Hej! Jag har nyligen köpt ett lättat svänghjul från AF Rayspeed. Trodde att det skulle vara en lätt plug and play-historia men när jag satt på det fick jag ingen gnista.
Efter Ett par timmars felsök och mätning var jag beredd att ge upp och sula hjulhelvetet henom garagedörren (sin lätta vikt till trots skulle det bli ett snyggt hål) men besinnade mig. Jag gick in påp olika deiskussionsforum världen runt och kunde läsa mig till att FA-hjulet inte alls nödvändigtvis passar ihop med tändplattan och veven på alla modeller. Det visade sig att pickupen på en del plattor inte alls linjerar med "triggersarna" på hjuletr. I mitt fall diffade det med över 3 mm. Problemet verkar vara störst på LI-serien.
Jag satte brickor som distaner bakom tänplattan och fick pickupen i rätt postition. Detta funkar dock inte eftersom plattan hela tiden glider och tar i hjulets nav.
Jag kommer försöka att tillverka en distans enbart till pickupen så att den kommer i rätt läge.
Jag har skrivit till AF men ännu inte fått svar.
Någon annan som upplevt detta?
AF Rayspeed lätttat svänghjul på Li 150
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
JO, jag fick gnista när jag flyttade ut hela plattan 3 mm. Det funkade dock ändå inget vidare på låga varv men jag vet inte exakt varför. Jag har mätt upp bägge kretsarna i plattan och det verkar stämma där.
Det var bara en provisorisk lösning så jag ska testa att flytta pickupen, som sagt. Mitt gamla svänghjul sprack i "navet" och jag håller på att fixa detta så att jag kan sätta på det ifall det lättade inte funkar.
apeman
Det var bara en provisorisk lösning så jag ska testa att flytta pickupen, som sagt. Mitt gamla svänghjul sprack i "navet" och jag håller på att fixa detta så att jag kan sätta på det ifall det lättade inte funkar.
apeman
Anton
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
AF:s nya lätta svänghjul har inte fått topprecensioner direkt på LCGB:s forum, den tycks ha orsakat åtskilliga problem.
Jag säger bara Varitronic, som inte bara är välbyggt och har advance-retard utan också ett trevligt lätt svänghjul som ger underbart snabb gasrespons.
/jens
Jag säger bara Varitronic, som inte bara är välbyggt och har advance-retard utan också ett trevligt lätt svänghjul som ger underbart snabb gasrespons.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare