkte jag skulle börja med att sätta dit bättre passande förgasare och blås. Så blev fallet (se annan tråd, polini 177 + SI24/24 + SitoPlus) och jag tyckte den funkade mycket bättre.
Dock är fortfarande startproblemen kvar... Jag inspekterade den nya förgasaren härom dagen och såg att den var alldeles grön av tvåtaktsolja. Kör på 3% blandning enligt instruktion. Konstigt nog verkar det som om den alltid får på tok för mycket soppa... Jag vet att insugen ner mot veven är öppnad framåt i färdriktningen, hur mycket vet jag inte. Vidare så tror jag inte att den är portad.
Kan det vara så att soppa trycks tillbaka upp i förgasaren??
När den gått varm så kan jag inte ge nån gas alls för att dra i gång den. Bara tomgång. Annars surar den som fasen.
Problemet kan oxå eventuellt försvåras med att tändningen ruckats något (samma tråd som ovan).
// Mackan
Hej!
Kolla att packingen under överloppskanalen finns på plats.
Nr. 39 här: http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljekanal.jpg
Helt klart kan det också vara en felaktig portning som är anledningen och även en felaktigt bestyckad gasare.
En sliten slidventil kan också vara en orsak.
Vesporna är inte helt rena av sig, när dom är helt nya så är dom ganska OK, men spottar även då tillbaka lite oljeblandad bensin.
Kör du f.ö. på 2% olja eller mer?
VH,
Calle
Kolla att packingen under överloppskanalen finns på plats.
Nr. 39 här: http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljekanal.jpg
Helt klart kan det också vara en felaktig portning som är anledningen och även en felaktigt bestyckad gasare.
En sliten slidventil kan också vara en orsak.
Vesporna är inte helt rena av sig, när dom är helt nya så är dom ganska OK, men spottar även då tillbaka lite oljeblandad bensin.
Kör du f.ö. på 2% olja eller mer?
VH,
Calle
Hej!
Visst kan det vara lite för stor lågfart men tror inte att det kan påverka så mkt att du får överskottsolja in i förgasarhuset...
Om den startar utan choke och med mycket lite gaspådrag soamt sen bluddrar lite på lågvarv kan lågfarten vara för stor.
Ja, slidventilen är precis den du beskriver, om vevhuset är repigt, veven repig eller insuget felaktigt portat kan detta vara en anledning till att bensin slungas tillbaka.
2% olja brukar räcka fint, att testa att gå ner till det kanske kan vara en ide.
VH,
Calle
Visst kan det vara lite för stor lågfart men tror inte att det kan påverka så mkt att du får överskottsolja in i förgasarhuset...
Om den startar utan choke och med mycket lite gaspådrag soamt sen bluddrar lite på lågvarv kan lågfarten vara för stor.
Ja, slidventilen är precis den du beskriver, om vevhuset är repigt, veven repig eller insuget felaktigt portat kan detta vara en anledning till att bensin slungas tillbaka.
2% olja brukar räcka fint, att testa att gå ner till det kanske kan vara en ide.
VH,
Calle
Hallå igen,
När motorn är varm (dvs > 2 min igång) så behövs INGEN gas alls. Dock tycker jag att den startar lättare med lite choke när den är helt kall, men chocken kan inte vara utdragen mer än nån sekund för då dör den och man får kicka igen - utan choke.
Insuget är ju förstorat framåt i färdriktning. Hur mycket vet jag inte, men jag kan mäta och posta. Nån borde veta hur stort orginalinsuget ska vara. Förr-förra ägaren trodde nog att detta var en bra lösning ihop med en polini 177, men han hade nog fel. Kanske man kan bygga igen lite med plastisk metall?
Jag upplever att det slungas tillbaka mer soppa/olja nu med 24/24 än det gjorde med 17/20-gasare. Men o andra sidan så är den lika sur, men går jämnare då den är igång.
Föresten, hur drar man åt svänghjulet på bästa sätt?? Jag har tidigare satt en skiftnyckel i svänghjulet med spjärn mot kickaxeln men tycker inte att det funkar riktigt bra. Sen den här halvmånekilen... får för mig att de jag har är lite för stora så att svänghjulet ligger o vilar på kilen... Har nu köpt två storlekar på EM, "mellan" och "stor", för att se vilken som passar bäst. Den jag leker med nu lixom fastnar lätt i axeln när man pillar dit den.
När motorn är varm (dvs > 2 min igång) så behövs INGEN gas alls. Dock tycker jag att den startar lättare med lite choke när den är helt kall, men chocken kan inte vara utdragen mer än nån sekund för då dör den och man får kicka igen - utan choke.
Insuget är ju förstorat framåt i färdriktning. Hur mycket vet jag inte, men jag kan mäta och posta. Nån borde veta hur stort orginalinsuget ska vara. Förr-förra ägaren trodde nog att detta var en bra lösning ihop med en polini 177, men han hade nog fel. Kanske man kan bygga igen lite med plastisk metall?
Jag upplever att det slungas tillbaka mer soppa/olja nu med 24/24 än det gjorde med 17/20-gasare. Men o andra sidan så är den lika sur, men går jämnare då den är igång.
Föresten, hur drar man åt svänghjulet på bästa sätt?? Jag har tidigare satt en skiftnyckel i svänghjulet med spjärn mot kickaxeln men tycker inte att det funkar riktigt bra. Sen den här halvmånekilen... får för mig att de jag har är lite för stora så att svänghjulet ligger o vilar på kilen... Har nu köpt två storlekar på EM, "mellan" och "stor", för att se vilken som passar bäst. Den jag leker med nu lixom fastnar lätt i axeln när man pillar dit den.