Tror mina svär-päron är på jobbet då. Får se om jag kan smyga förbi imorgon kväll.crispin wrote:Kl 11 ungefär. Ska till Jana Motors om du känner till det.
C
Dör utan choken på.
Kom bakom svänghjulet och rengjorde en rätt smutsig tändning idag. Nu skiner den rent och fint.
Lite körning och upplevd erfarenhet:
Start och stillastående ett tag. Efter en stund en plötslig död medans jag fortfarande var stillastående. Kickade lite, inget hände, petade på lite tändkabel bl.a. hit och dit. Den startade på andra kicken.
Den betedde sig fint en bra bit fram till liljeholmen.
Efter spurten mot liljeholmsbron och själva bron samt Hornsgatan så kom ’döden’ tillbaks. Efter höga varv och skitsnabba hastigheter så försöker den dö vid koppling eller motorbromsning eller vanlig inbromsning. Lite som om den vill vara på skyhöga varv. Man får gasa på den för att den ska hålla sig igång men vid sådana höga varv så känns det läskigt!
Kan vara tändningen som inte vill varva ner. Den vill gå ner till tomgång men verkar ist. Försöka dö, jag gasar upp den hela tiden och den svarar genom att snabbt nå höga varv. Även på en långsammare raksträcka innan hemkomst så försöker den dö om man inte upprätthåller gasen på högre varv.
Bestyckningen av munstycken känns ok, möjligen att jag stegar upp ett steg I huvud och möjligen till 40 på Idle Jet. Samtidigt så tänker jag byta tändhatt då jag inte riktigt gillar den jag har nu. (Den sitter nästan lite löst). Och så är det dags att införskaffa gummit till svänghjulet som nu saknas för att skydda tändningen ännu mer. Krysskilen var helt intakt och perfekt.
Mancino: om du hinner innan helgen så bra annars låt det vara, jag får meka ihop lite mer på söndagen. Ska kika efter storlekarna på mina munstycken imorgon. Titta gärna förbi, ta med en kopp takeawaylatte
Lite körning och upplevd erfarenhet:
Start och stillastående ett tag. Efter en stund en plötslig död medans jag fortfarande var stillastående. Kickade lite, inget hände, petade på lite tändkabel bl.a. hit och dit. Den startade på andra kicken.
Den betedde sig fint en bra bit fram till liljeholmen.
Efter spurten mot liljeholmsbron och själva bron samt Hornsgatan så kom ’döden’ tillbaks. Efter höga varv och skitsnabba hastigheter så försöker den dö vid koppling eller motorbromsning eller vanlig inbromsning. Lite som om den vill vara på skyhöga varv. Man får gasa på den för att den ska hålla sig igång men vid sådana höga varv så känns det läskigt!
Kan vara tändningen som inte vill varva ner. Den vill gå ner till tomgång men verkar ist. Försöka dö, jag gasar upp den hela tiden och den svarar genom att snabbt nå höga varv. Även på en långsammare raksträcka innan hemkomst så försöker den dö om man inte upprätthåller gasen på högre varv.
Bestyckningen av munstycken känns ok, möjligen att jag stegar upp ett steg I huvud och möjligen till 40 på Idle Jet. Samtidigt så tänker jag byta tändhatt då jag inte riktigt gillar den jag har nu. (Den sitter nästan lite löst). Och så är det dags att införskaffa gummit till svänghjulet som nu saknas för att skydda tändningen ännu mer. Krysskilen var helt intakt och perfekt.
Mancino: om du hinner innan helgen så bra annars låt det vara, jag får meka ihop lite mer på söndagen. Ska kika efter storlekarna på mina munstycken imorgon. Titta gärna förbi, ta med en kopp takeawaylatte

Bara det är gjord av plåt så....
Tändkabel och tändhatt bytt till sådant som sitter perfa på tändstiftet.
Munstyckena är 45(korta), 50(långa) och 62 (huvud, den kortkorta tjocka)
Låter det lagom? möjligen att stiftet ser lite magert ut men det är inte mycket det.
Börjar misstänka nån tändningsfel som yttrar sig när vespan blivit varm.
Lagom irriterande i så fall.
Munstyckena är 45(korta), 50(långa) och 62 (huvud, den kortkorta tjocka)
Låter det lagom? möjligen att stiftet ser lite magert ut men det är inte mycket det.
Börjar misstänka nån tändningsfel som yttrar sig när vespan blivit varm.
Lagom irriterande i så fall.
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
På hela modsvsrockers kortegen så funkade det jättebra. Annars skulle den verkligen ha uppkommit där.
Så döden är borta. Dock lyckas jag inte ställa in förgasaren rätt nu och sen står ganska högt på tomgång. ska försöka få hem ett par fräscha munstycken då den även går lite aningen på gränsen för mager.
Meddelar mina resultat senare!
