När man åker gammelvespa är man ju van vid att folk då coh då kommer fram och säger att Vespan är snygg eller ställer frågor om den.
Nu när jag har börjat köra sprillans ny Vespa GTS 250 till jobbet hade jag räknat med att detta skulle upphöra.
Men till min förvåning är frågorna / berömmande kommentarerna nu minst lika många, om inte fler.
Gemene man på gatan tycker helt klar att nya Vespan är snygg.
När jag sitter och jobbar har jag Vespan på en MC-parkering på gatan alldeles utanför fönstret. Jag ser alltså hur många som stannar och beundrar/tittar på Vespan, utan att de vet att de är observerade. Det är faktiskt ganska många. Det händer till och med att folk går ett varv runt den.
En gång när jag kom var en som frågade om Vespan var gammal!
En annan gång, när jag stod vid ett rödljus var det en pappa som sa upprepade gånger till sin telning: "titta på den fina Vespan!".
/Jörgen
Allmänhetens kommentarer GTS250
Allmänhetens kommentarer GTS250
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Vad kul, då har ju Piaggio lyckats
Dessutom kul att det blivit en sådan fart här under fliken "Nya fordon", motsäger ju delvis påståendet att vi i scooterklubben bara gillar gammelscootrar.
Vad äger vtwin som kör GTV, får din maskin lika mycket uppmärksamhet?
/jens

Dessutom kul att det blivit en sådan fart här under fliken "Nya fordon", motsäger ju delvis påståendet att vi i scooterklubben bara gillar gammelscootrar.
Vad äger vtwin som kör GTV, får din maskin lika mycket uppmärksamhet?
/jens
Last edited by jencla on Thu 23 Aug 2007, 09:41, edited 1 time in total.
scooterdaddy - gammal är äldst
Jo visst jag får ofta kommentarer mest då från äldre som känner igen formerna.
Många har också koll vilka skillnaderna är mellan en gammal och ny Vespa ,motorplacering med mera.
Jag träffade en dam på drygt 50 ,när hon såg vespan så började hon tala om en pojkvän som hon hade på sextiotalet och som hon åkt vespa med en hel del.
Jag blev ganska förvånad när hon frågade: Är det fortfarande Piaggio som tillverkar dem?
De yngre har naturligtvis inte samma kunskaper som den söta polisaspirant som stoppade mig för en vecka sedan för alkotest.
Hon ville se som hon uttrykte det, förarbeviset för EU moped när hon tittade på vespan.
Det har jag inget sa jag men jag har Körkort för MC om det går bra för den här moppen är på 250 cc.
Det skall väl du ha koll på sa jag lite skämtsamt.
Jaha man kan ju inte veta allt sa hon och tittade på Regskylten.
Det blir nog Polis av henne också får vi hoppas.
En annan kul sak när jag testade hur fort GTV:n gick på motorvägen.
När jag hade kört ett par km i 120 så blev jag sakta passerad av en röd mustang cabbe av den senaste retromodellen.
Killen i mussen tutade gjorde tummen upp och såg verkilgen ut som han gillade vad han såg. (han var nog vespafantast innerst inne)
Björn
Många har också koll vilka skillnaderna är mellan en gammal och ny Vespa ,motorplacering med mera.
Jag träffade en dam på drygt 50 ,när hon såg vespan så började hon tala om en pojkvän som hon hade på sextiotalet och som hon åkt vespa med en hel del.
Jag blev ganska förvånad när hon frågade: Är det fortfarande Piaggio som tillverkar dem?

De yngre har naturligtvis inte samma kunskaper som den söta polisaspirant som stoppade mig för en vecka sedan för alkotest.
Hon ville se som hon uttrykte det, förarbeviset för EU moped när hon tittade på vespan.
Det har jag inget sa jag men jag har Körkort för MC om det går bra för den här moppen är på 250 cc.
Det skall väl du ha koll på sa jag lite skämtsamt.
Jaha man kan ju inte veta allt sa hon och tittade på Regskylten.
Det blir nog Polis av henne också får vi hoppas.
En annan kul sak när jag testade hur fort GTV:n gick på motorvägen.
När jag hade kört ett par km i 120 så blev jag sakta passerad av en röd mustang cabbe av den senaste retromodellen.
Killen i mussen tutade gjorde tummen upp och såg verkilgen ut som han gillade vad han såg. (han var nog vespafantast innerst inne)
Björn
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Idag i garaget på arbetsplatsen frågade en arbetskumpan om våra Vespor var helt nya. Jag log och sade att de var från 60-talet. Va! sa hon och meddelade att de var väldigt fina. Och det gillade förstås vi. Så det där med omgivningens uppskattning av ålder går inte riktigt alltid rätt. Men det kan man väl stå ut med.
Sedan måste jag ju medge att när vi promenerar omkring hemma eller borta och stöter på en parkerad Vespa (oberoende av Vespans ålder) så brukar vi ta en runda runt den. Lambrettor och annat duger också! Är det frågan om semester och kameran är med så brukar jag ta bilder dessutom. Esa har roat sagt till mig att antagligen sitter ägaren och följer misstänkt mina snurranden... Ganska ofta hoppas man ju att ägaren skall dyka upp för att man skall få ett litet Vespasnack.
Sedan måste jag ju medge att när vi promenerar omkring hemma eller borta och stöter på en parkerad Vespa (oberoende av Vespans ålder) så brukar vi ta en runda runt den. Lambrettor och annat duger också! Är det frågan om semester och kameran är med så brukar jag ta bilder dessutom. Esa har roat sagt till mig att antagligen sitter ägaren och följer misstänkt mina snurranden... Ganska ofta hoppas man ju att ägaren skall dyka upp för att man skall få ett litet Vespasnack.

Som GTS 250-ägare måste jag säga att Piaggio har lyckats och jag kan instämma med andra inlägg, man får många positiva kommentarer gällande utformningen på GTS:en. Både från unga och äldre.jencla wrote:Vad kul, då har ju Piaggio lyckats
En GTS är teknikmässigt modern med bränsleinsprutning och vätskekyld motor men ändå med designdetaljer hämtade från äldre vespor. Därför kan det nog ibland vara svårt för den oinvigde att vara säker på om det är en gammal vespa eller inte.
Min erfarenhet är att GTS:en är mycket trevlig som pendlarfordon. Kraftfull, stabil i alla farter och smidig sin storlek till trots. I stadstrafik tar man sig lätt fram även där det är trångt.
-
- Nybörjare
Vid två olika tillfällen då jag hade en svart GT200 (05'a) var det två äldre herrar som sa "exakt en sån hade jag på 60-talet"... De blev dock förvånade då jag berättade att det var en sprillans med fyrtaktsmotor, automatlåda och katalysator.
Jag kör "vanlig" mc nu, men jag saknar GT'n. Den var snygg och roligare att köra. Det blir nog en sån igen nästa sommar.
Jag kör "vanlig" mc nu, men jag saknar GT'n. Den var snygg och roligare att köra. Det blir nog en sån igen nästa sommar.