Trasig gänga i svänghjulet
Trasig gänga i svänghjulet
Skulle försöka mig på att få loss svänghjulet igår för att kunna byta packboxen då den nymonterade Polinin 75cc är betydligt mer "avslöjande" av vad som läcker....(drar en del tjuvluft).
Specialverktyget hade införskaffats men när jag väl satt där och skruva dit den så har någon gammal ägare slagit med något hårt på metallen så att den yttersta gängan på svänghjulet blivit kass och verktyget vill inte gå på. Försökte spåra upp gängan med lite verktyg men den ville bara inte gå på.....vad i hela friden gör jag nu?
Specialverktyget hade införskaffats men när jag väl satt där och skruva dit den så har någon gammal ägare slagit med något hårt på metallen så att den yttersta gängan på svänghjulet blivit kass och verktyget vill inte gå på. Försökte spåra upp gängan med lite verktyg men den ville bara inte gå på.....vad i hela friden gör jag nu?
till roterande fil (typ Dremel etc.) finns det små tunna kapskivor, dessa brukar man kunna använda för att fixa gängor i svänghjulet.
En sista utväg på svänghjul som sitter megahårt är att svetsa på en smallframe kopplingsavdragare på nitarna. Det funkar alltid och man brukar kunna såga av den fint igen och putsa upp nitarna lite efter.
Dock förstör man avdragarens funktion som just kopplingsavdragare.
/C
En sista utväg på svänghjul som sitter megahårt är att svetsa på en smallframe kopplingsavdragare på nitarna. Det funkar alltid och man brukar kunna såga av den fint igen och putsa upp nitarna lite efter.
Dock förstör man avdragarens funktion som just kopplingsavdragare.
/C
Jag använde en är jag skulle ta bort ett svänghjul som hade rostat fast. Emellertid vet jag vet inte om det är risk för att hjulet ska bli deformerat om man tar i för hårt.
Storlek? Kom inte ihåg, du får väl ta fram måttbandet
Jag skulle tro att det är ett standardverktyg i verkstäder så frågar du någon i närheten så kan du säkert få låna.
C
Storlek? Kom inte ihåg, du får väl ta fram måttbandet

Jag skulle tro att det är ett standardverktyg i verkstäder så frågar du någon i närheten så kan du säkert få låna.
C
He he...självklart kommer jag mäta när jag kommer hem men jag funderade på att sticka och köpa verktyget direkt efter jobbet. Och vespan står hemma....
Men det löser sig!
Edit:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... v%E4nghjul
Den som söker han finner!

Men det löser sig!
Edit:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... v%E4nghjul
Den som söker han finner!
Re: Trasig gänga i svänghjulet
Kan du inte bara ha kvar låsbrickan och skruva ut svänghjulsmuttern så lossnar svänghjulet, det har jag gjort en gång tidigare.Andréas wrote:Skulle försöka mig på att få loss svänghjulet igår för att kunna byta packboxen då den nymonterade Polinin 75cc är betydligt mer "avslöjande" av vad som läcker....(drar en del tjuvluft).
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Om det vore så väl.... Jag har den nyare typen av svänghjul och inte den med låsring.Nypa wrote:
Kan du inte bara ha kvar låsbrickan och skruva ut svänghjulsmuttern så lossnar svänghjulet, det har jag gjort en gång tidigare.
Aj, aj.Andréas wrote:Om det vore så väl.... Jag har den nyare typen av svänghjul och inte den med låsring.Nypa wrote:
Kan du inte bara ha kvar låsbrickan och skruva ut svänghjulsmuttern så lossnar svänghjulet, det har jag gjort en gång tidigare.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----