Så döden är borta. Dock lyckas jag inte ställa in förgasaren rätt nu och sen står ganska högt på tomgång. ska försöka få hem ett par fräscha munstycken då den även går lite aningen på gränsen för mager.
Meddelar mina resultat senare!
Bara det är gjord av plåt så....
Kejj - vespan : 0 - 1
Idag valde den berömda döden att återkomma.
Nu börjar det bli slut på ideér.
Förgasaren är renare än en klorbehandlad simbasäng.
Kondensator ditlött och det har funkat bra.
Alla packningar är täta, bensin flyter och tändstiftet ger bra gnista.
Efter att de påtalande 'döden' inträffar blir hojjen svårstartad. förmodligen pga surhet.
Idag valde den berömda döden att återkomma.
Nu börjar det bli slut på ideér.
Förgasaren är renare än en klorbehandlad simbasäng.
Kondensator ditlött och det har funkat bra.
Alla packningar är täta, bensin flyter och tändstiftet ger bra gnista.
Efter att de påtalande 'döden' inträffar blir hojjen svårstartad. förmodligen pga surhet.
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
kejj, jag vet inte riktigt om jag tror på ett förgasarproblem, men om du är inne på det så får du låna en likadan fugge av mig och puttra runt med och se om det blir nån skillnad.
trist att det kom tillbaka.. sånna där smygfel som kan få en att bli tokig
trist att det kom tillbaka.. sånna där smygfel som kan få en att bli tokig

---------------------------------------------------------
Apropå det, har du utanpåliggande sekundärtändspole eller den med tändkabeln direkt från tändplattan? Den inre varianten är ju känd för att kunna krångla rätt ordentligt. Om inte annat så borde du ju kunna låna en komplett tändning av nån för att kolla om det är det.kejj wrote:Pröva ny tänding helt kanske?
/Fredrik
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
blizzy, denna tråd har tyvär eskalerat förbi förgasarproblemet, det löstes ganska enkelt och fort, har tändningsproblem med att den får för sig att plötsligt dö utan någon klar anledning under åkande. Samtidigt då tappar den helt sin tioiomgång och mer går på vill dö läge. Orkade bara inte starta ny tråd om det. Ny tändning ska införskaffas och hjälper inte det så är det bara att riva elkablarna i sökande efter glapp eller brott.
Bara det är gjord av plåt så....
har läst hela denna tråd,vad jag fatta så funka den ju efter du gjorde rent förgasarn,men sen kom problemet tillbaka,va d så?Har du soppafilter på soppaslangen?kan va skit i tanken annars som kommer tillbaka efter rengöring.....bara en tanke,men d har du väl tänkt på?kejj wrote:blizzy, denna tråd har tyvär eskalerat förbi förgasarproblemet, det löstes ganska enkelt och fort, har tändningsproblem med att den får för sig att plötsligt dö utan någon klar anledning under åkande. Samtidigt då tappar den helt sin tioiomgång och mer går på vill dö läge. Orkade bara inte starta ny tråd om det. Ny tändning ska införskaffas och hjälper inte det så är det bara att riva elkablarna i sökande efter glapp eller brott.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
De elet har inte kommit tillbaka. Jag har däremot ett nyare och svårare att förså sig på (läs el/tändning).
DEn går jättebra ett tag, men ibland självdör den. inget med choke att göra längre (behöver bara chocken för att starta upp). Synd att jag förtsatte på samma tråd. får skapa ny nästa gng!
DEn går jättebra ett tag, men ibland självdör den. inget med choke att göra längre (behöver bara chocken för att starta upp). Synd att jag förtsatte på samma tråd. får skapa ny nästa gng!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj in da house:
Men ikväll så ska jag faktisk ta en titt på finaste vespan som nu stått i 2 månader sen problemet uppenbarade sig
Förhoppningsvis så har du redan löst ditt problem och din lilla Vespa surrar som aldrig förr men jag skulle vilja ge ett råd eller 2 här....
Har jobbat med hojar & moppar i ett antal år och har sett det mesta men efter att besinbolgaen började tillsätta Etanol till 95 oktanigt så såg vi mängder med mopeder & MC som inte ville starta eller gå rent, Aprilia fick problem med soppatankar (som är gjorda i plast) som flagade ut plastmaterial som satte igen filter, pumpar & injectorer, båtmotorer som inte ville starta på våren, ja jag kan göra listan hur lång som helst. Pratade med många i branchen och även en hel del "renoverare" och alla var eniga om att det måste vara Etanolen som i sig själv är aggresiv mot allt som är av plast & gummi, Etanolblandad besin har också en tendens att "dela" på sig, alkoholen flyter upp till ytan och har man även 2-taktsolja i så kan det se ganska fint ut, som en drink i 3 lager, ytterligare ett problem med Etanol är att vanliga syntet & semisyntet 2-taktsoljor INTE kan blanda sig och risken för nyp & skurna cylindrar ökar. I vissa fall med hojar som stått ett par månader oanvända kan man hitta vitt "ludd", ser ut som spindelbon i flotörhusen, det bildas när alkoholen reagerar på mässingen i munstycken (på speedway hojar som går på metanol har man nylon munstycken så att detta inte händer) och detta kryper in i alla skrymslen och munstycken i förgasare & bensinkranar, I can go on and on about it....
LÖSNINGEN!!! Kör alltid på 98 ocktan då det ej är Etanol tillsatt (ännu), vi rekommenderar detta till alla våra kunder och 99% av problemen med svårstartade mopeder & hojar är borta, har hört från många kollegor som även dom börjat rekommendera detta att även dom ser näst intill inga problem. Har man då åkt på 95 oktan dom senaste åren så är en sanering på plats, prefekt nu under den kalla tiden av året. Ta bort och byt alla bensinslangar, byt soppafilter (både separata och dom i förgasarna), plocka isär bensinkranar (viktigt på dessa äldre fordon) och se till att o-ringar & tätningar är OK, om du ser minsta tecken på att dom är anfrätta BYT! Plocka ner förgasaren i molekyler, köp en flaska brake cleaner (starkt & luktar f*n) spruta hej vilt på allt du ser, byt packingar & tätningar om det behövs, kolla även insusgummin (om ni har sådana) dom brukar vara anfrätta & ha torrsprickor sen är det bara att klappa ihop allt skaffa en 20liters dunk och fylla den med 98 oktanigt men blanda inte olja förrän du ska slå i tanken, ha ALLTID 98 oktan om du ska soppa i dunk till scoot, gräsklippare, motorsågar etc.....
DP says: Så lite, så enkelt om man bara vet om det.....
Men ikväll så ska jag faktisk ta en titt på finaste vespan som nu stått i 2 månader sen problemet uppenbarade sig
Förhoppningsvis så har du redan löst ditt problem och din lilla Vespa surrar som aldrig förr men jag skulle vilja ge ett råd eller 2 här....
Har jobbat med hojar & moppar i ett antal år och har sett det mesta men efter att besinbolgaen började tillsätta Etanol till 95 oktanigt så såg vi mängder med mopeder & MC som inte ville starta eller gå rent, Aprilia fick problem med soppatankar (som är gjorda i plast) som flagade ut plastmaterial som satte igen filter, pumpar & injectorer, båtmotorer som inte ville starta på våren, ja jag kan göra listan hur lång som helst. Pratade med många i branchen och även en hel del "renoverare" och alla var eniga om att det måste vara Etanolen som i sig själv är aggresiv mot allt som är av plast & gummi, Etanolblandad besin har också en tendens att "dela" på sig, alkoholen flyter upp till ytan och har man även 2-taktsolja i så kan det se ganska fint ut, som en drink i 3 lager, ytterligare ett problem med Etanol är att vanliga syntet & semisyntet 2-taktsoljor INTE kan blanda sig och risken för nyp & skurna cylindrar ökar. I vissa fall med hojar som stått ett par månader oanvända kan man hitta vitt "ludd", ser ut som spindelbon i flotörhusen, det bildas när alkoholen reagerar på mässingen i munstycken (på speedway hojar som går på metanol har man nylon munstycken så att detta inte händer) och detta kryper in i alla skrymslen och munstycken i förgasare & bensinkranar, I can go on and on about it....
LÖSNINGEN!!! Kör alltid på 98 ocktan då det ej är Etanol tillsatt (ännu), vi rekommenderar detta till alla våra kunder och 99% av problemen med svårstartade mopeder & hojar är borta, har hört från många kollegor som även dom börjat rekommendera detta att även dom ser näst intill inga problem. Har man då åkt på 95 oktan dom senaste åren så är en sanering på plats, prefekt nu under den kalla tiden av året. Ta bort och byt alla bensinslangar, byt soppafilter (både separata och dom i förgasarna), plocka isär bensinkranar (viktigt på dessa äldre fordon) och se till att o-ringar & tätningar är OK, om du ser minsta tecken på att dom är anfrätta BYT! Plocka ner förgasaren i molekyler, köp en flaska brake cleaner (starkt & luktar f*n) spruta hej vilt på allt du ser, byt packingar & tätningar om det behövs, kolla även insusgummin (om ni har sådana) dom brukar vara anfrätta & ha torrsprickor sen är det bara att klappa ihop allt skaffa en 20liters dunk och fylla den med 98 oktanigt men blanda inte olja förrän du ska slå i tanken, ha ALLTID 98 oktan om du ska soppa i dunk till scoot, gräsklippare, motorsågar etc.....
DP says: Så lite, så enkelt om man bara vet om det.....
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm