Hur löser man detta??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Swells
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Fri 02 Feb 2007, 00:05
Location: Sweden Dalarna Falun

Hur löser man detta??

Post by Swells »

Jag håller på med min otursförföljda vespa och har snart bytt ut allt:) För att komma åt växelkorset behöver jag öppna specialarnas special mutter med verktyget på bifogade bilden. Jag har försökt att undgå detta verktyg men går verkligen bet. Snälla någon hur bär jag mig åt? Vart kan man köpa det? Finns det någon vänlig skäl i närheten av Falun som ett sånt här verktyg att låna ut?

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Post by Vespresso »

Om jag inte mins fel så är den kronmuttern vänstergängad.

Mvh Vespresso
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Växelföraren är vänstergängad
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Post by Vespresso »

Nu har jag kollat och är säker det är vänstergängad!
Men du har helt rätt Patrik, växelföraren är även den vänstergängad.

Mvh
Vespresso
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

a) Vilken modell på vespa och vilken årsmodell pratar vi om

Utan den infon är det mycket svårt att hjälpa dig.

Mvh

Guran

Vespresso wrote:Nu har jag kollat och är säker det är vänstergängad!
Men du har helt rätt Patrik, växelföraren är även den vänstergängad.

Mvh
Vespresso
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Swells
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 30
Joined: Fri 02 Feb 2007, 00:05
Location: Sweden Dalarna Falun

Post by Swells »

Tack för svar!! aha så den rackarn är vänstergängad alltså hmm det förklarar varför den satt så hårt!:) Den lär ju inte sitta lösare nu precis efter allt bankande:) Vespan är en GS160 av årsmodell 1962. (utan batteri).

Det här med bilden var ju konstigt.
Är det bara vissa som ser den bifogad bilden i frågan (i första "topic posten"?)

Jag bifogar en till bild på självaste muttern, och samma bild som i frågan från början med den tekniken Fritte rekommenderat.

Men klarar man sig utan verktyget då? ska man banka med en mejsel eller har ngn ngt annat tips hur man beter sig.

OBS! låsringen sitter inte kvar!!

Image[/URL]
By swells1

Image

By [URL=http://profile.imageshack.us/user/swells1]swells1
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Sist jag lossade den kronmuttern gick det utmärkt med mejsel och hammare. Om du nu bankat hårt åt fel håll kanske det kan vara vettigt med två personer som bankar med varsin mejsel för att få lite mer kraft utan att skada muttern.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply