Trasig gänga i svänghjulet

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast

Trasig gänga i svänghjulet

Post by Andréas »

Skulle försöka mig på att få loss svänghjulet igår för att kunna byta packboxen då den nymonterade Polinin 75cc är betydligt mer "avslöjande" av vad som läcker....(drar en del tjuvluft).

Specialverktyget hade införskaffats men när jag väl satt där och skruva dit den så har någon gammal ägare slagit med något hårt på metallen så att den yttersta gängan på svänghjulet blivit kass och verktyget vill inte gå på. Försökte spåra upp gängan med lite verktyg men den ville bara inte gå på.....vad i hela friden gör jag nu?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

till roterande fil (typ Dremel etc.) finns det små tunna kapskivor, dessa brukar man kunna använda för att fixa gängor i svänghjulet.

En sista utväg på svänghjul som sitter megahårt är att svetsa på en smallframe kopplingsavdragare på nitarna. Det funkar alltid och man brukar kunna såga av den fint igen och putsa upp nitarna lite efter.
Dock förstör man avdragarens funktion som just kopplingsavdragare.

/C
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Tackar för svaret Kalle.

Antar att kopplingsavdragaren är något bredare än svänghjulsavdragaren då?

Får bli att testa dremel först. Att svetsa på en kopplingsavdragare varje gång jag ska fixa nått med brytarn är kanske inte det mest optimala :D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Andréas wrote: Antar att kopplingsavdragaren är något bredare än svänghjulsavdragaren då?
Ja, det är den, precis lagom stor till att passa på nitarna...

Kom ihåg fett på avdragaren när du gängar in den /försöker gänga in den.
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Fetta in gängorna?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ja, det är annars ganska lätt att förstöra avdragarens gängor och/eller få den att fastna i svänghjulet.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Går det inte att använda en vanlig avdragare?:
Image

C
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Den där makapären känner inte jag igen. Vart får jag tag på den?
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Tack Crispin

Har du provat den själv?

Vet du möjligtvis vilken storlek den bör ha?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Jag använde en är jag skulle ta bort ett svänghjul som hade rostat fast. Emellertid vet jag vet inte om det är risk för att hjulet ska bli deformerat om man tar i för hårt.

Storlek? Kom inte ihåg, du får väl ta fram måttbandet :wink:

Jag skulle tro att det är ett standardverktyg i verkstäder så frågar du någon i närheten så kan du säkert få låna.

C
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

He he...självklart kommer jag mäta när jag kommer hem men jag funderade på att sticka och köpa verktyget direkt efter jobbet. Och vespan står hemma.... 8)

Men det löser sig!

Edit:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... v%E4nghjul

Den som söker han finner!
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

angående tekniken så tror jag att man skulle skruva fast den och sedan knacka till med en hammare på spännskruven (hindra mig någon om jag har fel!). Dessutom så är ju svänghjulet gjort i aluminium så det är ju lite känsligt för omild behandling... men som sagt så hjälpte det mig.

lycka till

C
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Trasig gänga i svänghjulet

Post by Nypa »

Andréas wrote:Skulle försöka mig på att få loss svänghjulet igår för att kunna byta packboxen då den nymonterade Polinin 75cc är betydligt mer "avslöjande" av vad som läcker....(drar en del tjuvluft).

Specialverktyget hade införskaffats men när jag väl satt där och skruva dit den så har någon gammal ägare slagit med något hårt på metallen så att den yttersta gängan på svänghjulet blivit kass och verktyget vill inte gå på. Försökte spåra upp gängan med lite verktyg men den ville bara inte gå på.....vad i hela friden gör jag nu?
Kan du inte bara ha kvar låsbrickan och skruva ut svänghjulsmuttern så lossnar svänghjulet, det har jag gjort en gång tidigare.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

det finns olika årgångar av svänghjulens avdragarlösning.

De tidiga med låsring som håller mot muttern, de senare med gängare för avdragare.
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Nypa wrote:
Kan du inte bara ha kvar låsbrickan och skruva ut svänghjulsmuttern så lossnar svänghjulet, det har jag gjort en gång tidigare.
Om det vore så väl.... Jag har den nyare typen av svänghjul och inte den med låsring.
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nypa »

Andréas wrote:
Nypa wrote:
Om det vore så väl.... Jag har den nyare typen av svänghjul och inte den med låsring.
Aj, aj.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Post Reply