Integralhjälm och glasögon

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
Post Reply
Bengan
Lärling
Lärling

Integralhjälm och glasögon

Post by Bengan »

Tänkte skaffa en lite bättre hjälm än min för stora jethjälm. Ni som använder integralhjälm och har glasögon, hur funkar det för er? De hjälmar jag provat är så tajta och jag begriper inte hur jag ska få in brillorna. Bör man gå upp en storlek för att få plats med bågarna?

Jag tänkte mej prisklassen 2500-3500 kr. Gärna en Shoei, AGV eller liknande. Har fastnat för AGV S-4, men har inte hittat nån i stan som har den hemma för provning.

Image
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Man får ju ta av glasögonen, sätta på sig hjälmen och sedan sätta på sig glasögonen. Med den hjälm jag hade förut, var det inga problem (nu har jag en jet-hjälm).

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

lnga problem. Men om man vill slippa ta av sig glasögonen, finns det hjälmar där hela fronten fälls upp. :smile:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kontaktlinser... Gillar inte att köra bil med glasögon heller. Tycker att jag har ett mycket mindre synfält då. Glasögonen är mest morgon och kvällssaker för mig.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

vespaco wrote:Kontaktlinser...
Jag hade det ett tag när jag körde integralhjälm. Men för mig gjorde fartvinden/draget att linserna torkade ut och liksom klibbade fast i ögonen på ett obehagligt sätt, som även försämrade synförmågan drastiskt och plötsligt.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Linserna klibbar också om man inte blinkar tillräckligt. Man kan bli litet stirrig i körningen och glömma blinka. Ni har säkert sett filmsnuttar på rallykuskar som stelt stirrar framåt utan att blinka! Och om det drar inne i hjälmen borde man alltså blinka massor. :D Det här är väldigt individuellt. Vi har alla olika våta/torra ögon.

Inne i min hjälm drar det inte speciellt mycket, det är bara när man skall ha alla luckor uppe för ventilationen, som det kan bli jobbigare. Då brukar jag dra gardinen halvvägs ner, dvs ögonlocken. Lyckligtvis är det väldigt sällan det behövs.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

tillverkarna avåder från att använda linser vid MC-körning, pga risk för uttorkning... :sad: :smile:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Heh, mina ögon börjar rinna i drag, fast lyckligtvis inte i hjälmen. Men som sagt så har jag en bra hjälm och har inte problem på den sidan.

Gubben min har glasögon + integral och han petar givetvis in glasögonen efter att ha dragit hjälmen på huvudet. Skalmen kör han under sadelremmen så att brillorna inte skall falla ner från sadeln när motorn skakar Vespan, medan han drar på hjälmen. Kan gissa att skalmarna kan pressa otrevligt om de är tjocka eller hjälmen för snäv eller något. Skaffade för openfacehjälmen ett par solglasögon som var för slalomåkare och med extra starka "glas". Tog med hjälmen till affären och provade först. De har inte blivit använda på Vespatur ännu, men nog fått följa med till Schweiz på turistresa.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag har haft flera olika intergralhjälmar & använt glasögon snart 20 år, utan problem. :smile: :grin:
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Kontaktlinser och polariserande solglas är den bästa kombinationen.
helst med jethjälm och visir.

Slutade själv med integral för flera år sedan det var för "bökigt" med glasögon och integral .
Man tappade alltid något i asfalten.
Synfältet blir sämre med glasögon i hjälmen då det är svårt att få dem att sitta som det ska.

Att linser torkar ut har jag alldrig haft problem med .
det bästa är dagslinser som man bara byter ut varje dag.

Björn
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vtwin wrote:Kontaktlinser och polariserande solglas är den bästa kombinationen.

Björn
Jethjälm e 60-tal, & linser finns väl inte dubbelslipade? :grin:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det finns faktiskt dubbelslipade linser, men min optiker sade direkt att de var dåliga.

Jag vill inte lämna integralhjälmen eftersom aningen över 30% av alla huvudskador träffar hakområdet enligt en undersökning. Jag gillar min haka och det är enklare att tugga med den i skick.

En sak som jag funderat på är vad som kan hända om man hamnar i kollision och har glasögon på sig? En i vår grupp ramlade omkull i låg fart och hans solbrillor gick i bitar (ramen inte linserna) och en bit kom obehagligt nära hans öga. Han hade visst openface. Är det här en risk eller inte med integral? Man tycker att stoppningarna hjälper att hålla avstånd till visiret, men det kanske den inte gör?
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

fritte wrote:
vtwin wrote:Kontaktlinser och polariserande solglas är den bästa kombinationen.

Björn
Jethjälm e 60-tal, & linser finns väl inte dubbelslipade? :grin:
Jethjälmar är inte 60 tal.Förutom då S.K potthjälmar och andra Retroprodukter.
Bekvämare och lättare än Integral.
Båda sorterna har naturligtvis sina för och nackdelar.

Linser finns både som dubbelslipade och progressiva
Även som vanliga enstyrke eller toriska.
dagslinser vecko eller månadslinser.

Moderna linser täcker alla behov.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vtwin wrote: Linser finns både som dubbelslipade och progressiva
Även som vanliga enstyrke eller toriska.
dagslinser vecko eller månadslinser.

Moderna linser täcker alla behov.
Jaha, där fick man lite kunskap igen, men det är nog inget för mig. Jag tycker det är skönt att köra med visiret uppe & känna vinden. Och då skyddar gasögonen mot humlor & dyligt.. :smile: :smile:
Leif
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Schuberth

Post by Nickeponken »

Jag har en öppningsbar hjälm av märket Schuberth. Den var rätt dyr (3800) men jag måste säga att den fyller mina behov perfekt. Inga problem med glasögen tack vare att den går att fälla upp och skulle jag hamna i motljus så har den ett extra visir med solskydd innanför det ordinarie. Vidare är häjlmstoppningen tvättbar.

Jag kan verkligen rekommendera den.
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62

- Gröndal SC
vtwin
Entusiast
Entusiast

Re: Schuberth

Post by vtwin »

Nickeponken wrote:Jag har en öppningsbar hjälm av märket Schuberth. Den var rätt dyr (3800) men jag måste säga att den fyller mina behov perfekt. Inga problem med glasögen tack vare att den går att fälla upp och skulle jag hamna i motljus så har den ett extra visir med solskydd innanför det ordinarie. Vidare är häjlmstoppningen tvättbar.

Jag kan verkligen rekommendera den.
Jag tittade på denna hjälmen för en tid sedan,den såg mycket påkostad ut,(prisvärd)gillade också det extra solvisiret.

Hurdant är det med ljudnivån ? Från vindbruset menar jag?

Björn
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag får utan problem på mig mina glasögon när jag kör med integral, men problemet för mig är att den trycker åt de så hårt att det börjar göra ont efter ett tag...blir som någon slags spänningar. På vägen hem från Rally Scandinavia förra året gick det så långt att de kändes som om huvudet skulle sprängas och jag fick stanna till vid en vägkrog och byta till kontaktlinserna.

Nu använder jag iofs ganska tjocka bågar ibland, så det kan ju bero på det...
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Här är de hjälmar som jag använder.
Nolanhjälmen och vespahjälmen är lite mer avskurna med gott om plats för glasögonskalmarna.
Båda är lätta och bekväma, Vespahjälmen är lite "tystare" och har lite mer stoppning vid öronen.

Man behöver inte plocka av och på glasögon eller solbrillorna när man tar på de här hjälmarna

Jag föredrar Nolanhjälmen då den har ett visir som fungerar bra.

Vespahjälmen var 500:- dyrare Den är ganska enkel men samtidigt både snygg och välgjord
Fungerar väl bäst i lägre hastigheter om man inte använder Googles.
Image
Image
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nickeponken »

Schuberthhjälmen är väldigt tyst. Vindbruset finns där men stör aldrig. När jag drar igång min LXV är jag faktiskt osäker på om motorn går ibland.
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62

- Gröndal SC
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Nickeponken wrote:När jag drar igång min LXV är jag faktiskt osäker på om motorn går ibland.
Har du utombordare på din LXV?

ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha.... tråkigare än såhär blir jag inte. :grin:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Mancino wrote:ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha.... tråkigare än såhär blir jag inte. :grin:
Tack! Tror inte allmänheten klarar mer... :wink:

Börjar överväga en öppningsbar hjälm. Känns så gubbigt bara, men man kanske vänjer sig.
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Haha

Post by Nickeponken »

Satans lill 50kubikare. Spinner så lågt så det är inte klokt.
Vespa PX 125 ME -03
Lambretta TV 175 -62

- Gröndal SC
Mancino
Lärling
Lärling

Re: Haha

Post by Mancino »

Nickeponken wrote:Satans lill 50kubikare. Spinner så lågt så det är inte klokt.
75 cc om jag får be...

EDIT: Förstod det sen
Last edited by Mancino on Fri 31 Aug 2007, 10:34, edited 1 time in total.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tror han syftade på sin lxv mancinno!
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply