LammyHigh&Low/Imola200/FastOrangePrim-69/Touring58

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Mm..din motor ser ut att bli mysig...och tassinari, härligt! Mitt liv har inte varit likadant sedan jag skaffade tassinari...
Keep on keepin' on my friend!
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

calle wrote:Mm..din motor ser ut att bli mysig...och tassinari, härligt! Mitt liv har inte varit likadant sedan jag skaffade tassinari...
Keep on keepin' on my friend!
Tack Calle! Jo, mina förväntningar på Tassinaris magiska kraft tätnar. Blir spännande sen, DynoJet är hård men rättvis. Här är det som blev kvar av gummi insuget efter kvällens matchportning/bravader. Ha de gott/Montör J
Image
Image
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Va o gästade Jonas o Anna häromveckan, måste ju kolla trivselnivån och om projekten flyter på. Anna va först att möta upp på gårdsplan och vart glad som en spelman när det stod en FastOrangePrim på uppfarten. Anna drog sig till minnes att hon hade ett ärende till lanthandeln, vilket föranledde en snarare provtur. Jonas å sin sida kände att han hade semester och kunde luta sig tillbaka i trivselfåtöljen på baksidan. Passade även på att kolla in parets musée avdelning där bla. version2 av den kända LambrettaRacern Staketet stod uppställd. Väl uppe i trädgårn igen är Anna tillbaka med lufttorkad skinka o bröd och kaffehurran åker på, samtidigt som vi alla ser siluetten av paret Cedman iförda scooter försvinna i horisonten på väg till SaunaRun. Trivsel/J
Image
Image
Image
Image
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Hade 2 femtedelar av en ny sylvass scooterklubb på besök häromdan. Finporslinet åkte fram och det dracks kaffe och mumsades tårta. Det va inget vanligt svammel utan här drogs riktlinjer opp skarpa nog att skära genom glas. Tjejerna som båda har ett väl utvecklat kulturellt sinne skulle besöka Arbetets Museum och kulturlandskapet i Norrköping, som ligger ett stenkast från Montör J:s lägenhet. Även skivaffären Vaxkupan där den kräsne hittar allt hon behöver, fick besök. Montör J/Mista Assembler
Image
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 85
Joined: Wed 01 Mar 2006, 13:29
Location: Stockholm City!

Post by parklife »

Vilket schysst kök du har Jensa!

/ Tomas
www.themodesty.net
www.parklife.se
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

parklife wrote:Vilket schysst kök du har Jensa!

/ Tomas
Tackar! Är alldeles för lite i det köket känner jag spontant. Är man inte i garret o pysslar så är man på lokal o lägger hjärnan i blöt. Sovrummet används dock mera frekvent :P Mista Assembler
Image
Last edited by JayJay on Fri 12 Oct 2007, 00:05, edited 1 time in total.
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Sådärja, skorstenen är najad och Reedventilerna uppspända. Då är det bara att hänga i rovan. Har haft en idé om kall luft till insuget sen jag kapade en 1/2 sekund på 1/8 mile racingen på säve genom att ta bort sidkåporna. Nu har insugskonan förpassats till hanskfacket som har återmonterats efter att nytt hardware tillverkats. Det blir samma överdimensionerade KN filter, vilket numera kommer hamna i en avsevärt bättre miljö, kall o ren luft med glesare serviceintervaller samt högre effekt som följd. Får till o med plats med stora olje flarran under filtret. Hanskfacksluckan kommer att få portholes samtidigt som handskfacket kläs invändigt med ljudisolering vilket minskar insugsljudet avsevärt, snacka om vuxenpoäng..Hade även besök av tre glada laxar från storstan ikväll som kollade att inga inkonsekventa gängor eller för glesa kolvrings spel hade smugit sig in i Montör J:s bygge. Trivsel /MistaAssembler
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by JayJay on Fri 12 Oct 2007, 00:03, edited 1 time in total.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Elegant lösning på luftfilterproblemet, mäster J! Dessutom ganska unik tror jag, jag har i varje fall inte sett den förut. Nu måste du bara få in tillräckligt mycket luft handskfacket också :-)

Glada laxar från storstaden säger du. Jag tycker de de ser ganska molokna ut jag, var det när de insåg att de skulle bli frånåkta av dig?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Är det månne sena spanska S3 Lambrettor som inspirerat herr montör J?

Juste i allafall, skall bli intressant att höra om det blir ngn skillnad och om längdökningen fram till luftfiltret känns i verkligheten.

Skoj att följa ditt bygge!
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

jencla wrote:Elegant lösning på luftfilterproblemet, mäster J! Dessutom ganska unik tror jag, jag har i varje fall inte sett den förut. Nu måste du bara få in tillräckligt mycket luft handskfacket också :-)

Hallå där! Jo det där blir nog bra, ska ta upp portholes i handskfacksluckan motsvarande 41mm vilket är minsta diametern på luftsidan.
jencla wrote:Glada laxar från storstaden säger du. Jag tycker de de ser ganska molokna ut jag, var det när de insåg att de skulle bli frånåkta av dig?
/jens
Jo lite skraja va dom allt, skräckblandad förtjusning samtidigt som Guran prompt skulle räkna ut en formel i huvet gällande CC kontra luftmotstånd på S2:s benskiöld :o /Montör J
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

calle wrote:Är det månne sena spanska S3 Lambrettor som inspirerat herr montör J?

Juste i allafall, skall bli intressant att höra om det blir ngn skillnad och om längdökningen fram till luftfiltret känns i verkligheten.

Skoj att följa ditt bygge!
Tja!

Ja dom där Spanjorerna kan man aldrig lita på, nu har dom vart o spionerat i Thorsgränd(SinnesGaraget) för att spara in några Pesetas på tillverkningen av dom gamla hedliga luftburkarna :) Vore kul att se en bild på hur deras blev..

Svårt att säga skillnaden då det har vart mycke andra ändringar i motorn. Den här lösningen kanske inte är den bästa för race, vilket iofs inte förra årets upplaga heller va. Blir det tid över i Dynon tänkte jag testa med en skysst tratt o jetta opp lite för att passa den, då har man en uppsättning för vardag o en för fest :P /Montör J
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Va en jäkla skysst cruising i Norrköping förra helgen, då det dök opp två kända ansikten. Den föregicks av utställning på Himmelstalund där bilar o mc samsades och en damorkester spelade till allas förtjusning. Ola passade på att sticka in en o annan stenkaka med trivselhits medans vi drack kaffe vid tidstypiskt bord. Senare på kvällen spelade Docenterna nere på stan, alldeles nära cruisingen. Alla som inte va där missade en concert i särklass, samt en trivsam cruising på Kungsgatan som hade stängts av för vanlig trafik kvällen till ära. Trivsel/MistaAssembler
Image
Image
Image
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

O så va de det här med tändförställningen. Gå inte omkring därute trygga, visslandes på nån äppelkäck låt från radion och tro att kilspåret sitter likadant på alla Lambretta vevaxlar. Skilde så mycket som fyra grader på min gamla Mec vev och den nya från Tino, vilket hade renderat i 21 grader i stället för 17 samt kanske ett extra och oönskat hål i kolven :| Beware/MistaAssembler
Image
Last edited by JayJay on Sun 09 Sep 2007, 03:53, edited 1 time in total.
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Kvällens Mission va att få tändningen klar för en uppstart i morgon. För att undvika vibrationer/wobbel på svänghjulet som i längden skulle innebära att det lossnar och skrotar veven så tar man fram den lilla carborundum burken som blev över när man va liten o skulle pasta in ventilerna på förstabilen. Ta bort krysskilen, smörj in konan i svänghjulet med det finkornigaste av slip pastan. Tryck dit svänghjulet på veven, som för tillfället ska stå still, och rotera svänghjulet fram och tillbaka tills mjölksyra uppstår i handen/armen. Ta bort svänghjulet och thinnertvätta ytorna, sätt tillbaka och känn så att det suger fast, inget glapp får kännas, upprepa proceduren tills det är 100. Det här kan uppfattas som överkurs, men då veven o svänghjulet är tillverkade i olika världsdelar så ser jag ingen annan utväg. Efter några turer med strob lampan har tändningen hamnat på 18grader, då är det läge att applicera en skvätt blå Loctite och slutgiltigt dra dit svänghjulet med 50lbs eller som vi säger här hemma 6.9 Kgm, varken mer eller mindre för att slippa spräcka konan i svänghjulet/MistaAssembler
Image
Image
Last edited by JayJay on Sun 09 Sep 2007, 03:54, edited 1 time in total.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Härligt Montör J! Kan bara instämma i carborundumkören. Man kan aldrig få för bra passform. Skrotade pesronligen 2 mazuchellivevaxlar inom loppet av ett dygn natten före cannonball i år. Letade då fram ventilslippastan från min ungdoms trajumfventilsslipningar och ordnade finemangkona. Ett tips är att låta en kompis kicka maskineriet runt medans man med varsam handske fasthåller svänghjulet. Skulle det suga fast så släpper man bara lite snabbt, plockar bort och gör rent för att sedan fortsätta på nytt. Tills det blir bra, eller ännu bättre.

Vem är lustigkurren med hästsvans och vevgramofon på bilden ovanför förresten ? Tjusig herre!

Hur gick det med uppstarten ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Ola Lång wrote: Vem är lustigkurren med hästsvans och vevgramofon på bilden ovanför förresten ? Tjusig herre!
Det är en känd Hippieprofil som kom körandes i en Buick med frun strax bredvid i långsoffan. Det sägs att en liknande figur, fast med MYCKET kortare hår setts i Stockholmstrakten inhöljd i blårök sittandes på en Engelsk maskin :o
Ola Lång wrote: Hur gick det med uppstarten ?
Kom aldrig så långt som till garaget igår, gick in i dimman i stället. Ska göra ett tappert försök så fort huvet har återtagit sin ursprungliga storlek :/ Montör J
Last edited by JayJay on Tue 18 Sep 2007, 23:41, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

God morgon montörn!

Om du nu skall göra handskfacket till intercooler, så kanske du skulle kunna fylla det med kylklampar ett tag innan quartermile och kanske låta en ligga kvar vid racet, borde ju kyla ner luften lite.
Bonnatrim, men va tusan.

C
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

calle wrote:God morgon montörn!
Om du nu skall göra handskfacket till intercooler, så kanske du skulle kunna fylla det med kylklampar ett tag innan quartermile och kanske låta en ligga kvar vid racet, borde ju kyla ner luften lite.
Bonnatrim, men va tusan.
C
Alltid trevligt att vakna till med en kopp kaffe och en Montörs hälsning :D


Det där med kylklamparna ser jag som en genialisk idé. Med tanke på att utbytes kylklampar brukar finns på macken så passar det ju ypperligt att stoppa i ny kyla vid varje opp tankning, vilket brukar ske ytterst frekvent med den lilla tanken :lol:

Ha de gott Calle /Montör J
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Då va det dags för den sista handpåläggningen. En "känd" Lambretta Racer är på gång att bli synlig igen efter en längre översyn. NGK B8EV används som inkörnings stift. Funkar även kalas för stadskörning. När det blir tal om mera Rennsport/Highway blir det B85EGV som löser alla problem då centrum elektroden har en förmåga att försvinna på tidigare nämnda stift vid långa och snabba resor. Najning av oljepluggarna, om det skulle bli tal om nån form av bankörning är det bäst att ligga steget före. Då Bettan inte varit i marknivå på länge måste en
provsittning/torrdragning företas vilket ökar trivseln avsevärt. Två kick så va den igång o gick "snällt" på tomgång. Efter en stunds varmkörning på olika varvtal företogs en lättare tur med inslag av stadskörning. Vilken sång, kan meddela att reaktioner så långt som fyra kvarter bort kunde förnimmas. Kommer bli avsevärt tystare när jag återfår och monterar handskfacksluckan..Trivsel/Montör J
Image
Image
Image
Image
Image
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Gott att ha Lammyn på vägen igen! Passade på idag när ändå lyset va på (solen), att få några inkörningsmil, vilket kombinerades med ett besök på det fläckvis välbesökta Norsholms Slusscafé. Till att börja med kör jag på vanlig "Jord" Olja dvs. riktig olja utan en massa tillsatser för att ringarna ska forma sig snyggt efter cylindern. Får bli ca 10 lugna mil med den, sen åker Redlines Racingolja i för ytteligare 40-50 lugna mil, sen får det va färdig gullat. Motorn känns stark då den inte sackar uppför på kvarts gas i runt 80 knyck, verkar lovande. Ä mycket nyfiken på hur den uppför sig på fullgas, men då jag är en man med karaktär väntar jag tills den är hyfsat inkörd :D
Image
Image
Image
Image
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Ses på Sviestad sen! /Montör J
Image
Last edited by JayJay on Mon 21 Jan 2008, 22:51, edited 2 times in total.
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Senaste nytt från Scootervärlden, Linköping Raceday 22Sep2007

http://picasaweb.google.se/imola200 /Montör J
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

Har lagt 10 mil på Lammyn i eftermiddag förbi några kohagar samt svansjön runt då jag vill få den inkörd o klar för Dynojet. Har 40mil nu och det borde räcka för att tillåta sig ett par ystra fullgas pull kan tyckas. Sagt o gjort entrades en lång och tidigare känd uppförslöpa som går paralellt med E4 vid Norsholm, m.a.o gamla Riks 1:an, där jag med första upplagan av Imola motorn lyckades hålla ingångsfarten 100 uppför hela backen. Nu noterades en stadig ökning vilket renderade i att mätarnålen försvann till höger i bild, för att försvinna utom synhåll vid 110 och fortfarande öka. Uppskattningsvis ca120 när krönet nåddes, så visst, det är skillnad men hur mycket får man se när man har kvittot från bänken. Ett annat tecken på effektökning är ett irriterande begränsat kopplings slir när den kommer in i registret, dom tendenserna fanns absolut inte i förra upplagan då 21Hp/6000Rpm samt 22Newton noterades på veven. Skall applicera nya fjädrar å det snaraste../Montör J

PS. Svanen får symbolisera min miljömedvetenhet/1 Liter/Mil. Kör Iaf med RedlineRacing olja, vilka på heder o samvete intygar att den är biologiskt nedbrytbar :|
Image
Image
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Härligt och vackert!

Vad kör du med för fjädersetup i din koppling?

Nu kör jag själv 11-fjäderslösning på min heta TS1, det funkar i allafall för mig...
JayJay
Entusiast
Entusiast
Posts: 152
Joined: Mon 25 Dec 2006, 23:31
Location: Norrköping

Post by JayJay »

calle wrote:Härligt och vackert!

Vad kör du med för fjädersetup i din koppling?

Nu kör jag själv 11-fjäderslösning på min heta TS1, det funkar i allafall för mig...
Tackar, jo jag brukar hitta skyssta småvägar på östgötaslätten när det skall finåkas :)
Har enkla hårda fjädrar i, såna blanka. Kommer inte ihåg fabrikatet men dom är rätt sturska, fast inte tillräckligt för Imola 200..
Tackar för bra tips. Ska skaffa fem såna som passar utanpå till att börja med, kan nog räcka för det är precis på gränsen.
Ha de gott Calle /Montörn
Image
Post Reply